سرخابی‌ها در دام آماتوریسم

دنیای اقتصاد: بخواهیم یا نه، پرسپولیس و استقلال بخش مهمی از سرمایه‌های ورزش ایران هستند. فوتبال ایران با این دو تیم پر هوادار «جان» می‌گیرد. هر وقت حال آنها خوب باشد، اوقات مردم هم خوش‌تر است و هر وقت مشکلی پیش پای آنها باشد، فکر مردم هم درگیر خواهد بود. در این سال‌ها هزار و یک مشکل باعث شده بود راه نفس سرخابی‌ها بسته شود. سوءمدیریت‌هایی که خودش را در عزل و نصب‌های متعدد و بی‌ضابطه مدیران این دو باشگاه نشان داد و نیز تلاش عجیب برای خارج کردن فوتبال ایران از فضای دوقطبی باعث کاهش رمق پرسپولیس و استقلال شد و شاید حتی جایگاه و محبوبیت فوتبال در ایران را به خطر انداخت. امسال اما فضایی فراهم شد تا سرخابی‌ها کمی جان بگیرند. همکاری با یک سامانه پیامکی وضع مالی آنها را به نسبت بهتر کرد و دو تیم موفق شدند بازیکنان مورد نظرشان را جذب کنند. پرسپولیس کادرفنی و مدیریتی فصل قبلش را حفظ کرد و استقلال هم مردی را روی نیمکت سرمربیگری نشاند که از محبوبیت ویژه‌ای بین هواداران برخوردار بود. حالا اما در شرایطی که هر دو تیم صاحب دو پیروزی پیاپی شده‌اند و به نظر می‌رسد رفته رفته شرایط خوبی را در پیش گرفته‌اند، برخی مشکلات «خودساخته» آنها را به ورطه تنش و حاشیه کشانده است. جای تعجب دارد که رعایت نکردن ساده‌ترین مسائل حرفه‌ای، باعث می‌شود پرسپولیس و استقلال به همین راحتی در دام حواشی مخرب و زیانبار گرفتار شوند.

پرسپولیس و دستیار ناشی

حتما در جریان هستید که ابهام بزرگ پرسپولیس در حال حاضر، مساله بازی کردن یا نکردن رامین رضاییان است. این موضوع باعث شده خیلی از هواداران و حتی پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس به دو گروه تقسیم شوند و روبه‌روی هم قرار بگیرند. درست در چنین شرایطی اما، چند جمله عجیب از قول سرتن چوک، دستیار کروات برانکو منتشر شد که شهر را به هم ریخت. چوک در گفت‌وگوی اینستاگرامی با یک هوادار، با لحنی تند و عجیب مدعی شده بود رضاییان بازیکن خوبی نیست و نباید انتظار داشت او به بازی گرفته شود. انتشار این مطلب در کنار تایید شگفت‌انگیز اصل صحبت‌ها توسط خود چوک باعث شد فضای بدی در باشگاه پیش بیاید و حتی رضاییان هم به نوعی به ماجرا واکنش نشان بدهد. این سهل‌انگاری از سوی دستیار خارجی برانکو، حاشیه‌ای جدید و غیرضروری برای سرخ‌ها به‌وجود آورده و مسوولان باشگاه را وادار به واکنش کرده است.

از سوی دیگر حرف‌های مهاجم سرشناس تیم هم به التهاب در این فضا افزوده است. طارمی که می‌توانست با یک جمله «به من ارتباطی ندارد» از سوال درمورد رامین رضاییان عبور کند نظر شخصی داد که رضاییان می‌تواند کم کم بازی کند. جمله‌ای که با وجود تاکید او بر تصمیم‌گیرنده بودن برانکو پررنگ شد و حاشیه‌ساز. جالب اینکه او روز بعد درمصاحبه‌ای که به‌نظر می‌رسید برای گرفتن زهر آن اظهار نظر انجام شده کار را سخت‌تر کرد و پیشنهاد داد ماهینی دفاع وسط بازی کند و این یعنی دخالت مستقیم در حیطه وظایف سرمربی تیم. برانکو هم بلافاصله واکنش نشان داد و به او هشدار داد به‌جای ارنج تیم روی گلزنی تمرکز کند.

استقلال و مدیرعامل ماجراجو

بعد از بازی استقلال و سیاه‌جامگان، مصاحبه‌ای عجیب از مدیرعامل آبی‌پوشان منتشر شد که خیلی‌ها را شوکه کرد. شاید تصور می‌شد افتخاری به‌خاطر هیجان بعد از بازی چنین مسائلی را بیان کرده باشد، اما او در گفت‌وگوهای بعدی هم روی مواضع خودش پافشاری کرد تا نشان بدهد علاقه خاصی به ماجراجویی دارد. ادعاهای عجیب افتخاری دو بخش دارد؛ یکی اینکه از وقتی او مدیرعامل استقلال شده این تیم دیگر نمی‌بازد و دیگری آنکه استقلال در مصاف با سیاه‌جامگان مثل بارسلونا فوتبال بازی کرد! طبیعی است که بیان چنین مطالبی باعث ایجاد حواشی کاذب شود و سوژه دست منتقدان بدهد. زمانی که منصوریان مدعی شد از لیگ دسته اول انگلستان پیشنهاد دارد، همین آقای افتخاری تندترین مواضع ممکن را علیه سرمربی تیمش اتخاذ کرد و پیشنهاد منصوریان را «تبلیغاتی» دانست، اما حالا خودش حرف‌هایی می‌زند که حتی از اظهارات منصوریان هم عجیب‌تر است. رفتارهای اخیر مدیرعامل استقلال برای هواداران فوتبال به شدت یادآور روزهای اولی است که محمد رویانیان به فوتبال آمده و مدیریت پرسپولیس را در دست گرفته بود. مسلم است که این اظهارات نالازم هیچ کمکی به استقلال نمی‌کند.

سرخابی‌ها و تعویضی‌های ناشی

در مسابقات هفته هشتم پرسپولیس و استقلال برابر رقبا، دو حاشیه شبیه به هم ایجاد شد. در تهران مهدی طارمی در واکنش به تعویضش چهره‌ای غمگین به خود گرفت و آن‌قدر کند و سنگین از زمین خارج شد که جلال حسینی خودش را به او رساند و بابت رفتارش به وی تذکر داد. در مشهد هم بختیار رحمانی بعد از تعویض در واکنشی به مراتب تندتر، مچ‌بندش را به زمین کوبید و مستقیما راهی رختکن شد. مصاحبه‌های بعد از بازی هر دو نفر هم عجیب و غیرحرفه‌ای بود. طارمی در تهران ادعا کرد وقت میدان دادن به رامین رضاییان رسیده و او باید کم‌کم به بازی گرفته شود، در مشهد هم بختیار رحمانی مدعی شد دلیل رفتارهایش نه اعتراض به داوری، بلکه زانودرد(!) بوده است. بدیهی است که نمونه چنین رفتارها و گفتارهایی در دنیای فوتبال مدرن، خیلی به ندرت دیده می‌شود. به هر حال کنش‌های بحث‌برانگیز طارمی و رحمانی باعث شده پرسپولیس و استقلال در آستانه بازی‌های هفته نهم با یک معمای جدی مواجه باشند؛ اینکه اصولا با چنین بازیکنانی چه باید کرد و چطور می‌شود خلأ آموزش اساسی و حرفه‌ای را در فوتبال ایران پر کرد؟