به سرعت صاعقه

دنیای اقتصاد: همه‌چیز بی‌اندازه سریع و باورنکردنی رخ داد. در شرایطی که به‌نظر می‌رسید آسمان فوتبال ایران کاملا آرام و آفتابی است، کارلوس کی‌روش پنج‌شنبه‌ شب در بیانیه‌ای تند و ناگهانی به علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال یورش برد و بی‌رحمانه او را مورد انتقاد قرار داد. البته در بدو حضور اسدی در فدراسیون فوتبال بین این دو نفر اختلاف شدیدی پیش آمده بود. در آن زمان ادعا می‌شد اسدی در فدراسیون پست گرفته تا مقدمات برکناری کی‌روش را فراهم کند. با این وجود به مرور زمان همه چیز مسکوت ماند. شاید هم حواشی پیش‌آمده در ماجرای اختلافات کی‌روش با برانکو و نیز دستیاران ایرانی‌اش پرونده تنش او با اسدی را به حاشیه راند. با این همه، یک ماه بعد از صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی و راحت‌شدن خیال سینیور از این بابت، او دوباره سراغ مشکل قدیمی‌اش با اسدی رفت و دبیرکل را به باد انتقاد گرفت. بعد از بیانیه فیس‌بوکی کی‌روش، اسدی هم طی یکی، دو مصاحبه پاسخ مربی پرتغالی را داد، اما اتفاق بزرگ‌تر دیروز پیش‌ازظهر رخ داد. در شرایطی که تنها ۲۴ساعت از حمله کی‌روش به اسدی می‌گذشت، فدراسیون فوتبال با انتشار خبری اعلام کرد این چهره از پست دبیرکلی فدراسیون حذف شده و جایش را به محمدرضا ساکت داده است. به‌نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال با این تغییر فوری، عملا نشان داد در حمایت از کی‌روش هیچ مرزی ندارد و سعی می‌کند همه اسباب آرامش مربی پرتغالی را فراهم کند.

ربطی به کی‌روش نداشت

همان پنج‌شنبه‌ شب که کی‎‌روش بیانیه تندش را علیه اسدی منتشر کرد، برخی رسانه‌ها گزارش دادند قرار بوده اسدی روز شنبه برکنار شود و کارلوس که از این ماجرا آگاه بوده، در نقد دبیرکل پیشدستی کرده است. بیانیه دیروز فدراسیون در مورد تغییرات رخ داده هم به نوعی روی این شایعه صحه می‌گذارد. در بیانیه فدراسیون می‌خوانیم: «به این وسیله این فدراسیون به منظور جلوگیری از هرگونه اختلافات و ایجاد تنش در فضای شیرین به‌وجود آمده فوتبال که در سایه موفقیت‌های اخیر فوتبال، فوتسال و فوتبال‌ساحلی به‌وجود آمده و در جهت رفع هرگونه تنش به اطلاع می‌رساند نظر به اینکه جناب آقای دکتر اسدی، دبیرکل محترم فدراسیون از مدتی قبل تقاضای کناره‌گیری از سمت دبیرکل را داشته و در این مورد با ریاست محترم فدراسیون فوتبال تفاهم شده است، بنابراین با توجه به خدمات صادقانه و شبانه‌روزی نامبرده، ایشان کماکان همکاری خود را با فدراسیون به‌عنوان مشاورعالی ادامه خواهد داد. بدیهی است این تصمیم قبلا گرفته شده و هیچ‌گونه ارتباطی با شرایط به‌وجود آمده در چند روز گذشته نداشته و ندارد.»

یاد «نبی» به‌خیر

همزمان با عزل اسدی اما کارلوس کی‌روش بیانیه جدیدی منتشر کرد؛ بیانیه‌ای که در آن به دبیرکل مستعفی یا معزول فدراسیون اشاره نشده، بلکه از صاحب قبلی این منصب و دوست نزدیک کارلوس به نیکی یاد شده است. مربی پرتغالی در پست جدیدش با انتشار تصویری از یک قاب نقاشی شده، به مهدی محمدنبی اشاره کرده و در ستایش او نوشته: «مربوط به چهار سال قبل با آقای نبی، یک جنتلمن و دوست که همیشه با احترام متقابل با او کار می‌کردم؛ در دفتر رئیس فدراسیون فوتبال، وقتی عملکردمان در جام‌جهانی برزیل را با این تابلویی که یک هنرمند از کاپ جام‌جهانی کشیده بود، جشن گرفتیم». با این پست به‌نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی بدش نمی‌آمد تا دوباره با نبی همکاری داشته باشد، اما فدراسیون در نهایت تصمیم دیگری گرفت.

