طلایی به رنگ خون!

۱۶سال از آخرین طلای آزاد درالمپیک می‌گذشت. درتمام طول این سال‌ها ورزشی که قرار بود جور مدال‌آوری ایران در المپیک‌ها را به دوش بکشد به سایه رفته بود. ستاره‌هایی آمدند و رفتند و حتی تا آستانه طلا هم پیش رفتند اما دستشان کوتاه ماند. المپیک لندن فرنگی با قدرت سه طلا چید تا بسیاری از عبور محبوبیت فرنگی نسبت به آزاد بگویند اما در ریو بازهم آزاد بود که حتی غم شکست فرنگی راهم مرهم گذاشت. آخرین مدال طلای المپیک ایران را علیرضا دبیر در سال ۲۰۰۰ در سیدنی کسب کرده بود و حالا نوبت به پدیده‌ای دیگر از جویبار رسید تا ایران را طلایی کند. در وزن ۷۴ کیلوگرم حسن یزدانی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم در کمتر از ۲ دقیقه با نتیجه ۷ بر صفر کشتی‌گیری از هائیتی را شکست داد. وی در دور بعد نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر سونر دمیرتاش از ترکیه را مغلوب کرد و راهی نیمه‌نهایی شد.

یزدانی در این مرحله هم با نتیجه ۱۰ بر صفر یوسربائف از قزاقستان را در یک دقیقه و ۴۳ ثانیه شکست داد و فینالیست شد. درحالی‌که برای فینال همه منتظر جوردن باروز آمریکایی بودند تا یزدانی فرصت شکست اعجوبه آمریکایی و گرفتن انتقام خودش و صادق گودرزی را داشته باشد گدویف روس او را برد و حریف ستاره ایران شد. اتفاقا گدویف آماده ۶امتیاز هم همان اول کشتی گرفت و پیش افتاد و درحالی‌که امیدهای ایران می‌رفت به یأس تبدیل شود یزدانی آرام و با حوصله امتیاز به امتیاز پیش آمد و سرانجام در ثانیه‌های پایانی و در میان اعتراض‌های بسیار روس‌ها امتیاز ششم را هم گرفت و چون امتیاز آخر مال او بود قهرمان شد. در این دیدار بار‌ها کشتی به بهانه درمان کشتی‌گیر روس متوقف شد و در ۳‌دقیقه وقت اول ۳ مرتبه پزشکان خونریزی سر گدویف را باندپیچی کردند تا این کشتی‌گیر بارها با استراحت به میدان برگردد. اما این نفسگیری‌ها هم فایده نکرد و او سرانجام مغلوب قهرمان ایران شد. در پایان این مسابقه حسن یزدانی که یک مدال طلای خونین کسب کرده بود با پرچم ایران سجده شکر به جا آورد.

یزدانی: تمام فکر و ذکرم کسب طلای المپیک بود

حسن یزدانی پس از کسب مدال طلای وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک روند نتیجه‌گیری‌اش تا فینال را این‌گونه شرح داد: «در المپیک تمام حریفان با آمادگی بالا شرکت می‌کنند. در دیدار اول نماینده هائیتی را شکست دادم. در دیدار دوم هم حریف ترکیه‌ای کشتی‌گیر خوبی بود و در اواخر مسابقه افت کردم اما برنده شدم. با کشتی‌گیر قزاق هم که در نیمه‌نهایی کشتی گرفتم خوب بود، اما لطف خدا شامل حالم شد و طلا گرفتم.» قهرمان المپیک حریف روسش درفینال را به تمارض متهم کرد: «حریف روسی کشتی‌گیر کاربلد و بزرگی بود، اما بسیار تمارض کرد و داوری نیز دچار نقایصی بود. روس‌ها کم‌نفس هستند و می‌دانستم که باید چگونه با وی مبارزه کنم. دکتر اعلام کرده بود که وی نمی‌تواند ادامه دهد، اما چون داوری‌ها با روسیه بود از این حریف حمایت می‌کردند؛ خدا را شکر توانستم طلایی شوم.»

رفتارکشتی گیر روس که برای گرفتن نفس و حفظ برتری‌اش بوده اصلا به مذاق یزدانی خوش نیامده: «اعصابم خراب شده بود، چون حریفم جلو بود و با این کار مدام استراحت می‌کرد، اما رسول خادم من را راهنمایی کرد و توانستم کشتی خوبی را پیاده کنم. بعد از مسابقات جهانی لاس‌وگاس استارت حضور در المپیک را زدم؛ چراکه باید به یک وزن بالاتر می‌آمدم. تمام فکر و ذکرم کسب طلای المپیک بود. بعد از ۱۶ سال کشتی آزاد در المپیک را صاحب مدال طلا کردم.» یزدانی درخصوص عدم مبارزه با جوردن باروز و نرسیدن او به فینال هم گفت: «باروز کشتی‌گیر خوبی است، اما به حریف روسی باخت و در نهایت نتوانستم با وی مبارزه کنم. دو سال است در حال تلاشم و امروز نتیجه را گرفتم و این مدال را تقدیم به مردم می‌کنم.» یزدانی از ضعف ایران در داشتن برش در داوری‌های عرصه بین‌المللی هم گله کرد وگفت: «متاسفانه نماینده‌ای در اتحادیه جهانی کشتی نداریم تا از حق‌مان دفاع کند، امیدوارم در آینده یک نماینده داشته باشیم.»

حریف روس: هوا به من نمی‌رسید

اما بشنوید از گدویف. کشتی‌گیر روس که در این مسابقه به‌شدت از ناحیه سر زخمی بود و چندین بار به خاطر خونریزی سرش بازی متوقف شد تا به درمان او رسیدگی کنند. او دلیل اصلی این شکست تلخ را مصدومیتش عنوان کرد. انور گدویف در مصاحبه با خبرگزاری رسمی روسیه(تاس) گفت: «من در این بازی چاره‌ای نداشتم جز اینکه بازی را ادامه دهم ولی من در شرایط سختی بودم. سرم از دو ناحیه زخمی شده بود و مجبور بودم آنها را باندپیچی کنم. داوران از وضعیتم کاملا آگاه بودند. من چندین بار به داور نگاه کردم و مجبور شدم به بیرون بروم تا سرم را درمان کنم. مصدومیتم باعث شده بود تا آدرنالین بدنم بالا برود و هیجان زیادی داشته باشم. مبارزه چند بار متوقف شد و هوا به خوبی به من نمی‌رسید.»