یوزهای تازه‌نفس!

دنیای اقتصاد: تیم ملی ایران با پیروزی برابر کره‌جنوبی، ۱۰ امتیازی شد و به تنهایی بر صدر جدول گروه اول مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا تکیه زد. با محاسبات فوتبالی، ایران در حال حاضر یکی از نزدیک‌ترین تیم‌های قاره به حضور در روسیه است. مسابقه بعدی تیم کشورمان در زمین بی‌طرف برابر سوریه خواهد بود که از نظر فنی نباید لقمه گلوگیری باشد، هرچند ملی‌پوش‌ها باید نهایت دقت را در مواجهه با این حریف اعمال کنند. به فرض کسب پیروزی و ۱۳ امتیازی شدن، ما در آن روز می‌توانیم با فراغ بال شاهد نبرد مستقیم ازبکستان و کره‌جنوبی باشیم؛ دو حریف اصلی‌مان در گروه که دست‌کم یکی از آنها در این بازی امتیاز از دست خواهد داد. اگر اوضاع بر وفق مراد پیش برود، تیم ایران فاصله زیادی با صعود به مرحله نهایی ندارد. در این میان اما شهد موفقیت‌های اخیر به ویژه زمانی شیرین‌تر به نظر می‌رسد که پروژه جوانسازی تیم ملی کشورمان به دست کارلوس کی‌روش را مرور کنیم؛ طرحی که فعلا در دو فاز اجرا شده و در صورت صعود قطعی ایران به جام‌جهانی روسیه، می‌تواند وارد فاز سوم شود.

فاز اول؛ جام ملت‌های 2015

پنج ماه بعد از جام‌جهانی تیم ملی کشورمان وارد مسابقات جام ملت‌های آسیا در استرالیا شد. ما این بازی‌ها را عالی شروع کردیم و به‌عنوان سرگروه بالا رفتیم، اما در مرحله یک‌هشتم نهایی برابر عراق اتفاقاتی رخ داد که همه آن را به یاد دارند. اگرچه این تورنمت برای فوتبال ایران با حذفی زودرس و دردناک همراه بود، اما در عوض برخی بازیکنان جدید به تیم کشورمان افزوده شدند. شاید یکی از مهم‌ترین کشف‌های کی‌روش در این مسابقات، مرتضی پورعلی‌گنجی بود که از پست هافبک دفاعی به قلب خط دفاع منتقل شد و درخششی را آغاز کرد که هنوز هم ادامه دارد. وریا غفوری دیگر پدیده ایران در جام ملت‌ها بود که اگرچه هنوز عضو تیم ملی است، اما فروغش تداوم مورد‌انتظار را نداشت. دیگر اتفاق مهم این دوره، افزوده شدن سردار آزمون به تیم بود که به سرعت فیکس شد و فیکس هم ماند. علیرضا جهانبخش هم که در جام جهانی برای دقایقی بازی کرده بود، در استرالیا نقش مهم‌تری یافت. به همه این موراد باید وحید امیری را هم اضافه کنیم که با اشاره کی‌روش از دل لیگ کشف شد و چشم‌ها را به خودش خیره کرد. به عبارت دیگر نیمی از تیم ملی فعلی محصول سیاست‌های کی‌روش در همان جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا است.

فاز دوم؛ مقدماتی جام جهانی 2018

با پایان جام ملت‌های آسیا، فصل دیگری از کار در تیم ملی ایران شروع شد. کی‌روش پس از کشمکش‌های فراوان روی نیمکت تیم کشورمان باقی ماند و البته پروسه تحول را نیز در تیم ملی ادامه داد. یکی از مهم‌ترین اتفاقات این دوران، اضافه شدن دو ستاره پرسپولیس به تیم ملی بود. در سمت راست رامین رضاییان چنان غیرمنتظره درخشید که به پشتوانه اعتماد کی‌روش حتی با وجود نیمکت‌نشینی در تیم باشگاهی‌اش هم فیکس تیم ملی شد. از سوی دیگر درخشش او به معنای پایان قطعی دوران حضور خسرو حیدری در تیم ملی هم بود. مهدی طارمی هم شرایط مشابهی دارد. پدیده پرسپولیس در لیگ چهاردهم، حالا یکی از مهم‌ترین مهره‌های کی‌روش محسوب می‌شود، هرچند با توجه به اصرار کادر فنی به بازی با تک مهاجم و حضور رقبای قدرتمند در فاز هجومی، طارمی به تناوب به بازی گرفته می‌شود. دیگر حادثه باشکوه این مرحله، فیکس شدن سعید عزت‌اللهی در تیم ملی بود؛ بازیکن جوانی که در تیم‌های پایه‌ای اتلتیکومادرید آموزش دید و خیلی زودتر از حد انتظار به ترکیب اصلی تیم ملی راه یافت.

حضور درخشان عزت‌اللهی در تیم ملی، در حال حاضر به قیمت نیمکت‌نشینی آندرانیک تیموریان تمام شده است. کی‌روش که از سر و شکل حذف مهرداد پولادی از تیم ملی به خاطر مشکل سربازی دلخور بود، به نظر می‌رسد در این دوره بالاخره دفاع چپ مورد اعتمادش را پیدا کرد. او سه بازی است که با میلاد محمدی در این منطقه به میدان می‌رود. کی‌روش ثابت کرده در صورت درخشش ستاره‌های جدید، وسواسی برای ادامه استفاده از قدیمی‌ترها ندارد. در مورد میلاد هم همین اتفاق رخ داد و حالا محمدی باعث شده احسان حاج‌صفی با بیش از ۸۰‌بازی ملی به پست هافبک میانی منتقل شود! به این فهرست حتما باید علیرضا بیرانوند را هم اضافه کرد که حالا شماره یک بی‌رقیب تیم ملی است و انتظار می‌رود با همین فرمان تا مسکو پیش برود!

فاز سوم؛ مرحله نهایی جام جهانی 2018

اگر همه چیز مطابق انتظار پیش برود و تیم ملی سهمیه حضور در مرحله نهایی جام جهانی را به دست بیاورد، انتظار می‌رود بازیکنان جدید بیشتری به چرخه مهره‌های مورد استفاده کی‌روش اضافه شوند. در حال حاضر نزدیک‌ترین نفرات به این ایده، مهدی ترابی و سروش رفیعی هستند که می‌توانند برای پست‌های پشت مهاجم و وینگر چپ و راست گزینه باشند. این ستاره‌های جوان قابلیت جایگزینی با مهره‌هایی مثل دژاگه و مسعود شجاعی را دارند، به علاوه کی‌روش نشان داده همیشه سورپرایزهایی برای رو کردن دارد، بنابراین چاره‌ای نیست غیر از آنکه منتظر فرا رسیدن آن دوران باقی بمانیم و ببینیم مربی پرتغالی فرصت درخشش را در اختیار کدام نفرات قرار خواهد داد.