اقتصادی یا انفعالی؟

دنیای اقتصاد: بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، اعضای جدید هیات‌مدیره پرسپولیس معرفی شدند؛ ترکیبی که آشکارا میل به حفظ سبک مدیریتی کنونی سرخپوشان دارد و ظاهرا در آن تلاش شده دست و بال علی‌اکبر طاهری بسته نشود. به این ترتیب و براساس اعلام وزارت ورزش، علی‌اکبر طاهرى، ابوالفضل روغنى گلپایگانى، حمید گرشاسبى، جعفر کاشانى و محمد حاجى‌بیگى به‌عنوان اعضاى جدید هیات‌مدیره پرسپولیس تعیین شدند. از این جمع، کاشانی، گرشاسبی و طاهری از ترکیب قبلی باقی مانده‌اند و نیازی به معرفی ندارند، اما دو نفر دیگر نام‌های تازه‌ای برای اهالی فوتبال محسوب می‌شوند و به نظر می‌رسد چهره‌های به اصطلاح «اقتصادی» تیم جدید به‌شمار می‌آیند.

این دو عضو اقتصادی

دیروز بلافاصله بعد از معرفی اعضای هیات‌مدیره جدید، تلاش رسانه‌ها برای کسب اطلاعات در مورد حاجی‌بیگی و روغنی آغاز شد. «ایلنا» در مورد رزومه این دو نفر می‌نویسد: محمدرضا حاجی‌بیگی، به‌عنوان فرمانده و مدیر سابق ستادی ناجا با حکم مسعود سلطانی‌فر کار خود را به مدت دو سال در این تیم آغاز کرده است. در سوابق مدیریتی او مدیرعاملی و عضویت در هیات‌مدیره سازمان آتش‌نشانی به‌مدت ۵ سال دیده می‌شود. از پروژه‌های انجام گرفته در زمان حضور حاجی‌بیگی در سازمان آتش نشانی، می‌توان به مسائلی از قبیل راه‌اندازی یگان هوایی آتش‌نشانی اشاره کرد. در زمان حضور او به‌عنوان مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای شهرداری تهران، وی برای دو سال متوالی به‌عنوان مدیر نمونه و برتر کشور برگزیده شد. همچنین در بخشی از سوابق روغنی، دیگر عضو جدید هیات‌مدیره پرسپولیس هم این موارد به چشم می‌خورد: مدیرعامل شرکت آزمایش، مدیرعامل شرکت پارس الکتریک، مدیرعامل شرکت ارج، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، عضو هیات‌مدیره شرکت دخانیات ایران، رئیس سندیکای چوب و کاغذ کشور و....

به وزیر برنامه دادیم

دیروز اما بعد از معرفی اعضای جدید هیات‌مدیره پرسپولیس با ابوالفضل روغنی تماس گرفتیم تا ‌نظراتش را در مورد پست حساسی که به تازگی پذیرفته، جویا شویم. روغنی البته اظهارنظر تفصیلی در مورد مدیریت در پرسپولیس را به امروز موکول کرد، اما به‌طور کلی مدعی شد برنامه‌هایی برای کمک به اداره پرسپولیس به وزیر ورزش و جوانان داده که بعد از پذیرفته شدن این برنامه‌ها، وی به جمع مدیران باشگاه افزوده شده است. به این ترتیب روشن است که برای انتخاب روغنی، هماهنگی کامل بین طرفین وجود داشته است.

قبلی‌ها چه کردند؟

سال‌ها است که عضویت چهره‌های اقتصادی در هیات‌مدیره دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به یک سنت تبدیل شده؛ به این امید که آنها بتوانند با اعتبار و خلاقیتی که دارند برای باشگاه درآمدزایی و گره‌های مالی پرشمار سرخابی‌ها را باز کنند. با این وجود تجربه نشان می‌دهد چنین اتفاقی به ندرت رخ داده است. اگر نخواهیم راه دور برویم، در تیم مدیریتی پیشین همین پرسپولیس چهره‌ای مثل مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه دیده می‌شد که در مجموع نتوانست کار خاصی برای این مجموعه انجام بدهد. حتی خود نامبرده هم اخیرا اعتراف کرد برنامه‌های اقتصادی‌اش در پرسپولیس به نتیجه نرسیده و مدت‌ها قبل استعفایش را تقدیم وزیر ورزش کرده است. حالا هم می‌بینیم اسمی از او در لیست هیات‌مدیره جدید نیست. آیا تضمینی وجود دارد که نفرات فعلی هم به همان سرنوشت دچار نشوند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند؟

شکاف در استقلال

اما این روزها یک ماجرای عجیب‌تر هم رخ داده. درحالی که اعضای هیات‌مدیره استقلال چیزی حدود یک ماه قبل از پرسپولیس معرفی شده بودند، حالا از این باشگاه خبر می‌رسد اختلافات عمیقی بین اعضای تازه‌وارد وجود دارد. بعد از آنکه چند روز پیش خبرگزاری‌ها از غیبت دنباله‌دار محمدحسین قریب در جلسات هیات‌مدیره خبر دادند، دیروز هم «ایلنا» در گزارشی مدعی شد قریب با افتخاری مشکل دارد. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: این بار اختلاف شدید رئیس هیات‌مدیره این باشگاه (قریب) با افتخاری و توفیقی بر سر مبلغ قرارداد‌ها و عدم شفافیت در پرداخت‌ها باعث تشدید اختلاف در باشگاه استقلال شده است؛ اتفاقی که احتمال خروج قریب از هیات‌مدیره باشگاه استقلال را بالا می‌برد. با این حال یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این است که به جای قریب، این افتخاری یا شاید هم توفیقی باشند که از هیات‌مدیره استقلال خارج می‌شوند. با توجه به اتفاقات سپری شده در باشگاه استقلال احتمال اینکه قریب به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره تصمیم به برکناری افتخاری بگیرد زیاد است. مخصوصا اینکه استقلال به‌رغم ریخت‌وپاش در نقل‌وانتقالات هنوز نتوانسته در این دو هفته به برتری برسد.