آشتی با دستان خالی!

گروه ورزش: این روزها در حوزه رسانه هیچ خبری به اندازه مشکلات مالی صداوسیما پررنگ نیست. در شرایطی که از مدتها قبل مدیران این رسانه به هر شکل ممکن موضوع بی‌پولی‌شان را به اطلاع عموم رسانده بودند، این روزها گله و شکایت‌های آنها رنگ و بوی بسیار جدی‌تری گرفته است. اخیرا پورمحمدی، معاون سیمای رسانه ملی در مصاحبه‌ای که بازتاب‌های فراوانی یافت و حتی توسط بخش‌های خبری تلویزیون هم منتشر شد، به مشکلات شدید مالی تلویزیون اشاره کرده و حتی از تصمیم‌گیری‌های جدید در صورت ادامه وضع موجود خبر داده بود. در بخشی از مصاحبه پورمحمدی آمده بود: «اکنون بودجه‌ای که به رسانه ملی اختصاص داده می‌شود، صرفا به حقوق کارمندان و بازنشستگان اختصاص پیدا می‌کند و بودجه‌ای برای برنامه‌سازی باقی نمی‌ماند.» به‌طور طبیعی این وضعیت عجیب و نابسامان در صداوسیما، روی رابطه این نهاد با سایر مجموعه‌ها و از جمله فدراسیون فوتبال هم سایه خواهد انداخت.

عقب‌نشینی محسوس فدراسیون

در یک سال گذشته مناقشه بر سر حق‌پخش تلویزیونی، یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مالی فدراسیون فوتبال بوده است. این موضوع چنان بیخ پیدا کرد که حتی در مقطعی خبر رسید فدراسیون در صدد شکایت از تلویزیون است و در پی آن شایعه شد علی کفاشیان هم ممنوع‌التصویر شده است. دوشنبه‌شب اما همزمان با حضور کفاشیان در برنامه نود و پایان دوران ممنوع‌التصویری او، سایر مدیران فدراسیون هم به نوعی در قبال صداوسیما دست به عقب‌نشینی زدند. در شرایطی که طی چند هفته گذشته شنیده می‌شد ممکن است دوربین‌ها دوباره پشت در استادیوم‌ها بمانند و اجازه پخش مسابقات لیگ برتر به تلویزیون داده نشود، حالا همه‌چیز تغییر کرده؛ طوری که مثلا قنبرزاده، مدیرعامل باشگاه نفت و عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ در این مورد گفته است: «اینکه بخواهیم دوربین‌ها را به ورزشگاه‌ها راه ندهیم، کار جالبی نیست و عملیاتی هم نمی‌شود. سال گذشته این کار را کردیم و ضرر ۲۲ میلیاردی متوجه قراردادمان با شرکت تبلیغات محیطی شد. در قراردادی که ما با این شرکت داریم پخش بازی‌ها از تلویزیون آمده است، بنابراین فکر می‌کنم راه درستی نباشد که بخواهیم دوربین‌ها را به ورزشگاه‌ها راه ندهیم.»


تسلیم تکراری

به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال در قبال همه طرف قراردادهایش، ظرفیت عجیبی برای تسلیم شدن دارد! عقب‌نشینی این مجموعه در قبال صداوسیما، در حالی اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد تعامل فدراسیون با سازمان تبلیغات محیطی هم فرجام مشابهی خواهد داشت. قرار بود فوتبال ایران از ناحیه تبلیغات محیطی در این فصل درآمدی 100میلیارد تومانی داشته باشد، اما رقم وصول شده از این قرارداد، بسیار کمتر از این حرف‌ها است. از قرار معلوم فدراسیون فوتبال هم پذیرفته که قرار نیست دستش به پول کامل برسد، بنابراین در حال مدارا با شرکت طرف قرارداد است. جالب اینجاست که مهدی تاج در زمان بسته شدن این قرارداد معتقد بود رقم واقعی تبلیغات محیطی در ایران بیش از این حرف‌ها است و در آینده حتما این عدد بالاتر خواهد رفت، اما حالا می‌بینیم که همین رقم هم وصول نشده است.


ماموریت غیرممکن

نام‌نویسی نامزدها برای شرکت در انتخابات آتی فدراسیون فوتبال از دیروز شروع شده است. این در حالی است که به نظر می‌رسد هر کسی بتواند انتخابات را ببرد و در دوره بعدی بر کرسی ریاست فدراسیون بنشیند، با مشکلات زیادی از ناحیه مسائل مالی مواجه خواهد شد. صداوسیما در حال حاضر آنقدر گرفتاری مالی دارد که شاید حتی حاضر به مذاکره در مورد حق پخش تلویزیونی هم نشود. برخی زمزمه‌ها حاکی از آن است که امروز دیگر حتی مجموع درآمدهای تبلیغاتی سازمان هم رقم دندانگیری نیست، طوری که این مجموعه در صدد واگذاری کلی آن برآمده بود. در این وضعیت، مشخص است که نباید روی احیای حق‌پخش حساب کرد. با وضعی هم که امروز برای تبلیغات محیطی پیش آمده، اجرای قرارداد فعلی بسیار بعید است و به‌علاوه ممکن است این شرایط روی شیوه انعقاد قراردادهای بعدی هم سایه بیندازد و رقم مورد توافق را کاهش بدهد. با این اوصاف، مدیران بعدی فدراسیون برای اداره امور با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و به‌ویژه اگر قرار باشد این گروه با وزارت ورزش هم همسو نباشد، با دردسرهای افزون‌تری مواجه خواهد شد.