تیشه سیاست به ریشه فوتبال!

فدراسیون فوتبال ایران که بار دیگر خطر تعلیق را بسیار نزدیک می‌دید، سریع در پی رفع ایرادات فیفا برآمد و در اولین گام عضویت وزیر ورزش در مجمع فدراسیون فوتبال را ملغی کرد. نکته بعدی هم این بود که حالا در اساسنامه جدید شرایطی به‌وجود آمده که فوتبالیست‌های مطرح کشور هم می‌توانند برای به‌دست آوردن جایگاه ریاست فدراسیون وارد رقابت شوند. در آخرین فعل و انفعال فدراسیون فوتبال پیش‌نویس اساسنامه جدید را برای تایید فیفا به این نهاد ارسال کرده و انتظار می‌کشد تا نظر مساعد آنها را دریافت کند.

  فیفا تحرکات وزارت را رصد می‌کند

در مورد وضعیت اساسنامه فدراسیون و مشکلات موجود، روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با سعید فائقی معاون پیشین سازمان تربیت‌بدنی کشور گفت‌وگو کرده است. این عضو مدیریتی پیشین ورزش ایران، بزرگ‌ترین مشکل موجود را دخالت سیاسی‌ها در فوتبال عنوان کرده است. فائقی در آغاز می‌گوید: «فیفا چند قانون دارد که روی آنها بسیار حساس است. مهم‌ترین آنها عدم دخالت دولت‌ها و سیاسیون در فوتبال است. بنابراین فیفا روی استقلال فدراسیون‌های تابع، بسیار سختگیر است. شاید در گذشته که ما سازمان تربیت‌بدنی داشتیم، این سازمان دخالت کمرنگی در امور فوتبال داشت، اما حالا وزارت ورزش وابستگی بیشتری به دولت دارد. به همین دلیل نهاد اداره‌کننده فوتبال جهان رفتارهای وزارتخانه را دقیق رصد می‌کند تا مبادا دخالتی صورت بگیرد. البته قانونی از قدیم در اساسنامه فدراسیون بوده که براساس آن رئیس دستگاه ورزش باید رئیس مجمع فدراسیون فوتبال باشد که این قانون اصلاح نشده بود، اما حالا که فیفا نامه تهدیدآمیز فرستاده ظاهرا در پیش‌نویس اساسنامه جدید این قانون حذف شده تا فدراسیون تهدید نشود. »

  گاف‌های فدراسیون؛ عمدی یا سهوی؟

 فائقی در ادامه به یکسری اشتباهات از سوی فدراسیون فوتبال ایران اشاره می‌کند که باعث تشدید نظارت فیفا شده است: «البته فدراسیون هم اشتباهاتی داشته که فیفا را حساس کرده است. مثلا وقتی اعلام می‌شود فدراسیون یک «موسسه عمومی غیردولتی» است نشان می‌دهد که ما استقلال کامل نداریم. یا مثلا درجایی دیگر اینفانتینو رئیس فیفا را به ایران دعوت کردند تا داستان مدیران بازنشسته فدراسیون را حل کند! یا حتی اگر در اساسنامه ذکر کرده بودیم که وزیر به‌صورت افتخاری عضو مجمع است، شاید حساسیت‌ها کمتر می‌شد. همین اتفاقات باعث می‌شود فیفا تصور کند فدراسیون ایران استقلال لازم را ندارد و نامه تهدید‌آمیز برای اصلاح اساسنامه می‌فرستد. دنیا الان با وجود فضاهای مجازی رصد می‌شود و بنابراین حتی رفت‌وآمدها در فدراسیون فوتبال نیز موردتوجه است. پس ادامه این اشتباهات چه عمدی و چه سهوی می‌تواند دوباره فیفا را حساس کند.»

  نقش مهم اعضای مجمع

فدراسیون فوتبال پیش‌نویس اساسنامه را بدون اطلاع اعضای مجمع به فیفا ارسال کرده و این اتفاق باعث ناراحتی برخی اعضا شده است. معاون سابق سازمان تربیت‌بدنی در این خصوص نیز گفت: «پیش‌نویس اساسنامه نیز باید به تصویب اعضای مجمع برسد. شاید چون فدراسیون فرصت خیلی کمی برای ارسال داشته به‌دست اعضای مجمع نرسیده است، اما در مرحله بعد کارهای مربوط به اساسنامه حتما باید با تصویب اعضای مجمع باشد چراکه در غیر این صورت اساسنامه اعتبار نخواهد داشت. در مورد مسوولیت نوشتن اساسنامه هم باید گفت تشخیص ضرورت ایجاد تغییر آن با اعضای مجمع و هیات‌رئیسه است. آنها مسوول تایید و ارسال اساسنامه به نهادهای بین‌المللی مثل فیفا یا AFC هستند.»

  تبعات دخالت سیاسیون

فائقی درادامه بازهم به تبعات سوء ورود سیاست و دولت و دخالت آنها در امور فدراسیون فوتبال اشاره و آن را مخرب توصیف کرد: «عجیب اینکه وزارت ورزش مدتی پیش اعلام کرد استخدام مربیان و بازیکنان خارجی برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال ممنوع است! این دستور هم از سوی فیفا دخالت مستقیم دولت تلقی می‌شود و موجبات تعلیق را به‌وجود می‌آورد. متاسفانه ما هیچ‌وقت نخواستیم دموکراسی را تمرین کنیم و این چیزها را یاد بگیریم. البته در دنیای فوتبال برخی شاهزاده‌ها می‌آیند و مثلا رئیس AFC می‌شوند. حتی شیخ‌احمد الفهدالصباح، رئیس شورای المپیک آسیا یک شاهزاده عرب است، اما آنها سلسله‌مراتب و دستورالعمل‌های نهادهای بین‌المللی را مو به مو اجرا می‌کنند تا سیاست وارد ورزش نشود.»

  توصیه به مدیران

فائقی در پایان توصیه جالب و مهمی به مدیران ورزش ایران داشت. او گفت: «هنوز هم خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید می‌کند و مدیران باید هوشیار باشند. کوچک‌ترین دخالت سیاسی تبعات جبران‌ناپذیری دارد. متاسفانه برخی مدیران ما «جهان‌تراز» نیستند و به مقررات بین‌المللی تسلط ندارند. حتی دکتر مصدق هم برای پیشرفت کار ملی کردن صنعت نفت از حقوقدان‌های کاربلد داخلی و خارجی استفاده کرد. مدیران ما هم باید از مشاوران خوب بهره ببرند تا خطرهای اطراف ورزش را به حداقل برسانند.»