یک نکته طلایی برای حفظ زیبایی منزل شما

نحوه چیدمان مبلمان و وسایل تاثیر بسیار زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی منازل دارد؛ اما وجود رادیاتورها در بسیاری از مواقع اجازه نمی‌دهد که افراد لوازم منزل خود را آنطور که تمایل دارند، بچینند. یکی از نکات طلایی برای حفظ زیبایی منازل استفاده از سیستم گرمایش از کف است. در سال‌های اخیر گرم کردن منازل از طریق کف به یکی از پرطرفدارترین سیستم‌های گرمایشی مدرن تبدیل شده است‌.

وسایل گرمایشی و رادیاتورها گرم کردن محیط ساختمان‌های مسکونی و تجاری را از بالا به پایین انجام می‌دهند؛ اما در سیستم گرمایشی مدرن گرما دقیقا در کف محیط همانجایی که باید گرم باشد، تولید می‌شود. به تمام کسانی که قصد دارند منزل خود را بازسازی کنند یا در حال ساختن یک ساختمان جدید هستند، به جای استفاده از سیستم‌های گرمایشی قدیمی استفاده از روش گرم کردن خانه از طریق کف پیشنهاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم راجع به انواع و مزایای سیستم گرمایش از کف صحبت کنیم.

سیستم گرمایش از کف چیست و انواع آن کدام است؟

سیستم گرمایش از کف نوعی سیستم گرمایشی مدرن است که در آن لوله‌های آب گرم یا المنت‌های الکتریکی در سطح زمین نصب می‌شوند‌‌. با عبور آب گرم یا جریان برق کف منزل درست شبیه به رادیاتور گرم شده و در نهایت باعث گرم شدن تمام قسمت‌های محیط می‌شود.

با توجه به اینکه در این نوع سیستم گرمایشی مدرن گرما از کف زمین به سمت بالا ساطع می‌شود، آن را با نام سیستم گرمایشی کف تابشی هم می‌شناسند. با نصب این نوع سیستم گرمایشی ظاهر منازل حفظ می‌شود و هیچ فضایی برای نصب تجهیزات گرمایشی اشغال نخواهد شد. این نکته یکی از مهم‌ترین مزایای نصب این نوع سیستم در کف منازل است.

برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی در این نوع سیستم گرمایشی علاوه بر استفاده از عایق ساختمانی، هر یک از بخش‌های منزل به صورت جداگانه کنترل می‌شوند. به عنوان مثال زمانی که در یکی از اتاق‌ها کسی حضور ندارد، می‌توان عملکرد سیستم گرمایشی در اتاق را قطع یا کم کرد. نصب این سیستم در ساختمان‌های مسکونی و آپارتمان‌های ایران از سال 1380 رواج پیدا کرد. البته قبل از آن نیز مهندس‌های آمریکایی در ورزشگاه آزادی این سیستم گرمایشی کارآمد را نصب کرده بودند. در ادامه با انواع سیستم گرمایشی کف آشنا خواهید شد.

سیستم گرمایش از کف آبی

همانطور که از نام این نوع سیستم گرمایشی مشخص است‌، افراد متخصص در این حوزه لوله‌های پلیمری یا مسی را در کف منازل قرار می‌دهند. زمانی که جریان آب گرم تولید شده توسط پکیج یا موتورخانه از داخل لوله‌ها عبور می‌کند، گرمای آب به کف زمین منتقل می‌شود‌. لوله‌هایی که برای لوله‌کشی کف ساختمان به کار می‌رود، حتما باید از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار باشند.

سیستم گرمایش از کف برقی یا الکتریکی

در این نوع سیستم گرمایشی المنت‌های الکتریکی مقاوم در کف زمین نصب می‌شوند. عبور جریان برق موجب گرم شدن المنت‌ها شده و در نهایت بعد از چند دقیقه گرما به کف زمین منتقل شده و به مرور زمان باعث گرم شدن محیط می‌شود‌‌. در این سیستم دیگر نیازی به لوله‌کشی و استفاده از پکیج یا موتورخانه نیست. بالا بودن هزینه‌های نصب المنت‌های الکتریکی در کف زمین و گران بودن قیمت انرژی برق نسبت به انرژی گاز مورد نیاز برای گرم کردن آب تنها ایرادی است که از این روش گرفته می‌شود.

