پوسیدگی دندان شایع‌ترین مشکل جوانان ایران و تبدیل شدن آن به پر هزینه‌ترین درمان‌های حوزه سلامت

رپرتاژ آگهی: طبق گفته پزشکان، مراقبت خوب از دندان‌ها سبب می‌شود، دندان‌ها بدون مشکل حفظ شوند و تا آخر عمر همراه شخص باشد. عدم رعایت بهداشت و مراقبت‌های لازم باعث شده هر فرد دست کم 6 دندان پوسیده داشته باشد که نیاز به اقداماتی از قبیل عصب کشی و ترمیم دارد. این عوامل دست به دست هم داده تا درمان‌های دندان‌پزشکی به یکی از پر تقاضاترین درمان‌های حوزه سلامت مبدل شود. اما موضوع اصلی این است که چرا درمان دندانپزشکی هزینه زیادی را با خود به همراه دارد؟

چرا درمان‌های دندان‌پزشکی در ایران به یکی از پر هزینه‌ترین درمان‌های حوزه سلامت تبدیل شده است؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، اغلب افراد در مراحل اولیه بروز مشکلات دندان، برای درمان اقدامی انجام نمی‌دهد. با مشاهده اولین دردهای سهمگین دندانی، به فکر چاره می‌افتند. در دندان ناشی از عفونت است و زمانی که درد شدت یابد یعنی مشکلات دندان جدی است و نیاز به اقداماتی چون عصب‌کشی، ترمیم، جراحی لثه و حتی کشیدن دندان و ایمپلنت دارد. این در حالی است که اگر با کمترین احساس درد و یا حتی حساسیت به سرما اگر به دندان‌پزشک مراجعه می‌شد، نیازی به هیچ یک از این موارد نبود.

به طور کلی می‌‌توان گفت اکثر درمان‌های دندان‌پزشکی نیاز به تجهیزات پیشرفته نظیر رادیوگرافی، لیزر و سونیک سکوپ دارند. علاوه بر این موادی که برای ترمیم و پر کردن دندان استفاده می‌شود، اغلب وارداتی هستند و تولید ایران نیستند. همچنین مجموعه اقداماتی که برای احیای یک دندان از دست رفته‌ انجام می‌شود شامل خدمات مختلفی است که هر یک به نوبه خود هزینه مجزایی را در بر می‌گیرند. تحقیقاتی که در سال 1390 توسط انجمن دندانپزشکی ایران انجام شده، نشان داده است که مجموع هزینه‌های خدمات دندانپزشکی به 3600 میلیارد ریال رسیده است.

افزایش هزینه‌های درمان دندان پزشکی و تاثیر آن بر دسترسی به خدمات دندانپزشکی

با توجه به دغدغه و مشغله‌هایی که برای افراد وجود دارد، انجام تمامی خدمات درمانی برای احیای یک دندان، هزینه‌های زیادی را در بر می‌گیرد. علی الخصوص که درمان دندان طی چند مرحله انجام می‌شود و همین عوامل باعث شده که افراد زیادی دسترسی به خدمات دندان‌پزشکی مطلوب نداشته‌باشند و حتی از درمان صرف نظر کنند. افرایش هزینه‌ دندانپزشکی می‌تواند افراد را به استفاده از خدمات ارزان قیمت و غیر موثرتر ترغیب نماید. علاوه بر این با افزایش هزینه‌های درمان دندان‌پزشکی افرادی که از میزان درآمد کمتری برخوردار هستند، نمی‌توانند به راحتی به این خدمات دسترسی داشته باشند.

عصب کشی و روکش دندان دو درمان پرتقاضای دندان‌پزشکی

عصب کشی و روکش دندان دو اقدام مهم برای رفع پوسیدگی دندان به شمار می‌رود. در عملیات عصب‌کشی، عصب دندان که تحت تاثیر التهاب و عفونت قرار دارد، تخلیه و پاکسازی می‌شود. سپس دندان با مواد مخصوص پر شده و روکش می‌شود تا از عفونت و درد دندان جلوگیری شود.

روکش دندان که شامل قرار دادن پوشش محافظ روی دندان ضعیف و شکننده است. جنس روکش معمولا از مواد مصنوعی یا فلزی است که به صورت دندان طبیعی شکل داده می‌شود. این روش باعث افزایش طول عمر دندان شده و از حساسیت و شکنندگی آن جلوگیری می‌کند.

