مصیبت دخل و خرج!

گروه ورزش: اتفاقات عجیبی در باشگاه استقلال در شرف وقوع است. رضا افتخاری که اخیرا از کمیته فوتسال به استقلال آمده و حکم مدیرعاملی این باشگاه را دریافت کرده، همچنان با اظهارنظرهای عجیب و متناقضش، سوژه‌ای جذاب برای رسانه‌ها نشان می‌دهد! نفر اول کادر مدیریتی آبی‌ها در بدو ورودش به استقلال مدعی شد سعی می‌کند ستاره چهارم(!) را برای این باشگاه به ارمغان بیاورد تا به این وسیله نشان بدهد چه اندازه به مسائل فنی فوتبالی واقف است. افتخاری بعدتر در مورد سرنوشت علیرضا منصوریان در استقلال هم دچار نقیض‌گویی‌های فراوانی شد.

او یک بار حمایت قاطع به عمل می‌آورد و یک بار همه چیز را به داربی تهران و نتیجه آن منوط می‌کرد. حالا هم داستان دیگری مطرح شده که اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد؛ داستانی به اسم کسر قرارداد بازیکنان و مربیان استقلال که افتخاری در مورد آن هم مثل سایر مسائل اظهارنظرهای متناقض انجام می‌دهد. دیروز روز شلوغ و پرالتهابی برای استقلالی‌ها بود. در شرایطی که آبی‌ها به واسطه کسب دو پیروزی در مسابقات دوستانه اخیر از نظر روحی در وضعیت بهتری قرار گرفته‌اند و امید بیشتری برای نتیجه‌گیری بهتر در مسابقات لیگ برتر پیدا کرده‌اند، شایعه کاهش دستمزدهای آنها فضای عجیبی به وجود آورده است.

دستمزدها کم می‌شود

دیروز اولین خبر را در مورد کاهش قرارداد بازیکنان استقلال، سایت ورزش‌سه داد. این رسانه به نقل از مدیرعامل استقلال نوشت: «الان بازی با ماشین‌سازی پیش رو است و وقت این حرف‌ها نیست. من با آقای منصوریان صحبت کرده‌ام و از ایشان خواهش کرده‌ام که با توجه به اینکه منابع مالی استقلال در لیگ شانزدهم مشخص نیست و هنوز معلوم نیست که ما چقدر درآمد خواهیم داشت، بخشی از قرارداد بازیکنان کسر شود تا ما به مشکل نخوریم.» سوال فوری بعد از انتشار این خبر آن بود که واکنش بازیکنان به این اتفاق چه خواهد بود و آیا آنها زیر بار تصمیم مدیرعامل این باشگاه می‌روند یا نه. با توجه به اینکه قرارداد بین کادر بازیکنان و باشگاه منعقد شده و با امضای مدیر قبلی آبی‌ها به ثبت رسیده، بازیکنان می‌توانند زیر بار این کاهش بودجه نروند. البته با در نظر گرفتن میزان طلب‌ها در فوتبال ایران و عدم تعهد باشگاه‌ها به امضاها می‌شود این‌طور پیش‌بینی کرد که از حالا کسر مبلغ قرارداد بازیکنان استقلال قطعی شده است! باشگاه استقلال به ولخرجی در فصل نقل‌وانتقالات متهم شده بود و مورد انتقاد وزیر ورزش قرار داشت. موضوعی که در نهایت منجر به برکناری مدیرعامل این باشگاه شد.