ساکت آمد

بلافاصله بعد از خروج اسدی از منصب دبیرکلی فدراسیون فوتبال اما محمدرضا ساکت به این سمت برگزیده شد. مهدی تاج در بخشی از حکمی که با عنوان سرپرستی موقت برای ساکت زده شده، نوشته است: «با عنایت به تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی و با استناد به ماده ۳۸ فدراسیون و به‌موجب این ابلاغ به سمت سرپرست دبیرکلی فدراسیون منصوب می‌شوید. امید است در راستای مسوولیت جنابعالی، شاهد ارتقای بیش از پیش فدراسیون باشیم. موفقیت و بهروزی روزافزون‌تان را در انجام وظایف مهمی که بر عهده دارید از خداوند منان مسالت داریم.»

موج انتقادها از انتخاب جدید

به‌نظر می‌رسد فدراسیون با انتخاب محمدرضا ساکت به‌عنوان دبیرکل جدید، خودش را با گرفتاری جدیدی دست به گریبان کرده؛ چراکه دیروز بسیاری از منتقدان و رسانه‌ها به گسترش حوزه اختیارات مدیران اصفهانی در فدراسیون فوتبال اشاره کردند. به‌عنوان مثال امیررضا واعظ‌آشتیانی در این مورد به خبرگزاری تسنیم می‌گوید: «۸ سال پیش گفتم باید مراقب لهجه‌ها بود و امروز اهالی فوتبال به این نتیجه رسیدند چقدر لهجه‌ها نقش اساسی ایفا می‌کنند و لهجه‌ها دارند به این نحوه به‌قول خودشان فوتبال را اداره می‌کنند. متاسفم که اراده‌ای برای ساماندهی لهجه‌ها وجود ندارد و امروز شاهد باندگرایی، قبیله‌گرایی و گروه‌گرایی در برخی از مجموعه‌های ورزشی کشور هستیم.» همچنین «ایسنا» هم با انتشار گزارشی به پست‌های متعدد ساکت اشاره کرد و این موضوع را زیر سوال برد. در این گزارش می‌خوانیم: محمدرضا ساکت با انتخاب به‌عنوان سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال، چهار مسوولیت مهم و خطیر دیگر در فدراسیون دارد.

ساکت، پارسال و پس از انتخاب مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، به‌عنوان رئیس سازمان تیم‌های ملی برگزیده شد تا همان‌طور که در سازمان لیگ همراه تاج بود، در فدراسیون هم به دست راست او تبدیل شود اما تعداد مسوولیت‌هایی که به او واگذار شده تا حدودی زیاد است و مشخص نیست که چرا مسوولیت‌ها به دیگر رجال فدراسیون واگذار نشده است. ساکت چندی بعد و در حکمی عضو چندین کمیته و سازمان هم شد. او در حال‌حاضر علاوه بر دبیرکلی فدراسیون و ریاست سازمان تیم‌های ملی، عضو کمیته فنی و توسعه، عضو کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی و عضو سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال هم محسوب می‌شود. هرکدام از این سمت‌ها از جهتی اهمیت بسیار بالایی دارد و نیازمند اختصاص وقت کافی برای هرکدام از آنها است. آیا ساکت تا این حد توانمند است که بتواند در تمام این سمت‌ها و مسوولیت‌ها موفق ظاهر شود و وقت کافی را برای آنها صرف کند یا اینکه در فدراسیون فوتبال، قحط‌الرجال است و افراد مناسبی برای بر عهده گرفتن این مسوولیت‌ها پیدا نمی‌شود؟ محمدرضا ساکت، آچار فرانسه فدراسیون است یا ابوالمشاغل؟