خون قطری‌ها رنگین‌تر است؟

عربستان پیش از این تجربه موفق چنین ادعایی را علیه ایران داشت و این بار به نظر می‌رسید می‌تواند همین معامله را با قطری‌ها هم داشته باشد. با این وجود بعد از انتشار اخبار ضدونقیض، سرانجام کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این مورد رای‌گیری و درخواست مشترک عربستان و امارات را رد کرد. به این ترتیب در مسابقات فصل آینده لیگ قهرمانان که از حدود دو هفته دیگر آغاز می‌شود، تیم‌های عربستانی و اماراتی ناچارند به قطر سفر کنند و در این کشور به میدان بروند. با این همه جای تعجب است که چطور کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری بازی بین نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف را ملغی نکرده است. درحالی که بعد از انتشار خبر لغو بازی در زمین بی‌طرف این‌طور به نظر می‌رسید که این موضوع شامل ایران و عربستان هم خواهد شد، شنبه‌شب سایت رسمی کنفدراسیون موضوع را به‌طور صریح روشن کرد و نوشت: «درباره آینده بازی تیم‌های عربستان با حریفان ایرانی خود باید اعلام کنیم همچنان در زمین بی‌طرف به مصاف هم خواهند رفت و شرایط سیاسی و امنیتی به بهترین شکل ممکن تغییر نیافته است.»

واکنش آنها؛ عصبانیت و عقب‌نشینی

مدیران فوتبال عربستان و امارات که ظاهرا به AFC به چشم نهاد زیردست و مطیع خود نگاه می‌کنند و حالا دیگر انتظار دارند تمام اوامرشان اطاعت شود، پیش‌تر هشدار داده بودند که اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست آنها مبنی بر بازی با قطر در زمین بی‌طرف را نپذیرد، از شرکت در لیگ قهرمانان انصراف خواهند داد؛ یک تهدید عجیب و بسیار بزرگ که اگر عملی می‌شد شاید برگزاری کل این تورنمنت را زیر سوال می‌برد. با این وجود هر دوی این کشورها بعد از اعلام حکم AFC تصمیم به عقب‌نشینی گرفتند. آنها البته در بدو امر واکنش‌های پرخاشگرانه‌ای داشتند و حتی از احتمال شکایت‌شان به دادگاه عالی ورزش هم سخن به میان آمد.

مثلا خبرگزاری فارس از قول فهد بارباع، کارشناس فوتبال تلویزیون عربستان نوشته است: «این اقدام AFC و رئیسش بسیار عجیب بود. ابتدا کنفدراسیون فوتبال آسیا کمیته‌ای را به ریاست باتیل، نایب رئیس AFC برای بررسی اوضاع ۳ کشور می‌فرستد و در نهایت گزارش این کمیته که توصیه کردند بازی‌های این ۳ کشور در زمین بی‌طرف برگزار شود را رد می‌کند. مهمتر از این، شیخ سلمان بسیار ضعیف عمل کرد زیرا در رای‌گیری این موضوع مهم خودش را کنار کشید و رای نداد. چرا رئیس AFC در این موضوع مهم خودش را کنار کشید؟ این نشان‌دهنده ضعف اوست.» با این همه اما کمی بعد عربستانی‌ها و اماراتی‌ها با انتشار بیانیه‌ای مشترک عقب‌نشینی خودشان را اعلام کردند. در این بیانیه آمده است مدیران ورزشی هر دو کشور، تصمیم هیات‌اجرایی AFC را می‌پذیرند و در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شرکت خواهند داشت.

واکنش ما؛ احساساتی نشویم!

بعد از اعلام رای AFC به سود قطر، بار دیگر فشارها روی فدراسیون فوتبال افزایش یافت؛ چراکه هواداران انتظار داشتند ممنوعیت بازی در ایران هم برطرف شود، به‌خصوص که مهدی تاج پیش‌تر ظفرمندانه از پیروزی ایران بر عربستان در این پرونده خبر داده بود. در همین راستا دیروز تاج نشستی با داورزنی، معاون وزیر ورزش داشت که در آن پیرامون همین مساله بحث شد. رئیس فدراسیون فوتبال بعد از این جلسه در مورد واکنش ایران به اتفاقات جدید و تصمیمات AFC گفت: «در این نشست مقرر شد قوانین حاکم بر اساسنامه فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش رعایت شود و به دور از تصمیمات احساسی و درک شرایط حاکم، خواهان پیگیری نتیجه ناظر امنیتی و ارائه گزارش آن باشیم. همچنین رعایت قوانین و مقررات به‌صورت کامل از سوی AFC مورد انتظار و درخواست ایران است.» به هر حال طبیعی است که این پاسخ‌ها مردم را قانع نکند.

واقعا چرا؟

کنفدراسیون فوتبال آسیا درحالی در پرونده عربستان و امارات به سود قطر رای داد که واقعا روابط بین ایران و عربستان به بدی روابط عربستان و قطر نیست. درحال حاضر قطر و عربستان هیچ‌گونه رابطه سیاسی خاصی با هم ندارند، اما حجاج ایرانی سال گذشته برای زیارت  خانه خدا راهی مکه شدند. در این شرایط عجیب است که فوتبالیست‌های آنها نمی‌توانند به کشور ما بیایند، بازی کنند و بروند. حالا یا خون قطری‌ها از ما رنگین‌تر است یا باز هم بحث ضریب نفوذ و قدرت چانه‌زنی مطرح است!