رضایت از عملکرد کی‌روش

شاگردان کی‌روش از همین امشب باید مسابقات حذفی جام‌ملت‌ها را با حضور برابر عمان آغاز کنند؛ تیمی که در مرحله گروهی ازبکستان و ژاپن را رسما «یقه» کرده بود و اگر یک لحظه از آن غفلت کنی ممکن است یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های تاریخ جام‌ملت‌ها را به زیان ایران رقم بزند. این روزها هر چقدر در عمان نشانه‌های وحدت و همدلی دیده می‌شود، در ایران فضای دیگری داریم و مردم در بخش کامنت‌های سایت‌ها و پیج‌های مختلف به جان هم افتاده‌اند. طبعا این فضا مطلوب نیست، اما به نظر شما کدام عامل در به وجود آمدن چنین اتمسفری تاثیرگذارتر بوده است؛ کی‌روش یا برانکو؟ شاید هر دوی اینها مشکلاتی داشته باشند اما تردیدی نیست که نقش اصلی را در فرآیند آفرینش این بحران باید به ضعف مدیریت حاکم بر فوتبال کشور داد؛ آنجا که حتی دو مربی حرفه‌ای با تجربه سال‌ها حضور بدون مشکل در کشورهای مختلف دنیا، اینجا دچار سوءتفاهم شده‌اند و با تنش‌های غیرضروری و قابل مهار، هزینه‌های سنگین به ساختار فوتبال ایران تحمیل می‌کنند.

در آن یک سال‌ونیم حیاتی چه گذشت؟

شاید برای روشن شدن نقش مدیریت (یا به تعبیر بهتر ضعف مدیریت) در غائله اخیر، باید به ریشه درگیری‌ها و اختلاف‌نظر کارلوس کی‌روش و برانکو ایوانکوویچ برگردیم. روز هشتم خرداد ۹۴ ایوانکوویچ با حضور در تمرینات تیم‌ملی ضمن دیدار و گفت‌وگو با کارلوس کی‌روش، رسما از تیم‌ملی فوتبال کشورمان اعلام حمایت کرد. هنوز هم معدود تصاویر مربوط به بگو و بخند این دو مربی در کنار هم، از سوی رسانه‌ها با آه و افسوس مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتباط آنها آن‌قدر دوستانه بود که برانکو چند بار نقل کرده کی‌روش برای حضور در ایران از او مشورت گرفت. با این وجود در ادامه اوضاع به شکل دیگری پیش رفت. اوج بحران شاید جایی بود که روز ۱۴ دی ۹۵ کارلوس کی‌روش ۶ بازیکن پرسپولیسی حاضر در اردوی تیم‌ملی در امارات را به تهران دیپورت کرد.

مربی پرتغالی این تصمیم را در پی آن گرفت که برانکو ایوانکوویچ از برگزاری اردوهای خارج از برنامه تیم‌ملی گله کرد و گفت بازیکنانش هربار به اردو می‌روند با اضافه‌وزن برمی‌گردند. به این ترتیب می‌بینید که رابطه عالی کی‌روش و برانکو ظرف مدت یک سال‌ونیم به سطح بحران کامل تنزل پیدا کرد و اصلا همان زمان بود که می‌شد فهمید دیگر کار از کار گذشته و نمی‌شود روی ترمیم این ارتباط حساب کرد. حالا سوال اینجاست که فدراسیون در آن یک سال‌ونیم کجا بود و چرا اجازه داد سوءتفاهم‌های جزیی اولیه، به مرور شدت بگیرد و کار را به جایی برساند که دیگر نشود اقدام موثری انجام داد؟ مطالعه آرشیو اظهارات دو مربی نشان می‌دهد اختلاف اولیه کی‌روش و برانکو بر سر زمان و برنامه برگزاری اردوهای تیم‌ملی و حجم وقفه‌های لیگ آغاز شد.

این بحثی است که همیشه در سراسر جهان بین مربیان ملی و باشگاهی به‌وجود می‌آید، اما مسوولان فدراسیون موضوع را «مدیریت» می‌کنند تا آسیبی به فوتبال کشور نرسد. آنچه در ایران اتفاق افتاد اما آمیزه‌ای از انفعال، کم‌توجهی و بی‌نظمی بود؛ چنان که مساله بیخ پیدا کرد و به جاهای غیرقابل حل رسید. به‌عنوان نمونه کافی است فقط به یک اظهارنظر از مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال توجه کنید. تاج روز ۲۰ دی ۹۵، با حضور در برنامه ۹۰ گفت: «ما صبر کردیم و اجازه دادیم اختلاف بین کی‌روش و برانکو بالا بگیرد و بیرون بریزد تا بعد سر فرصت مساله را حل کنیم.» به‌نظر می‌رسد این، توجیهی برای کم‌کاری و انفعال فدراسیون فوتبال در زمینه چالش این دو مربی موفق و محبوب بود، انفعالی که امروز کار را به جاهای خطرناک کشانده است.

