دنیای اقتصاد: درحالی که فقط پنج هفته از مسابقات لیگ هفدهم سپری شده، چند سرمربی لیگ برتری جایگاه کاملا متزلزلی دارند و شدیدا خطر اخراج را حس می‌کنند. به نظر می‌رسد آستانه تحمل در فوتبال ایران به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است؛ طوری‌که هنوز نیم‌فصل اول به نیمه‌راه نرسیده، بسیاری از باشگاه‌ها به‌طور جدی به فکر اعمال تغییر در کادر فنی تیم‌های‌شان افتاده‌اند. درحال حاضر حداقل چهار مربی هستند که نمی‌دانند بعد از مسابقات هفته ششم نیز می‌توانند به کارشان ادامه بدهند یا نه؟ چهار مربی از جمع ۱۶ مربی، یعنی یک‌چهارم از کل موجودی؛ یعنی ۲۵درصد باشگاه‌های لیگ برتر ایران ظرف کمتر از شش هفته به نوعی با مربیان فعلی‌شان به بن‌بست رسیده‌اند و ممکن است در این زمینه تصمیمات رادیکال بگیرند. آیا جالب نیست؟

روی لبه تیغ

وضعیت علیرضا منصوریان را در استقلال همه ایران می‌دانند. او که در لیگ برتر نتایج دور از انتظاری گرفته، بعد از بازی هفته پنجم برابر پدیده مشهد خطر اخراج را به‌شدت احساس کرد. بر این اساس هیات‌مدیره استقلال تشکیل جلسه داد تا در مورد سرنوشت این مربی تصمیم بگیرد. مدیران استقلال چک و چانه‌های‎‌شان را زدند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که مجموعا دو بازی به منصوریان فرصت بدهند. مسابقه اول با گل‌گهر سیرجان در جام‌حذفی بود که با هزار مکافات در آخرین دقایق به پیروزی ۲ بر یک آبی‌های پایتخت منجر شد. به این ترتیب استقلال بالا رفت و منصوریان تا اطلاع ثانوی ماندگار شد. درست است که بعد از بازی سیرجان لحن مدیرعامل استقلال در مورد اولتیماتوم به منصوریان تغییر کرده، اما همه می‌دانند که عدم نتیجه‌گیری در بازی روز جمعه برابر پارس‌جنوبی جم دوباره اوضاع را خراب خواهد کرد.

دیروز شایعاتی به گوش رسید مبنی بر اینکه ثبت نتیجه مساوی در این بازی هم ممکن است به بقای منصوریان منجر شود، اما شکست احتمالی، ممکن است به پر شدن کاسه صبر مدیران باشگاه منجر شود. غیر از استقلال، یکی دیگر از باشگاه‌های بزرگ لیگ برتر هم با مشکلات مشابهی دست به گریبان است. سپاهان اصفهان که عنوان پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ برتر را یدک می‌کشد، در فصل جدید شروع خوبی با زلاتکو کرانچار نداشته و درحال حاضر با کسب تنها ۶امتیاز از ۵بازی روی پله دهم جا خوش کرده است. طبعا این شرایط مطلوب مدیران سپاهان نیست و باعث شده آنها جسته و گریخته از احتمال وقوع تغییر در کادرفنی سخن بگویند.

کرانچار از اواسط فصل گذشته هدایت سپاهان را بر عهده داشته و مدیران باشگاه اصفهانی توقع داشتند با وجود این مساله و نیز خریدهای زیاد آنها، مربی کروات نتایج بهتری کسب کند. سپاهان این هفته در اهواز با فولاد بازی می‌کند و شاید عدم کسب نتیجه مطلوب، تبعات سنگینی برای کرانچار به همراه داشته باشد. غیر از دو تیم مدعی استقلال و سپاهان، دو باشگاه قعر جدولی هم با مساله احتمال تغییر در کادرفنی مواجه هستند. یکی سپیدرود رشت است که از پنج بازی چهار امتیاز گرفته و وضعش اصلا خوب نیست. شرایط این باشگاه بعد از باخت حیثیتی به ملوان در جام‌حذفی بدتر هم شد و حتی نظرمحمدی استعفا داد که این استعفا مورد موافقت مدیران باشگاه قرار نگرفت. سپیدرود این هفته بازی دشواری با تیم منسجم نفت آبادان دارد که شاید خیلی مسائل را در مورد این باشگاه تحت‌تاثیر قرار بدهد. در همین راستا لوکا بوناچیچ هم با گسترشی‌ها به مشکل خورده است. گسترش در این سال‌ها معمولا حضور با ثباتی در میانه‌های جدول داشته، اما حالا با سه امتیاز از پنج بازی درست در قعر جدول رده‌بندی قرار دارد و در ضمن صاحب بدترین خط دفاع لیگ هم هست. مدیران گسترش به تقلید از باشگاه استقلال دو بازی به لوکا فرصت داده‌اند که بازی اول، روز پنج‌شنبه با نفت تهران خواهد بود.

بی‌تفاوتی به دو مورد موفق

نامهربانی زودهنگام با مربیان ناموفق در شرایطی اتفاق می‌افتد که در دو فصل گذشته، دو نمونه از به بار نشستن سیاست بردباری را در فوتبال باشگاهی ایران دیدیم. برانکو ایوانکوویچ که پارسال پرسپولیس را قهرمان کرد، سال قبلش تا هفته ششم فقط یک پیروزی در کارنامه‌اش داشت و در آستانه برکناری بود، اما مدیران پرسپولیس پای او ایستادند و نتیجه‌اش را هم دیدند. فصل گذشته نیز همین علیرضا منصوریان مغضوب امروز با وجود نتایج بسیار ضعیفی که در نیم‌فصل اول گرفت روی صندلی‌اش ابقا شد تا در دور برگشت بهترین نتایج ممکن را کسب کند و تیم را تا آستانه قهرمانی بالا بکشد. انتظار می‌رفت موفقیت این دو نفر، به افزایش ثبات و حاشیه امنیت مربیان در فوتبال ایران منجر شود، اما ظاهرا این اتفاق رخ نداده و بار دیگر شاهد کم‌طاقتی مدیران باشگاه‌ها هستیم.