شب افسانه و افسون

بر این اساس امشب از ساعت۲۲:۳۰ در بازی دوم گروه دوم مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه، دو تیم ایران و اسپانیا در شهر کازان به دیدار هم می‌روند؛ مسابقه‌ای بسیار حساس برای هر دو تیم که می‌تواند بخشی از تکلیف گروه را روشن کند. چنانچه حتما می‌دانید، ایران بازی اولش را با یک گل دیرهنگام از مراکش برده و با سه امتیاز در صدر جدول گروه قرار گرفته است. اسپانیا اما در پی تساوی دیدنی و پرگل ۳-۳ برابر پرتغال، روی پله دوم جدول قرار دارد. شاید پیش از شروع مسابقات جام‌جهانی هیچ‌کس در ایران حتی فکرش را هم نمی‌کرد تیم‌ملی کشورمان ولو برای پنج روز هم که شده در صدر جدول گروه مرگ قرار بگیرد، اما این اتفاق به شکلی غیرمنتظره و خاطره‌انگیز رخ داد. مردم ایران یکشنبه‌شب و به‌دنبال پیروزی برابر مراکش به خیابان‌ها ریختند و پایکوبی کردند.

ملی‌پوشان کشورمان هم در این چند روز، سرخوش از صدرنشینی در گروه اسپانیا و پرتغال (قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۰ و قهرمان یورو۲۰۱۶) در بهترین شرایط روحی و روانی به‌سر می‌برند. اخبار ارسالی از روسیه حاکی از آن است که شاگردان کارلوس کی‌روش به‌شدت به کسب نتیجه آبرومند مقابل اسپانیا امیدوار شده‌اند و در سایه پیروزی خوب روز نخست، به چیزی جز کسب امتیاز برابر ماتادورها فکر نمی‌کنند. قطعا در تاریخ فوتبال کشورمان تیم‌ملی هرگز تا این اندازه به صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی نزدیک نبوده؛ چراکه ما در چهار دوره قبلی هرگز در بازی نخست برنده نبوده‌ایم. این بار اما تیم‌ملی در روز اول سه امتیاز را گرفته و از نظر ریاضی تا روز آخر برای صعود شانس خواهد داشت. تیم‌ملی ایران تحت شرایطی حتی با چهار امتیاز هم می‌تواند از این گروه به مرحله بعد صعود کند و بنابراین ممکن است تک امتیاز بازی امشب با اسپانیا، همان گم‌شده ۴۰ساله فوتبال کشورمان باشد. با این وجود تردیدی وجود ندارد که کار برابر اسپانیا بسیار سخت است و اولین اشتباه در چنین مسابقه‌ای می‌تواند حکم آخرین اشتباه را داشته باشد.

اسپانیا؛ گرگ گرسنه

اسپانیا در فوتبال آنقدر نام و برند بزرگی است که شاید نوشتن هرگونه توضیحی در مورد آن زاید و بیهوده به‌نظر برسد. ماتادورها که در این چند سال با سبک بازی مشهور به تیکی‌تاکا (تملک بالای توپ و پاسکاری‌های فراوان) در فوتبال جهان آقایی کرده‌اند، با شرایط عجیبی وارد مسابقات جام‌جهانی امسال شدند. آنها تنها ۲۴ساعت پیش از شروع بازی‌ها سرمربی تیم‌شان را عوض کردند. بر این اساس خوان لوپتگی که در دو سال گذشته هدایت این تیم را بر عهده داشت، به جرم مذاکره و توافق با رئال‌مادرید در آستانه اولین بازی با پرتغال از سمتش اخراج شد و فرناندو هیه‌رو که مدیرفنی تیم بود جای او را گرفت. این شوک آنقدر بزرگ است که شاید خیلی از تیم‌ها را در دنیا از پا در بیاورد، اما قدرت و غنای اسپانیا، لاروخا را برابر چنین مسائلی بیمه می‌کند. در نتیجه همه دنیا دیدند که آنها در بازی نخست برابر پرتغال هم عالی بازی کردند و شاید اگر روز طلایی کریس رونالدو با روز زرشکی داوید دخه‌آ مقارن نمی‌شد، اسپانیا به راحتی اولین سه امتیاز را دشت می‌کرد.

