ماهی طلایی سرخ‌ها پر کشید

آشتیانی دوران جوانی خود را در تیم‌های بوستان و پولاد(تیم زیر شاخه شاهین) گذراند و از سال ۱۳۴۳ توسط عباس اکرامی به تیم بزرگسالان شاهین راه یافت. آشتیانی در سال ۱۳۴۷ رسما به پرسپولیس پیوست و با این تیم در جام باشگاهای آسیا شرکت کرد. آشتیانی به‌دلیل چابکی و تکنیکی بودنش از سوی طرفداران این باشگاه لقب «ماهی طلایی» را به خود اختصاص داده بود. این اولین حضور یک تیم ایرانی در این جام بود که آشتیانی نیز در آن حضور داشت. آشتیانی در سال ۱۳۴۸ همراه با اکثر بازیکنان پرسپولیس براساس قراردادی که بین عبده(مالک باشگاه پرسپولیس) و خیامی(مالک باشگاه پیکان) منعقد شد به‌مدت یک سال به باشگاه پیکان نقل مکان کرد. در همان سال توسط رایکوف به تیم‌ملی راه یافت. در سال ۱۳۴۹ او و بازیکنان پرسپولیس دوباره به باشگاه قدیمی خود پیوستند.

در سال ۱۳۵۰ بازی با هامبورگ آلمان و بازی زیبای آشتیانی باعث شد مسوولان این تیم آلمانی پیشنهاد به خدمت گرفتن این مدافع ۲۵ ساله را به مسوولان پرسپولیس بدهند که کارشکنی‌ها مانع این انتقال و او در ایران ماندگار شد. در سال ۱۳۵۱ همراه با پرسپولیس قهرمان مسابقات منطقه‌ای ایران شد و در سال ۱۳۵۲ به مقام قهرمانی جام تخت جمشید دست یافت. در همین سال بود که پرسپولیس برد تاریخی ۶ بر صفر مقابل تاج را کسب کرد که گل اول این دیدار با حرکت از جناح راست و پاس آشتیانی و ضربه حسین کلانی به‌ثمر رسید. در سال ۱۳۵۳ آشتیانی همزمان با خداحافظی بازیکنان قدیمی باشگاه درحالی‌که ۲۸ سال سن داشت به‌عنوان کاپیتان پرسپولیس انتخاب شد و در همان سال جام سوم تخت جمشید را به‌عنوان کاپیتان تیم بالای سر برد. آشتیانی در سال ۱۳۵۵ با کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ تخت جمشید از عرصه بازیگری خداحافظی کرد.

افتخارات آشتیانی

قهرمانی همراه با تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا در سال‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲ و صعود به بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ و همچنین قهرمانی و نایب قهرمانی‌های متعدد با پرسپولیس در لیگ‌های باشگاهی از جمله افتخارات این پیشکسوت فوتبال است که موفق شد در سال ۱۳۵۰ به‌عنوان مرد سال فوتبال ایران انتخاب شود و همچنین در سال ۱۹۷۲ عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های آسیا را به خود اختصاص دهد. وی در سال ۱۳۴۸ برای اولین بار به تیم‌ملی فوتبال کشورمان دعوت شد و همراه تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۲ به مقام قهرمانی دست پیدا کرد. آشتیانی همچنین همراه با تیم المپیک ۱۹۷۲ به مونیخ رفت تا این مسابقات را هم تجربه کند. مرحوم آشتیانی در سال ۱۳۵۳ پس از بازی با کره‌جنوبی از فوتبال ملی خداحافظی کرد. شادروان آشتیانی در اوایل دهه ۸۰ و در زمان مدیرعاملی اکبر غمخوار در پرسپولیس مدتی به‌عنوان سرپرست تیم پرسپولیس انتخاب شد.

آغاز دربی ۸۵ با یک دقیقه سکوت

دربی هشتاد و پنجم تهران با قرائت فاتحه و یک دقیقه سکوت به یاد پیشکسوت فقید پرسپولیس آغاز خواهد شد. ‌به گزارش سایت سازمان لیگ، حجت‌الله بهمنی، مدیر روابط‌عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ اعلام کرد: «ابراهیم آشتیانی یکی از بازیکنان اسبق تیم‌ملی و ‌پرسپولیس بود که دارفانی را وداع گفت. به همین مناسبت دربی ۸۵ با قرائت فاتحه‌ای برای شادی روح آن مرحوم و یک ‌دقیقه سکوت آغاز خواهد شد.‌» پس از فوت وی پیام‌های تسلیتی از سوی مسوولان مختلف ورزشی صادر شد. بر این اساس وزیر ورزش و جوانان، رئیس فدراسیون فوتبال، باشگاه پرسپولیس و استقلال و بسیاری دیگر از هم دوره‌ای‌های او پیام تسلیت صادر کردند.