نمی‌خواهیم مدیون بازیکنان باشیم

انتشار خبر کاهش رقم دستمزد بازیکنان و مربیان استقلال، به سرعت واکنش‌های فراوانی را در فضای فوتبال کشور برانگیخت. اوضاع در این زمینه چنان شد که شبکه ورزش ترتیب گفت‌وگو با رضا افتخاری را داد. حرف‌های جدید مدیرعامل استقلال البته نکته خاصی را روشن نکرد و تنها به ابهامات دامن زد: «هیچ چیزی بهتر از راستگویی نیست. من این رویه را در فوتسال هم در پیش گرفته بودم و مسائل و مشکلات داخلی را به بازیکنان و مربیان انتقال می‌دادم. من با علیرضا منصوریان صحبت کردم و به او گفتم که باید واقعیت‌ها را بگوییم. در قراردادهایی که بسته شده، با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌ایم. با توجه به محل درآمدهای باشگاه استقلال در سازمان لیگ، بحث تبلیغات برای باشگاه‌ها و... دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند. بنابراین باید کاری کنیم که مدیون بازیکنان نشویم. در اینجا باید بگویم موضوعی که عنوان کرده‌ایم، به درستی منعکس نشده است. منظورمان این بود که باید شرایطی فراهم شود تا به تعهدات‌مان نسبت به بازیکنان عمل کنیم.»

منصوریان اعلام آمادگی کرد؟

او سپس مدعی می‌شود سرمربی استقلال برای کاهش دستمزدش اعلام آمادگی کرده! افتخاری حتی مطالب عجیب‌تری را هم به زبان می‌آورد: «ما لغت کسر قرارداد را مطرح نکردیم. من در این زمینه با منصوریان صحبت کرده و همه چیز را به او واگذار کردم. خود منصوریان گفت اولین کسی هستم که حاضرم قراردادم کسر شود. اگر شرایط باشگاه تغییر کرد، همه چیز قابل جبران خواهد بود، اما قرار نیست فصل تمام شود و ما نتوانیم به تعهدات‌مان عمل کنیم. متاسفانه قراردادهایی که در گذشته بسته شده است، اجرایی نشده‌ و انباشته شده است. در چند روزی که در باشگاه مستقر شده‌ام با مربیان و بازیکنانی مواجه شدم که دنبال حق و حقوق‌شان هستند. سوالم این است که وقتی نمی‌توانید به تعهدات عمل کنید، چرا قراردادی می‌بندید که در آن بمانید؟ همین مساله باعث می‌شود که در بازی بازیکن هم اثر بگذارد. بازیکنان باید خودشان را با شرایط باشگاه تنظیم کنند. واقعیت این است که من وعده و وعید نمی‌دهم.»

سوالات به جا مانده

اینک اما مخاطب جدی و پیگیر فوتبال ایران با انبوهی از سوالات بی‌جواب باقی می‌ماند. نخست آنکه آیا کسر رقم قراردادی که قبلا بسته شده، می‌تواند حرفه‌ای، قانونی و منطقی باشد؟ دوم آنکه آیا این طرح در مورد سایر باشگاه‌ها هم به اجرا در خواهد آمد. به هر حال می‌دانیم که وضعیت عقد قراردادها در فوتبال ایران، کم‌وبیش به همین شکل است و بسیاری از تیم‌ها چنین مبالغی را به بازیکنان‌شان می‌پردازند. بنابراین باید پرسید آیا کسر رقم قرارداد بازیکنان برای آنها هم اعمال می‌شود یا نه؟ پرسش دیگر آنکه چطور ممکن است یک باشگاه به‌طور مستمر زیر نظر یک مدیریت کلان اداره شود، اما کنترل اوضاع از دست گردانندگان آن خارج شود؟ به‌طور واضح، استقلال همیشه زیر نظر وزارت ورزش اداره شده است. هم بهرام افشارزاده منسوب وزارتخانه بوده و هم رضا افتخاری؛ پس چطور یکی از آنها آنطور قرارداد بسته و دیگری قرار است اینطور ارقام را تعدیل کند؟ آیا این سبک مدیریت کلان قابل پذیرش است؟ و آیا وزارت ورزش به عملکرد خودش در این زمینه نمره قبولی می‌دهد؟ به هر حال فوتبال دولتی ایران همیشه با معضل پرداخت‌های بی‌حساب مواجه بوده و بارها برای حل این مشکل خیز برداشته، اما هیچ‌گاه به نتیجه مثبتی نرسیده است. پیش از این، مساله «سقف قرارداد» برای سال‌ها به آزمون گذاشته شد و ناموفق ماند، حالا هم انگار نوبت به «کسر قرارداد» رسیده است؛ غافل از اینکه تا این فوتبال به شکل واقعی خصوصی نشود، هیچ‌کدام از این ایده‌های خام، موفق نخواهد بود.