برای مثال وزیر پیش از این اظهارنظر درجمع ورزشکاران تیم ملی کاراته هم گفته بود: «کاراته را به شدت رصد می‌کنیم، چون انتظار ما و مردم با توجه به عملکرد خود شما به شدت بالاست. در کنار کشتی، رشته‌های کاراته و تکواندو می‌توانند برای ما بیشترین مدال‌آوری را داشته باشند. با این روند شما ما اعتقاد داریم می‌توانیم پنج مدال کسب کنیم که ان‌شاءالله چند مدال آن طلا باشد.» خواست وزیر در کسب مدال حالا به یک بار روانی برای تیم‌های اعزامی تبدیل شده وحتی رسانه‌ها هم آن را ثبت و ضبط می‌کنند تا بعد از المپیک دستاوردها در آن را با توقعات وزیر مقایسه کنند. متوجه باشید که نفر اول ورزش با توجه به اشرافش بر توانایی‌های ما درهر رشته و جایگاه آن در جهان باید خواستی تخصصی را مطرح کند، چراکه حرف او به یک مطالبه برای افکار عمومی تبدیل خواهد شد. رشته‌ای که وزیر ورزش از آن قول مدال می‌گیرد این تعهد را به کل جامعه ورزش و مخاطبان آن داده است، اما پرسش این است که جناب وزیر از توانایی رشته‌هایی که از آنها قول می‌گیرد مطمئن است یا نه؟ همین موضوع به یکی از پرسش‌های کلیدی در کنفرانس خبری صالحی امیری بدل شد.

رئیس کمیته ملی المپیک اما از زاویه دیگر به موضوع نگاه کرده و قول‌های دستوری جناب وزیر را پای روش او برای انگیزه‌سازی نزد ورزشکاران می‌گذارد. او می‌گوید: «از من در رابطه با وزارت نپرسید، اینجا کمیته است و من در مورد این نهاد حرف می‌زنم. من در جلسه بودم، واقعیت این است که وزیر ورزش تشویق می‌کند، در این نشست‌ها روسا وضعیت خود را تشریح می‌کنند. هیچ‌کسی هم بابت مدال‌آوری اجباری را القا نمی‌کند، موضوع فقط تشویق و انگیزه دهی است، البته مربیان و روسا هم حرفه‌ای هستند، آنها قول مدال نمی‌دهند همیشه از واژه «ان‌شاءالله» استفاده می‌کنند.» وی تاکید کرد که در هیچ سطحی شکاف میان وزارت و کمیته نیست، ضمن اینکه بابت مدال هیچ توصیه «دستوری» به فدراسیون‌ها نشده است. ورزش ایران تاکنون در تاریخ بازی‌های المپیک موفق به کسب ۲۰ طلا، ۲۲ نقره و ۲۷ برنز شده است. موفق‌ترین دوره حضور کاروان ایران نیز مربوط به المپیک ۲۰۱۲ لندن می‌شود که ۶ طلا، ۶ نقره و یک برنز کسب شد، البته برخی از مدال‌ها در لندن پس از مسجل شدن دوپینگ ورزشکاران دیگر کشورها به ایران رسید.

پس از آن نیز کاروان اعزامی به المپیک ۲۰۱۶ ریو با ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز موفق‌ترین حضور را تجربه کرد که کاهش چشمگیری از نظر کیفیت مدال داشت. به‌نظر می‌رسد دولت اصرار جدی در بالا بردن دوباره کیفیت مدال‌ها دارد، اما رسیدن به این مهم بیشتر از گرفتن قول‌های شفاهی به یک برنامه‌ریزی جدی و تخصیص بودجه لازم و حمایت از تیم‌ها و ورزشکاران نیاز دارد. صالحی‌امیری اطمینان می‌دهد که حداقل از نظر بودجه این کمیته به تکالیف خود عمل کرده است: «تا به امروز ٢ میلیارد تومان خارج از سقف بودجه مصوب به فدراسیون‌ها کمک داشته‌ایم و ٩٠ درصد بودجه سالانه فدراسیون‌ها را پرداخت کرده‌ایم و به زودی ١٠ درصد باقی مانده پرداخت می‌شود. تک تک ورزشکاران که امید به کسب سهمیه آنها وجود دارد، در معرض نظارت و آنالیز دقیق ما هستند تا مسائل و مشکلات مربوط به آنها بررسی و حل و فصل شود. حمایت ما تا المپیک ادامه دارد. نسبت به ادوار گذشته المپیک مانند لندن و ریو، شرایط فعلی کاروان توکیو از نظر کسب سهمیه خوب است، از واژه ایده‌آل استفاده نمی‌کنیم اما شرایط خوب است. به لحاظ بودجه هم شرایط خوب است، مدعی کمک ایده‌آل مالی نیستیم، اما با توجه به مشکلات مالی موجود، کمک خود را داشته‌ایم.»