این تیم آنقدر ستاره دارد که دست هیه‌رو برای انتخاب هر نوع ترکیب و چیدمانی باز است. دروازه‌بان آنها دخه‌آ یکی از بهترین گلرهای جهان است و زوج خط دفاعی‌شان یعنی سرخیو راموس و جرارد پیکه هم آن‌قدر نام‌آشنا و باتجربه هستند که نیازی به معرفی نداشته باشند. پیکه برابر ایران صدمین بازی ملی‌اش را برای اسپانیا انجام می‌دهد و وارد باشگاه صدتایی‌ها خواهد شد. در سمت چپ خط دفاعی لاروخا نیز یکی از بهترین‌های جهان یعنی یوردی آلبا توپ می‌زند. آلبا فصل درخشانی را در بارسا پشت سر گذاشت و همکاری‌های فراوان و دیدنی او با لیونل مسی تاثیر زیادی روی قهرمانی این تیم در لالیگا داشت. بزرگ‌ترین غایب اسپانیا در این تورنمنت در سمت راست خط دفاعی توپ می‌زد که کارواخال بود و در فینال لیگ قهرمانان صدمه دید. در بازی با پرتغال هیه‌رو به جای او از ناچو استفاده کرد که این بازیکن یک گل زیبا هم به‌ثمر رساند. هافبک دفاعی ماتادورها باز هم یکی از بهترین‌های این پست در دنیا یعنی سرخیو بوسکتس است و جلوتر از او هم انبوهی از هافبک‌های خلاق و خطرناک نظیر آندرس اینیستا، داوید سیلوا، ایسکو و کوکه توپ می‌زنند. سرمربی پیشین اسپانیا یعنی لوپتگی بیشتر مایل به استفاده از سیستم بدون مهاجم نوک بود، اما هیه‌رو یک روز بعد از گرفتن حکم سرمربیگری در تیم‌ملی دیگو کاستا را در پیشانی خط حمله به میدان فرستاد که این بازیکن خشن و تنومند هم با زدن دو گل برابر پرتغال، جواب اعتماد کادرفنی را داد.

لاروخا روی نیمکت هم ستاره‌های پرشماری همچون تیاگو آلکانترا، آسنسیو و آسپاس را در اختیار دارد که هر لحظه از بازی به اقتضای شرایط می‌توانند وارد زمین شوند و ورق بازی را برگردانند. از همه اینها خطرناک‌تر اما انگیزه بسیار بالای اسپانیایی‌ها برای پیروزی است. آنها «گرسنه» هستند، چرا که بازی اول را نبرده‌اند و می‌دانند در نبرد برای صدرنشینی محتاج پیروزی در دو مسابقه آخر خواهند بود. تیم دوم این گروه احتمالا به اروگوئه برخورد می‌کند که حریف خطرناکی است، اما تیم صدرنشین با روسیه مصاف خواهد داد که با وجود برخورداری از امتیاز میزبانی، از نظر فنی ضعیف‌تر از اروگوئه است. شاید به همین دلایل هم باشد که بازیکنی نظیر ایسکو از لزوم به‌ثمر رساندن گل‌های زودهنگام برابر ایران سخن گفته است! با این اوصاف می‌بینید که یوزهای ایرانی چه ماموریت دشواری در کازان خواهند داشت.

ایران؛ ناشناخته و مرموز

هر نوع حدس و گمانی در مورد ترکیب تیم‌ملی ایران برابر اسپانیا بیهوده به نظر می‌رسد، چرا که کارلوس کی‌روش مقابل مراکش بار دیگر نشان داد استاد سورپرایز کردن دیگران به‌شمار می‌رود. او در بازی نخست جام‌جهانی احسان حاج‌صفی را بعد از سه سال بازی در پست هافبک میانی ناگهان به سمت چپ خط دفاعی برگرداند و درحالی‌که همه مطمئن بودند میلاد محمدی را در این پست به بازی خواهد گرفت، چنین تغییر شگفت‌انگیزی را اعمال کرد. این درحالی است که در بازی‌های دوستانه حتی یک ثانیه هم چنین ترکیبی آزموده نشده بود. از دیگر تغییرات جالب توجه کی‌روش در این بازی، استفاده از کریم انصاری‌فرد در پست هافبک دفاعی بود. در نظر داشته باشید که برای بازی با اسپانیا، محرومیت سعید عزت‌اللهی به پایان می‌رسد و این بازیکن قادر به حضور در میدان خواهد بود، اما در عین حال نمایش امید ابراهیمی مقابل مراکش آن‌قدر فوق‌العاده بود که دست زدن به این بازیکن کار سختی خواهد بود.

مسعود شجاعی و سردار آزمون از جمله بدهای ایران در بازی اول بودند و شاید کی‌روش بخواهد به جای آنها از نفراتی مثل اشکان دژاگه، سامان قدوس و رضا قوچان‌نژاد استفاده کند. همچنین مهدی طارمی هم که در بازی اول مصدوم بود برای حضور در ترکیب اصلی این مسابقه مشکلی ندارد، اما نکته اینجاست که وحید امیری به‌عنوان جانشین او چنان نمایش شگفت‌انگیزی ارائه داده که تغییر دادن این بازیکن هم دشوار است. میان این همه سردرگمی، سایت فدراسیون فوتبال هم از مصدومیت روزبه چشمی خبر داده؛ آنچه اگر درست باشد و به نیت گمراه کردن رقبا روی خروجی نرفته باشد، کی‌روش را وا می‌دارد در این پست هم دست به تغییر بزند و از بین پژمان منتظری، مجید حسینی و خانزاده یک نفر را به میدان بفرستد. می‌بینید که ترکیب ایران هزار اما و اگر و علامت سوال دارد. وقتی حتی خبرنگاران حاضر در روسیه و کنار اردوی تیم‌ملی هم قادر به پاسخ دادن به یکی از این سوالات نیستند، ببینید کادرفنی اسپانیا چطور سردرگم شده است!

