شرمساری برای سعودی

دنیای اقتصاد: اتفاقی که روز پنج‌شنبه در استرالیا رخ داد، شرم‌آور و بیشتر از آن حیرت‌انگیز و تکان‌دهنده بود. به فاصله چند دقیقه بعد از آغاز بازی استرالیا و عربستان در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه، کار زشت و باورنکردنی سعودی‌ها به سرتیتر اخبار جهان ورزش تبدیل شد. ماجرا این بود که در جلسه هماهنگی پیش از این دیدار موضوع برقراری یک دقیقه سکوت به احترام قربانیان حادثه تروریستی لندن و به خصوص دو زن استرالیایی که جان‌شان را از دست داده بودند مطرح شد. پس از آن، مطابق روال داور اجازه داد بازیکنان دور دایره مرکزی زمین جمع شوند و یک دقیقه سکوت کنند. استرالیایی‌ها این کار را انجام دادند، اما در کمال بهت و حیرت بازیکنان عربستانی به زمین خودشان برگشتند، متفرق شدند و بدن‌های‌شان را گرم کردند! ماحصل این رفتار غیرمودبانه بازیکنان عربستان، خلق قابی شگفت‌انگیز بود که شاید اغراق نباشد اگر بگوییم در تاریخ معاصر فوتبال جهان سابقه نداشته است.

تفاوت فرهنگی بود؟

طبیعی بود که این رفتار عربستانی‌ها به سرعت با انتقاد شدید افکار عمومی در سراسر جهان مواجه شود. با فشار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، عرصه چنان به سعودی‌ها تنگ آمد که آنها دست به توجیهات عجیب و غریب زدند و مثلا مدعی شدند مراسم یک دقیقه سکوت جزو آداب فرهنگی آنها نیست و لزومی به رعایتش نمی‌بینند! این درحالی است که مرور آرشیو رسانه‌های ورزشی در خود عربستان هم موارد نقض زیادی را در مورد این ادعا به دست می‌داد. مثلا همین تیم فوتبال الاهلی که قرار است در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف پرسپولیس برود، ابتدای فصل گذشته در یک بازی دوستانه میهمان بارسلونای اسپانیا بود. پیش از آغاز آن مسابقه بازیکنان دو تیم دور دایره مرکزی زمین حلقه زدند و یک دقیقه سکوت کردند؛ اتفاقی که بعد از درگذشت ملک عبدالله، پادشاه سابق عربستان هم در مسابقات ورزشی این کشور تکرار شد.

سرانجام عقب‌نشینی

بالاخره بعد از ۲۴ساعت انتقاد فزاینده از عربستانی‌ها در سراسر جهان، مسوولان فدراسیون فوتبال این کشور ناچار شدند اشتباه‌شان را بپذیرند و بیانیه عذرخواهی صادر کنند. در این بیانیه که دیروز منتشر شد، آمده است: «بازیکنان تیم‌ملی فوتبال عربستان قصد هیچ‌گونه بی‌احترامی به قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی و خانواده و بستگان آنها را نداشتند. فدراسیون فوتبال عربستان هرگونه اقدام تروریستی و افراطی‌گری را به‌شدت محکوم می‌کند و بار دیگر به دولت بریتانیا و قربانیان این حادثه تروریستی تسلیت می‌گوید.» به این ترتیب یک رسوایی دیگر در کارنامه ورزشی عربستان سعودی به ثبت رسید؛ کشوری که با فشارهای عجیبش به کنفدراسیون فوتبال آسیا، این تشکیلات مدیریتی را مجاب کرد بازی با نمایندگان ایران را در زمین بی‌طرف برگزار کند. حالا هم آنها سناریویی مشابه را در مورد قطر دنبال می‌کنند که قطعا سایه این سیاست روی سر مسابقات ورزشی آسیا به‌شدت سنگینی خواهد کرد.