شب  جاویدان صعود

اولین حریف تکراری جام‌جهانی

پرتغال نخستین حریف ایران است که در تاریخ جام‌های جهانی تکرار می‌شود. تیم‌ملی کشورمان پیش از این در ۱۴مسابقه جام‌جهانی به ترتیب به مصاف هلند، اسکاتلند، پرو، یوگسلاوی، آمریکا، آلمان، مکزیک، پرتغال، آنگولا، نیجریه، آرژانتین، بوسنی، مراکش و اسپانیا رفته بود و حالا در پانزدهمین مسابقه، بار دیگر بازی با پرتغال تکرار خواهد شد. ما دفعه قبلی در بازی دوم مرحله گروهی جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان به مصاف سلسائوی اروپا رفتیم که آن بازی را با نتیجه ۲ بر صفر باختیم. دکو و کریس رونالدو زنندگان دو گل پرتغال به ایران بودند؛ نتیجه‌ای که با توجه به شکست روز نخست برابر مکزیک باعث شد تیم‌ملی حذفی زودهنگام از مسابقات جام‌جهانی را تجربه کند و بازی با آنگولا لقب تنها مسابقه تشریفاتی تاریخ فوتبال ایران در جام‌های جهانی تا امروز را به خودش اختصاص بدهد.

کی‌روش انتقام برانکو را می‌گیرد؟

تقابل قبلی ما با پرتغال زمانی اتفاق افتاد که هدایت تیم‌ملی را برانکو ایوانکوویچ بر عهده داشت. سرمربی کنونی پرسپولیس وقتی ۱۲سال جوان‌تر بود در آن تورنمنت روی نیمکت تیم‌ملی نشست و روزهای بسیار ملتهبی را پشت‌سر گذاشت. در مسابقه نخست با مکزیک، علی کریمی در اعتراض با تعویضش آن لگد معروف را به ساک پزشکی تیم زد. در آن زمان گفته می‌شد علی دایی نفوذ زیادی روی برانکو دارد و این اوست که تصمیمات اصلی تیم را می‌گیرد. بنابراین باندی علیه شهریار تشکیل شد که به قول خودش توی چشمش نگاه می‌کردند و به او پاس نمی‌دادند. در نتیجه این شایعات و فشار روانی به‌وجود آمده، برانکو برای بازی دوم تصمیم گرفت علی دایی را بیرون بنشاند. به این ترتیب بهترین گلزن تاریخ فوتبال ایران در یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های تاریخ یک دقیقه هم به بازی گرفته نشد تا شاید باند «شورشی»‌های تیم راضی شود، اما این سیاست هم جواب نداد.

آنگولا که در بازی سوم انتظار ایران را می‌کشید، شاید یکی ضعیف‌ترین رقبای تیم کشورمان در ادوار جام‌جهانی بوده باشد. بنابراین ما می‌توانستیم با کسب امتیاز برابر پرتغال و پیروزی بر آنگولا به دور بعد برسیم. از قضا بازی ما با پرتغال تا دقیقه۶۳ هم مساوی پیش رفت، اما در این زمان دکو دروازه ما را گشود و در دقیقه۸۰ هم کریستیانو رونالدو از روی نقطه پنالتی گل دوم را زد تا تیر خلاص به شقیقه تیم آشفته ایران شلیک شود. ترکیب تیم‌ملی در بازی ۱۲سال پیش با پرتغال به این ترتیب بود: ابراهیم میرزاپور، حسین کعبی، یحیی گل‌محمدی (۸۸- سهراب بختیاری‌زاده)، رحمان رضایی، محمد نصرتی، مهدی مهدوی‌کیا، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مهرزاد معدنچی (۶۶- رسول خطیبی)، علی کریمی (۶۵- فریدون زندی)، وحید هاشمیان. می‌بینید که از آن ترکیب هیچ‌کس در تیم کنونی حضور ندارد و تمامی بازیکنان ما برای نخستین بار است که حضور برابر پرتغال را تجربه می‌کنند؛ آن هم پرتغالی که حالا قهرمانی در آخرین دوره جام ملت‌های اروپا را در کارنامه‌اش دارد. حالا باید دید کارلوس کی‌روش که اصلا هم رابطه خوبی با برانکو ندارد، می‌تواند انتقام شکست ۱۲سال پیش سرمربی پرسپولیس را بگیرد یا نه؟

