خداحافظی ابدی با تیم‌ملی؟

دنیای اقتصاد: یکی از اتفاقات مهم و در عین حال مبهم فصل نقل‌وانتقالات مربوط به جدایی سروش رفیعی از پرسپولیس می‌شد. بازیکنی که بین دو نیم‌فصل لیگ شانزدهم با کلی سروصدا سر از جمع سرخپوشان پایتخت درآورد و پیراهن شماره هفت علی پروین هم به افتخار او از بایگانی خارج شد، تنها چهار ماه بعد از این انتقال از پرسپولیس کوچ کرد و راهی لیگ قطر شد. او با عقد قراردادی یکساله با تیم هفتم لیگ قطر یعنی «الخور» خیلی از هواداران را شوکه کرد. از آن زمان به بعد ابهامات زیادی در مورد اتخاذ این تصمیم وجود داشت و سروش رفیعی هم با توجه به اینکه کمتر اهل مصاحبه است، به‌ندرت حاضر شد توضیحی در این‌مورد بدهد. با این وجود او اخیرا در برنامه «خندوانه» شرکت کرد و یک مصاحبه ضبطی با رامبد جوان انجام داده بود که این گفت‌وگو دوشنبه‌شب از تلویزیون ایران پخش شد.

سروش در این مصاحبه در مورد دلایل جدایی‌اش توضیح داده است. او گفته بین دو نیم‌فصل استقلال ۵۰درصد و تراکتورسازی ۱۰۰درصد بیشتر از پرسپولیس به وی پول می‌دادند، اما تصمیم گرفت در تهران سرخپوش شود. رفیعی اما در مورد جدایی‌اش حرف‌های جالب‌تری زد. او گفت در قطر چهار یا پنج برابر بیشتر از پرسپولیس پول می‌گیرد و چون به دلیل مشکلات مربوط به خدمت سربازی‌اش پول خوبی از فوتبال درنیاورده، در این مقطع کسب درآمد بیشتر را با عضویت در یک باشگاه خارجی انتخاب کرده است. در عین حال اما تامل‌برانگیزترین بخش از سخنان شماره هفت پیشین پرسپولیس جایی بود که او گفت به‌خاطر سن و سالش ترجیح داده راهی اروپا نشود: «خیلی‌ها گلایه می‌کنند چرا به تیم‌های اروپایی نرفتم و می‌گویند اگر می‌رفتی شاید آن‌قدر ناراحت نمی‌شدیم.

خیلی اهل توضیح دادن و فضای مجازی نیستم و اهمیت زیادی به آن نمی‌دهم اما همه بدانند اروپا رفتن به این سادگی نیست؛ مخصوصا اینکه بازیکنی از لیگ ایران به اروپا ترانسفر شود. نخستین فاکتور بازی در اروپا سن و سال بازیکن است چون در این قاره فوتبال یک اقتصاد بزرگ محسوب می‌شود و می‌بینیم آنها برای یک بازیکن ۱۰۰ میلیون یورو هزینه می‌کنند که اندازه بودجه ۱۰ سال یک تیم خوب ایرانی است؛ تیم‌های اروپایی سن بازیکن را می‌بینند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ قبل از پیوستنم به پرسپولیس و همین حالا از تیم‌هایی در سطح دوم اروپا مثل لیگ‌های هلند، یونان، بلژیک، روسیه، سوییس و... پیشنهاد داشتم که بد هم نبود ولی پول کمی می‌دهند و از طرف دیگر قرارداد دو ساله و بیشتر می‌بندند؛ من هم فهمیدم با ۲۷ سال سن رفتنم به اروپا کمکی نمی‌کند.» از قرار معلوم سروش حضور در فوتبال اروپا را برای خودش یک رویای تمام‌شده تلقی می‌کند، در حالی که اخیرا و تحت‌تاثیر روحیه‌ای که کارلوس کی‌روش بین بازیکنان ایرانی تزریق کرده، خیلی از بازیکنان جور دیگری فکر می‌کنند.

هشت لژیونر مسن‌تر از سروش داریم

همین حالا بازیکنان ایرانی زیادی که عمدتا هم ملی‌پوش هستند، با سنی بالاتر از سن سروش رفیعی ۲۷ساله در اروپا توپ می‌زنند. به‌عنوان مثال کاپیتان تیم‌ملی کشورمان یعنی مسعود شجاعی در حالی در پانیونیوس یونان توپ می‌زند که ۳۳ساله است و به نوعی در آستانه بازنشستگی قرار دارد. او امسال توانست احسان حاج‌صفی یکی دیگر از کاپیتان‌های تیم‌ملی را برای حضور در پانیونیوس متقاعد کند. احسان هم در حال‌حاضر ۲۸ساله است. همچنین کریم انصاری‌فرد هم که از چند سال پیش راهی اروپا شده، در حال حاضر ۲۸سال دارد و برای المپیاکوس بازی می‌کند. رامین رضاییان و کاوه رضایی دیگر بازیکنان ایرانی که به تازگی به لیگ بلژیک ترانسفر شدند، ۲۷ و ۲۶ساله هستند. به اینها باید سوشا مکانی و علیرضا حقیقی ۲۹ و ۳۰ساله را هم بیفزاییم؛ دو گلر ایرانی که فعلا در اروپا توپ می‌زنند. به علاوه رضا قوچان‌نژاد ۳۰ساله در حال‌حاضر حضور موثر و موفقیت‌آمیزی در لیگ هلند دارد و البته اشکان دژاگه ۳۲ساله هم هنوز از حضور در لیگ‌های اروپا ناامید نیست و همچنان تیم جدیدی را در قاره سبز جست‌وجو می‌کند. به این ترتیب اگر کاوه رضایی را که یک سال کوچکتر از رفیعی است از این لیست کنار بگذاریم، می‌بینیم که حداقل ۸لژیونر ایرانی هم‌سن سروش رفیعی یا مسن‌تر از او در اروپا توپ می‌زنند؛ گرچه ممکن است همه آنها در لیگ‌های سطح دو و سه اروپایی باشند که به قول رفیعی جای کار ندارند.

باب میل کی‌روش نیست

چنان‌که می‌دانیم کارلوس کی‌روش اصرار زیادی برای حضور بازیکنان مستعد ایرانی در لیگ‌های اروپایی دارد. مربی پرتغالی حتی‌المقدور بازیکنانش را از بین مهره‌های شاغل در قاره سبز انتخاب می‌کند و بارها گفته حتی تمرین و تغذیه مناسب در باشگاه‌های متوسط اروپایی هم شرایط مناسبی را برای بازیکنان ایرانی به‌وجود می‌آورد. به این ترتیب و با توجه به تناقض آشکار بین فلسفه سروش رفیعی و کارلوس کی‌روش بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که این بازیکن دیگر جایی در برنامه‌های سینیور داشته باشد. سروش پیش از این در چند نوبت سابقه دعوت شدن به تیم‌ملی را داشت که این روند بعد از پیوستن او به پرسپولیس قطع شد.