نیمه تمام گذاشتن درمان دندان به بهانه کاهش هزینه و عواقب آن

افرادی که از پوسیدگی دندان رنج می‌برند، برای کاهش هزینه درمان دندان‌پزشکی، صرفا به انجام عصب کشی اکتفا می‌کنند و از روکش کردن دندان و ترمیم و پست آن خودداری می‌کنند. به معنای دیگر به بهانه کاهش هزینه مراحل درمان دندان را تکمیل نمی‌کنند. این کار باعث می‌شود، پس از مدتی دوباره عفونت به لثه وارد شده و نیاز به عصب کشی ریشه دندان باشد. گاهی دیواره دندان به قدری حساس و شکننده می‌شود که حتی امکان ترمیم مجدد وجود ندارد و دندان به صورت کامل از دست می‌رود. به صورت کلی عواقب زیر گردن‌گیر این افراد می‌شود:

  • امکان از دست دادن کامل دندان

  • بازگشت مجدد عفونت و نیاز به عصب کشی دوباره

  • افزایش حساسیت دندان

  • صرف هزینه بیشتر برای احیای دندان آسیب دیده

نگرانی‌های مردم درباره افزایش هزینه های دندانپزشکی و راه کارهای کاهش آن

افزایش هزینه‌های دندانپزشکی موجب نگرانی مردم در خصوص دسترسی به این خدمات می‌شود. حتی برخی افراد به دلیل نداشتن هزینه لازم، از انجام درمان سر باز می‌زنند. مهم‌ترین روش کاهش هزینه پیشگیری و اقدام به موقع است. ویزیت دوره‌ای دهان و دندان باید به صورت سالی 2 بار انجام شود تا از پیشرفت پوسیدگی و افزایش خرابی دندان جلوگیری شود. با انجام اقدامات پیشگیرانه، ماندگاری دندان بیشتر و هزینه درمان کمتر خواهد بود. اما روش‌های دیگری برای کاهش هزینه خدمات دندانپزشکی وجود دارد که عبارتند از:

  • داشتن بیمه دندانپزشکی: بیمه دندانپزشکی بیشتر هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود، بتوانید از اغلب خدمات دندان‌پزشکی بهره‌مند شوید.

  • تکمیل کردن مراحل درمان: تکمیل کردن مراحل درمان دندان و انجام مراقبت‌های لازم قبل و بعد از درمان از موثرترین راه‌کارهای کاهش هزینه دندانپزشکی است.

  • قسط بندی هزینه درمان دندان: یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه خدمات دندانپزشکی، روش قسط بندی است. هر کلینیک دندانپزشکی با توجه به شرایط خاصی امکان قسط بندی هزینه‌های عصب کشی و روکش دندان را دارد.

معیار تعیین کننده هزینه عصب کشی دندان

هزینه درمان عصب کشی دندان برای هر بخش به صورت مجزا محاسبه می‌شود و تشخیص نوع درمان جز با مراجعه حضوری و عکس برداری و معاینه میسر نخواهد بود. در مواقعی که آسیب دندان شدیدتر و مشکل حادتر است، با برقراری تماس تلفنی با مجموعه مورد نظر می‌توان از هزینه عصب کشی دندان مطلع شد. به صورت کلی معیار تعیین کننده هزینه عصب مربوط به نوع درمان و نوع دندان آسیب دیده است. هزینه درمان ریشه یک کانال دندان 1 تا 5 با هزینه درمان ریشه چهار کانال همان دندان کاملا متفاوت است.

هز

معیار تعیین کننده هزینه روکش دندان

دندان‌ها به دلایلی مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت، ضربات فیزیکی و یا پوسیدگی، مواد سخت نسج را از دست می‌دهند و نیاز دارند روکش شوند. همچنین عصب کشی دندان نیز با حذف بخشی از دندان و نازک شدن دیواره، این نیاز را تشدید می‌کند. بنابراین شما باید قبل از مراجعه به دندانپزشک از هزینه روکش و ترمیم دندان مطلع باشید تا با خیالی آسوده درمان را آغاز کنید.

قیمت روکش دندان ایمپلنت

هزینه روکش دندان ایمپلنت با توجه به نوع متریال متغیر است و به تعداد ایمپلنت، برند ایمپلنت و سایر درمان‌های جانبی بستگی دارد.

قیمت روکش دندان زیرکونیا

روکش دندان زیرکونیا از مزایای بسیاری برخوردار است که از جمله می‌توان به عدم تغییر رنگ، سازگاری زیاد با بافت دهان و عدم ایجاد حساسیت اشاره کرد. همین عوامل سبب شده که هزینه روکش زیرکونیا دندان در سال ۱۴۰۳ بیش از سایر روکش‌ها باشد.

قیمت روکش دندان پرشده

دندان‌های پر شده به مراقبت بیشتری نیاز دارند و در صورتی که دچار آسیب شوند، نیاز به روکش سریع دارند. هزینه روکش دندان پر شده می‌تواند از طلا یا فلز باشد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.