کارلوس- رونالدو؛ دوئل حیثیتی

این یک فرصت تاریخی و دومنظوره برای تیم‌ملی کشورمان است؛ بخت صعود نوبرانه به دور بعد و البته شانس حذف یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان که اگر رخ بدهد، افتخارش برای همیشه در کارنامه تیم‌ملی ثبت خواهد شد. کریستیانو رونالدو جام بیست‌ویکم را با عطشی حیرت‌انگیز آغاز کرده. او که رسما همه‌کاره و ارتش تک‌نفره پرتغال است، هر چهار گل تیمش در این تورنمنت را به ثمر رسانده؛ سه گل برابر اسپانیا و یک گل هم مقابل مراکش. این چهار گل، چهار امتیاز برای پرتغال به ارمغان آورده و البته رونالدو را هم در فهرست برترین گلزنان تاریخ مسابقات ملی جهان به علی دایی نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. شهریار فوتبال ایران با ۱۰۹گل ملی بر صدر این فهرست تکیه زده و حالا رونالدو با ۸۵ گل، به فاصله ۲۴گله با دایی رسیده است. اگر پرتغال بتواند به مسیرش در جام‌جهانی ادامه بدهد، طبعا رونالدو هم فرصت مناسب‌تری برای شکستن رکورد دایی در اختیار خواهد داشت، اما حالا وقتش است یوزهای ایرانی به خاطر حمایت‌های خالصانه علی دایی از تیم‌ملی هم که شده، رونالدو را حذف کنند و از تعداد مسابقات ملی او بکاهند.

جالب است که ستاره پرتغالی اولین گلش در ادوار جام‌جهانی را هم در همان بازی معروف سال ۲۰۰۶ مقابل ایران به‌ثمر رسانده. آن دهمین گل رونالدو در رده ملی بود و این بازیکن در فاصله ۱۲سال بین دو بازی، ۷۵ گل رنگارنگ دیگر به یک دو جین از تیم‌های کوچک و بزرگ دنیا زده است. مدت‌ها است که در مورد مهار رونالدو حرف زده می‌شود و حتی گفته می‌شود شاید کریم انصاری‌فرد مامور مستقیم از کار انداختن این بازیکن باشد، اما باید تا امشب صبر کرد و دید ترفند کی‌روش به این منظور چیست؟ بسیار بعید است که مربی پرتغالی از سیستم یارگیری مستقیم برای مهار او استفاده کند و احتمالا یارگیری منطقه‌ای را ترجیح خواهد داد. ناگفته نماند جنگ بین رونالدو و کی‌روش یک دوئل حیثیتی تمام‌عیار بین دو هموطن است که از هم خوش‌شان نمی‌آید. کی‌روش قبل از حضور در ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هدایت تیم‌ملی پرتغال را بر عهده داشت که با شکست برابر اسپانیا در مرحله یک‌هشتم نهایی از گردونه مسابقات کنار رفت.

در آن زمان عمده بازیکنان پرتغال از تاکتیک‌های دفاعی کی‌روش رضایت نداشتند و رونالدو هم یکی از این افراد بود. او بعد از بازی با اسپانیا در مواجهه با این پرسش خبرنگاران که دلیل باخت پرتغال چه بود، گفت: «چرا از من می‌پرسید، از مربی تیم بپرسید با آن تاکتیک‌هایش!» بعد از آن هم در چند دوره، رای دادن کی‌روش به لیونل مسی در مراسم گالای فیفا باعث آزردگی رونالدو شد و حالا این دو نفر در چنین فضایی به هم رسیده‌اند. در نهایت امیدواریم استراتژی‌های فنی سرمربی مرموز تیم‌ملی ایران که شناخت فوق‌العاده‌ای هم از کریس دارد، به استعداد و قدرت فاتح پنج توپ طلای جهان بچربد و همه با هم تا سپیده‌دم فردا در خیابان‌ها پایکوبی کنیم.