بازی دیگر؛ حساس و سرنوشت‌ساز

دیگر بازی گروه دوم اما از ساعت ۱۶:۳۰ امروز بین مراکش و پرتغال برگزار می‌شود. این مسابقه هم به اندازه بازی ایران برای ما ارزش دارد. اگر دنبال صعود هستیم، باید سخت امیدوار باشیم که امروز مراکش از پرتغال امتیاز بگیرد. رقم خوردن نتیجه مساوی در این بازی خارق‌العاده خواهد بود، چراکه عملا امیدهای مراکش را به حداقل می‌رساند و زخم دوم را هم به پیکر پرتغال می‌زند. بدترین سناریو هم برای بازی عصر امروز، پیروزی پرتغال خواهد بود. این نتیجه اگرچه احتمالا مراکش را اوت می‌کند، اما از پرتغال با چهار امتیاز مدعی جدی صعود می‌سازد و طبیعی است که آنها در عین حال با قدرت تمام وارد بازی سوم با ایران خواهند شد.

جنگ روانی اسپانیایی‌ها؛ فراری بدون چرخ!

در عین حال اما در فاصله ۲۴ساعت پیش از شروع این بازی، بخشی از رسانه‌های اسپانیایی اقدام به راه‌اندازی جنگ روانی علیه سرمربی تیم‌ملی کشورمان کردند. کارلوس کی‌روش به مدت یک فصل سابقه هدایت رئال‌مادرید را در کارنامه‌اش دارد که به هیچ‌وجه موفقیت‌آمیز نبود. او با کهکشانی‌ها چهارم لالیگا شد و حالا این مساله دستمایه طعنه و کنایه‌های رسانه اسپانیایی موندیال شده است. این رسانه می‌نویسد: در ادامه مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ و از گروه مرگ تیم‌ملی ایران با کی‌روش سرمربی پرتغالی خود به مصاف اسپانیا خواهد رفت. شاید دیدار با اسپانیا به نوعی کابوسی باشد برای این مربی پرتغالی چون کی‌روش به دلیل حضور چند ساله در تیم‌ملی پرتغال از این تیم شناخت دارد ولی از اسپانیا نه!

علاوه بر این نباید فراموش کنیم کی‌روش زمانی که سرمربی رئال‌مادرید بود در کارنامه ورزشی خود حواشی زیادی را با این تیم تجربه کرد و باید اعتراف کرد خاطرات او از اسپانیا خوش نیست. او در سال ۲۰۰۳ درحالی‌که دستیار فرگوسن بود این فرصت را کسب کرد تا به‌عنوان سرمربی رئال کارش را آغاز کند. با این وجود ستاره‌های رئال ارتباط خوبی با این مربی نداشتند. کی‌روش در آن زمان ستاره‌های زیادی در اختیار داشت، ستاره‌هایی که با قدرت از بارسا عبور می‌کردند اما کنار آمدن با آن ستاره‌ها کار راحتی نبود و او کار سختی داشت تا بتواند غول‌های فوتبال را مدیریت کند. در مورد شرایط آن زمان کی‌روش مثالی زده شد که کاملا گویای وضعیت این مربی است: «ماشین فراری نمی‌تواند بدون چرخ حرکت کند!» وضعیت طوری پیش رفت که در همان سال والنسیا فاتح لیگ شد و رئال بازی به بازی امتیازات را از دست داد.

اسپانیا، آفساید و انتقام!

دوئل با اسپانیا اما برای کارلوس کی‌روش جنبه شخصی و انتقامی هم دارد. شاید ندانید، اما آخرین بار که کی‌روش قبل از حضور در ایران هدایت تیمی را بر عهده داشت، تیمش با یک گل آفساید برابر همین اسپانیا اوت شد. یعنی در حقیقت این اسپانیا بود که کی‌روش را به ایران رساند. موضوع به جام‌جهانی ۲۰۱۰آفریقای‌جنوبی مربوط می‌شود. کی‌روش در آن زمان هدایت تیم‌ملی پرتغال را بر عهده داشت و در یک‌هشتم نهایی به مصاف اسپانیا رفت. آن مسابقه در شرایط نزدیکی دنبال شد، اما نهایتا گل داوید ویا در شرایط مشکوک به آفساید باعث پیروزی یک بر صفر ماتادورها شد. در نتیجه اسپانیا صعود کرد و آخر تورنمنت قهرمان شد، پرتغال اما به خانه برگشت و کی‌روش بعد از هفت ماه استراحت به مدت هفت سال هدایت تیم‌ملی ایران را بر عهده گرفت! شاید اگر آن سال هم مثل این دوره از سیستم ویدیو چک استفاده می‌شد، سرنوشت کی‌روش، پرتغال و متعاقبا تیم‌ملی ایران تغییر می‌کرد، اما قصه جور دیگری پیش رفت. نکته قابل توجه اینکه کی‌روش با پرتغال و کریس رونالدو هم مقابل اسپانیا ۹۰دقیقه دفاعی بازی کرد، حالا تصور کنید با ایران مقابل این تیم چه نمایشی ارائه خواهد داد!

24 (2)