کی هست ،کی نیست

۱. علیرضا بیرانوند، ۲. محمدرشید مظاهری، ۳. پیام نیازمند، ۴. سیدمجید حسینی، ۵. حسین کنعانی‌زادگان، ۶. مرتضی منصوری، ۷. میلاد محمدی، ۸. محمد نادری، ۹. رامین رضاییان، ۱۰. مرتضی پورعلی‌گنجی، ۱۱. سیاوش یزدانی، ۱۲. امید ابراهیمی، ۱۳. احسان حاج‌صفی،۱۴. علی کریمی، ۱۵. احمد نوراللهی،۱۶. مسعود شجاعی، ۱۷. وحید امیری، ۱۸. کریم انصاری‌فرد، ۱۹. اشکان دژاگه، ۲۰. مهرداد محمدی، ۲۱. محمد محبی، ۲۲. سردار آزمون، ۲۳. مهدی طارمی.

حسینی بدون رحمتی خط خورد

اولین نکته مهم مربوط به همان خط دروازه است. جایی که سیدحسین حسینی سال گذشته براین باور بود که به‌خاطر حضور رحمتی و کم بازی گرفتن از او توسط شفر جام‌جهانی را از دست داده و آخر فصل شرط کرد یا خودش بماند یا رحمتی؛ به این امید که دیگر حضورش در لیست‌های تیم‌ملی بیمه شود. اما در فصلی که او رقیب سرشناس خود را هم کنار زد و شماره یک شد بازهم از لیست تیم‌ملی خط خورد. اگر نمایش ضعیف استقلال در شروع فصل را کنار بگذاریم خود حسینی هم نتوانست نمایش چندان چشمگیری درون دروازه آبی‌ها از خود نشان دهد تا آنجا که برخی کارشناسان این اتفاق را به رفتن رحمتی و کم‌شدن انگیزه‌های او ربط دادند. آیا حسینی با همین دست فرمان می‌تواند بار دیگر بیرانوند گزینه شماره یک تیم‌ملی را تهدید کند؟ به‌نظر می‌رسد او پیش از آن نیاز به اثبات خود به آبی‌های پایتخت دارد.

شجاع بی‌شجاع

خط دفاع تیم‌ملی محل مناقشه بیشتری نسبت به سایر خطوط است. جایی که شجاع خلیل‌زاده بهترین دفاع قرمزها که غیبتش مقابل شهرخودرو در مشهد بسیار به چشم آمد مدت‌هاست که پشت خط تیم‌ملی مانده. در عصر کی‌روش این موضوع به‌ مسایل غیرفنی ربط داده می‌شد و حرف‌هایی که گاه و بی‌گاه از زبان شجاع خارج شد. اما این روند در زمان ویلموتس هم ادامه یافت و جالب اینکه سلیقه مرد بلژیکی بیشتر به سمت کنعانی‌زادگان از تیم پرسپولیس بود. کنعانی‌زادگانی که حتی جای سیدجلال حسینی راهم در ترکیب قرمزها گرفته و نشان می‌دهد راه به‌دست آوردن دل مربیان خارجی را خوب بلد است.  ترافیک هم در این پست کم نیست، چراکه دو ستاره لژیونر فوتبال ایران دقیقا در همین پست بازی می‌کنند. مرتضی پورعلی‌گنجی و مجید حسینی که هردو از ستون‌های ایران در جام‌جهانی هم بودند. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد شجاع باید فکر تیم‌ملی را از سرش خارج کند.

ابهام برای خط خوردن وریا

لیست ویلموتس یک غایب عجیب هم دارد. وریا غفوری کاپیتان استقلال. کشیدن قلم قرمز روی نام وریا از این جهت ابهام‌برانگیز است که این اواخر روایت‌های عجیبی در مورد فعالیت‌ها و موضع‌گیری‌های او درخصوص مسائل و معضلات اجتماعی و برخورد با او به‌خاطر این موضع‌گیری‌ها مطرح شده است. خبرگزاری فارس در ویدئویی جنجالی مدعی شده بود کاپیتان وریا لباس منقش به هشتگ دختر آبی را برتن تیم کرد و بر او تاخت که به‌نظر می‌رسد بیشتر حواسش به حواشی است تا فوتبال. این موضوع دستاویز حمله خطیر معاون سابق باشگاه به کاپیتان هم شد و به او هشدار داد فوتبال را ول کند و به سمت سیاست برود. شاید هم این تصور را نباید تقویت کرد که خط خوردن وریا از جایی غیر از تفکرات ویلموتس نشات می‌گیرد چراکه برحسب اتفاق کاپیتان آبی‌ها در این مقطع کارنامه فنی قابل دفاعی هم از خود بر ‌جا نگذاشته است.

جوانگرایی

به‌نظر می‌رسد تغییر نسل توسط ویلموتس هم آغاز شده و او هم کم‌کم دور را به جوانان می‌دهد. مرتضی منصوری ۱۹ ساله و محبی ۲۱ ساله هر دو از تیم سپاهان گزینه‌های جدی او برای این آینده‌نگری هستند. به این لیست می‌توان صیادمنش راهم اضافه کردکه بی‌شک از نگاه ویلموتس دور نمی‌ماند. بازیکنانی که اتفاقا در تیم‌ملی امید ایران هم تست شدند و کارنامه قابل قبولی از خود ارائه داده‌اند. این درست است که امثال مسعود شجاعی و اشکان دژاگه و حتی امید ابراهیمی می‌توانند این میانگین سنی را بالا ببرند اما باید سیاست سرمربی را برای خانه‌تکانی گام به گام در تیم‌ملی پذیرفت. خصوصا که تجربه ثابت کرده تیم‌های ایرانی را نباید به ناگاه از بزرگ‌تر خالی کرد.

چرا ترابی؟

اما بدون شک مهم‌ترین ستاره خط‌خورده لیست ویلموتس کسی نیست جز مهدی ترابی. جوان اول فوتبال ایران طی سال‌های اخیر که به‌نظر می‌رسد سردرگمی پرسپولیس و نتایج نه‌چندان قابل دفاعش در این ناکامی بی‌تاثیر نبوده است. ترابی در شرایطی از پرسپولیس خط خورده که جور بخش زیادی از ناتوانی جونیور و علیپور راهم در خط حمله قرمزها کشیده. شاید از منظر فنی فقط خود ویلموتس می‌تواند توضیح دهد که ترابی ضعیف‌تر از وحید امیری بوده که اولی را خط زده و دومی را دعوت کرده است.