شاید اگر استراتژی عجیب «بگذارید ببینیم چه می‌شود» به‌کار گرفته نمی‌شد و فدراسیون همان دو سال پیش با برگزاری نشست‌های دوستانه بین دو مربی و البته با نظم بخشیدن به جدول مسابقات لیگ و اردوهای ملی اختلاف طرفین را کاهش می‌داد، امروز کار به‌جایی نمی‌کشید که در کمرکش مسابقات جام‌ملت‌های آسیا شاهد این همه حاشیه کاذب در تیم‌ملی باشیم و یک فضای دو قطبی وحشتناک را در مورد تیم اول مملکت ببینیم. پس این بلبشو، بیش از هر چیزی محصول ظرف کوچک مدیریت در فوتبال ایران است؛ ظرفی که نتوانست مظروف بزرگش را هضم کند و در دل جا بدهد.

اظهارات مثبت کی‌روش

با عبور از غائله‌ای که روز پنج‌شنبه به وجود آمد و مسلما بخشی از آن مربوط به ترجمه غلط و غیردقیق سخنان کی‌روش می‌شد، سرمربی تیم‌ملی مصاحبه‌ای با AFP انجام داد که مرور آن به وضوح نشان می‌داد کارلوس به مردم ایران علاقه دارد و برای آنها احترام قائل است. به‌عنوان مثال می‌توانید این بخش از مصاحبه کی‌روش را بخوانید: «در ایران مردم از این تحریم‌های احساسی رنج می‌برند چراکه همین مورد روی کشور و زندگی اجتماعی آنها تاثیرگذار بوده، ‌اما وقتی با همین مردم فوق‌العاده زندگی می‌کنید و روحیه آنها را می‌بینید، شما هم عاشق آنها می‌شوید.» دیروز همچنین کی‌روش پیامی دیگر هم روی صفحه شخصی‌اش منتشر کرد که در آن آشکارا از برخی مطالب ملتهبی که به وی نسبت داده شده برائت جست. در پیام کارلوس می‌خوانیم: «این بسیار ناراحت‌کننده است که برخی از منابع همچنان با پافشاری در تلاش هستند با گذاشتن حرف‌هایی در دهان من و نسبت دادن کارهایی به بنده که هیچ‌گاه انجام نداده‌ام، اذهان عمومی ایرانیان را گمراه کنند. این تلاشی مستقیم برای لطمه زدن به وجهه و اعتبار بنده در مقابل هواداران فوتبال ایران است. بعد از گذشت هشت سال در ایران، اخلاق‌مداری حرفه‌ای من در کار و زندگی، نتایج و دستاوردها، خود به‌صورت بسیار قوی و بدون هیچ تردیدی، گویای همه چیز است. ولی هیچ شخص و ‌یا هیچ چیزی نمی‌تواند احترام و ‌تعهد من به هواداران فوتبال ایران و تیم‌ملی ایران را بر هم بزند.»

گام بعدی؛ حضور در یک‌چهارم

با فرو نشستن گرد و غبارهای این چند روز اما همه چیز آماده شده تا تیم‌ملی کشورمان امشب از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت تهران در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌ملت‌های آسیا به مصاف عمان برود و با شکست دادن این تیم، به جمع هشت تیم برتر تورنمنت برسد. تیم کشورمان که با روحیه و انگیزه بالا گام به دیدار امشب می‌گذارد، با پیروزی بر عمان باید به مصاف برنده چین و تایلند برود. همان‌طور که می‌بینید همه چیز مهیاست تا تیم‌ملی به راحتی به نیمه‌نهایی برسد و پس از آن دو گام پایانی را برای کسب یک قهرمانی تاریخی در آسیا بردارد؛ مشروط بر اینکه در این چند روز بر طبل سوءتفاهم‌ها نکوبیم و اجازه بدهیم آرامش و تمرکز تیم اول مملکت حفظ شود.


رای اعتماد به مربی پرتغالی

دیروز روزنامه «دنیای اقتصاد» در کانال تلگرامی‌اش اقدام به نظرسنجی در مورد عملکرد کارلوس کی‌روش در تیم‌ملی فوتبال ایران با در نظر گرفتن تمام ابعاد فنی، حرفه‌ای، اخلاقی و انضباطی کار این مربی کرد. تا لحظه تنظیم این مطلب، 1827 نفر در نظرسنجی مزبور شرکت کردند که از این بین 40 درصد به گزینه عالی رای دادند، 28 درصد گزینه خوب را برگزیدند، 18 درصد معتقد بودند عملکرد او متوسط بوده و 14 درصد هم روی گزینه ضعیف نظر داشتند؛ آنچه از رضایت نسبی و قابل‌توجه مخاطبان از کارنامه مربی پرتغالی حکایت دارد.