جایزه‌دهنده‌ها، مهم‌تر از جایزه‌گیرنده‌ها!

گروه ورزش: شنبه‌شب و در فاصله ۴۸ساعت به آغاز مسابقات شانزدهمین دوره لیگ برتر باشگاه‌های کشور، مراسم معرفی بهترین‌های لیگ پانزدهم در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد. در این مراسم برترین بازیکنان، گلزنان و داوران لیگ‌های مردان و زنان معرفی شدند. بر این اساس در مهیج‌ترین بخش داستان، فرناندو دخسوس، جلال حسینی، امید ابراهیمی و مهدی طارمی به ترتیب به‌عنوان بهترین دروازه‌بان، مدافع، هافبک و مهاجم فصل گذشته فوتبال ایران معرفی شدند و همچنین طارمی با کسب جایزه‌ای جداگانه، برترین بازیکن فصل فوتبال کشور لقب گرفت. کم و کیف برگزاری این مراسم نکات ریز و درشت زیادی داشته که در ساعات گذشته خیلی از رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند. آنچه اینجا مورد بررسی قرار می‌گیرد اما دو زاویه کمتر دیده شده و بحث‌برانگیز در مورد این مراسم است.

چهره‌های خاص روی سن!

یکی از جالب‌ترین حواشی برگزاری مراسم برترین‌های لیگ پانزدهم، به چینش مسوولانی مربوط می‌شد که قرار بود جوایز هر بخش را اهدا کنند. اگرچه در بیشتر نقاط دنیا رسم است که ستاره‌های سرشناس و بعضا پیشکسوت مسوولیت اهدای جوایز را بر عهده بگیرند، اما در مراسم اخیر دیدیدم که در کنار این گروه، تعداد قابل توجهی از افراد غیرفوتبالی نیز روی سن رفتند و به برگزیده‌ها جایزه دادند. در حقیقت فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت برخی از مدیران موثر در برگزاری مسابقات فوتبال را در این مراسم، «نمک‌گیر» کند! برای مثال یکی از جوایز برگزیده‌ها را مهرعلی باران‌چشمه تقدیم کرد. اهالی فوتبال اسم سردار را طی سال‌های اخیر و به خصوص بعد از ماجرای افشای کارت‌های پایان خدمت جعلی در حوزه ورزش زیاد شنیده‌اند. او رئیس تربیت‌بدنی ستاد کل نیروهای مسلح است که طبعا مدیران فوتبال سر و کارشان زیاد با او می‌افتد. در بخش دیگری از مراسم، مسوولیت اهدای جایزه به سعید مطهری‎‌زاده، فرمانده یگان ویژه تهران بزرگ واگذار شد. همچنین رضا حسنی‌خو، مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان هم یکی دیگر از جوایز را اهدا کرد. نامبرده شخص بانفوذی در وزارتخانه محسوب می‌شود و بعد از جام ملت‌های آسیا نیز نقش مهمی در کاهش تنش‌ها و ابقای کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی کشورمان ایفا کرد.

جالب‌ترین نکته این جشن اما مربوط به زمانی می‌شد که از یک مقام ارشد سازمان صداوسیما دعوت شد تا جایزه بهترین دروازه‌بان لیگ پانزدهم را اهدا کند. بر این اساس، فرناندو دخسوس، گلر موفق فصل گذشته استقلال خوزستان که در لیگ شانزدهم به گسترش فولاد پیوسته،‌ جایزه‌اش را از دست احمد شهریاری، معاون برنامه‌ریزی و منابع مالی رسانه ملی دریافت کرد! دیگر نیازی به یادآوری نیست که کار فدراسیون در زمینه حق‌پخش تا چه اندازه در گرو الطاف صداوسیما و به خصوص بخش مالی تلویزیون است. به این ترتیب و در شرایطی که زمزمه‌هایی در مورد افزایش امیدها در زمینه پرداخت حق‌پخش به گوش می‌رسد، دعوت از یک چهره مهم اقتصادی تلویزیون برای اهدای جایزه، می‌تواند قابل اعتنا و جالب توجه باشد. اینطور به نظر می‌رسد که تیم مدیریتی جدید فدراسیون فوتبال کوشید تا از مراسم معرفی برترین‌های لیگ، فرصتی برای کسب توجه مثبت چهره‌های غیرفوتبالی، اما به شدت موثر در معادلات فوتبال ایران بسازد. فراموش نکنیم در جشن امسال برای اولین بار جایزه بهترین گزارشگر هم اهدا شد که برنده آن کسی غیر از عادل فردوسی‌پور نمی‌توانست باشد؛ موثرترین مجری تلویزیون کشور که ضریب نفوذ بسیار بالایی در فوتبال ایران دارد.

مناقشات همیشگی

پروسه انتخاب بهترین‌ها، هیچگاه و در هیچ حوزه‌ای نمی‌تواند خالی از بحث و مخالفت باشد. این بار هم در حاشیه معرفی برترین‌های لیگ پانزدهم، اتفاق مشابهی رخ داده و خیلی‌ها به نقد وجوه مختلف مراسم پرداخته‌اند. رایج‌ترین انتقادها اما مربوط به تقدیر ویژه از هیات فوتبال استان خوزستان می‌شود؛ هیاتی که اواخر فصل گذشته با برگزاری بازی پرسپولیس و استقلال اهواز در ورزشگاه تختی، نزدیک بود یک فاجعه بزرگ و تاریخی خلق کند. همچنین خیلی‌ها می‌پرسند چطور فصل گذشته ادینهو با وجود کسب آقای گلی به‌عنوان بهترین مهاجم معرفی نشد، اما امسال مهدی طارمی صرفا به خاطر آقای گلی‌اش این عنوان را به دست آورد و به شکل همزمان مرد سال فوتبال ایران هم معرفی شد؟ معرفی بازیکن و تیم اخلاق هم خالی از حاشیه نبود. ذوب‌آهن در حالی به‌عنوان تیم برگزیده اخلاق معرفی شد که کسی نفهمید چرا مثلا پدیده، سایپا، صبا یا سایر تیم‌ها این عنوان را از آن خودشان نکردند؟ به هر حال اخلاق یک پدیده کیفی است که به آسانی نمی‌توان آن را قضاوت کرد؛ چنان که مثلا در مورد محمد انصاری با همه شایستگی‌هایش هم می‌توان پرسید او چه چیزی بیشتر از سجاد شهباززاده یا حتی احمد نوراللهی داشته که بالاتر از آنها جایزه گرفته است؟