مناسب‌ترین کفپوش برای سیستم گرمایش از کف کدام است؟

گرمایش از کف و انتخاب کفپوش مناسب

یکی از نکات مهم که قبل از نصب سیستم گرمایش از کف حتما باید مورد توجه قرار بگیرد، انتخاب یک کفپوش مناسب برای گرمایش از کف است. سازگارترین کفپوش‌ها برای این نوع سیستم گرمایشی عبارت‌اند از:

  • کفپوش‌ کاشی

  • کفپوش سنگی

  • کفپوش سرامیکی

و کفپوش‌های مشابه به آن‌ها.

این نوع مصالح ساختمانی به خوبی گرما را به خود جذب و در محیط پخش می‌کنند‌. استفاده از فرش روی این کفپوش‌ها باعث افزایش میزان جذب و پخش گرما خواهد شد. کفپوش‌های چوبی اصلا برای این نوع سیستم گرمایشی گزینه مناسبی نیستند‌؛ زیرا متریال چوب از قابلیت جذب و پخش گرما برخوردار نیست.

قبل از هرگونه اقدامی برای نصب سیستم گرمایش از کف با شرکت ارائه‌دهنده خدمات نصب سیستم تماس بگیرید و جنس کفپوش منزل خود را اعلام کنید‌. کارشناسان شرکت در طراحی و نقشه‌کشی سیستم گرمایشی کف جنس کفپوش را نیز مد نظر قرار می‌دهند. انواع طراحی و نقشه‌کشی در سیستم‌ گرمایشی کف عبارت‌اند از: طرح مارپیچی برای اتاق‌های پنجره‌دار، راهروها، طرح چهارطرفه برای سالن‌ها و اتاق مهمان، طرح سه طرفه برای اتاق‌های دارای دو پنجره.

نصب سیستم گرمایش از کف در منازل چه مزایایی به همراه دارد؟

مهم‌ترین مزایای نصب این نوع سیستم گرمایشی در کف منازل شامل موارد زیر است:

کمک به زیباتر شدن چیدمان دکوراسیون داخلی منازل

سیستم گرمایش از کف به دلیل عدم اشغال فضای مفید و جاگیر نبودن باعث می‌شود که در منازل فضای کافی برای قرار دادن مبلمان و سایر وسایل وجود داشته باشد و دیگر مانند رادیاتورها و سایر تجهیزات گرمایشی مانند بخاری بخشی از محیط منازل را به خود اختصاص نمی‌دهد. این سیستم با اکثر کفپوش‌های سنگی، سرامیکی، بتن و کاشی سازگار است.

کمک به مصرف بهینه انرژی

یکی دیگر از مزایای نصب سیستم گرمایش از کف در منازل کمک به مصرف بهینه انرژی است. در سیستم‌های گرمایشی دیگر به انرژی بیشتری نیاز دارید و در بخش‌های مختلف منزل امکان دارد که اختلاف دمایی به وجود آید؛ اما در گرمایش کف دمای هوا در همه قسمت‌های محیط منازل به طور یکنواخت افزایش پیدا می‌کند. همچنین کنترل دمای هر یک از بخش‌ها با بخش‌های دیگر به صورت مجزا انجام می‌شود‌.

عدم نیاز به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات

این نوع سیستم گرمایشی در صورت نصب درست و باکیفیت هیچ هزینه‌ای برای نگهداری یا تعمیر نیاز ندارند و تا چندین سال بدون دردسر می‌توان از آن برای گرم کردن محیط منازل استفاده کرد. نحوه استفاده از آن نیز کار راحتی است. دمای این سیستم هم به صورت دستی و هم با استفاده از کنترل از راه دور قابل تغییر است.

ایمنی بیشتر نسبت به سایر سیستم‌های گرمایشی

با نصب سیستم گرمایش از کف از ایمنی بالاتری برخوردار خواهید شد. در سیستم‌های گرمایشی دیگر مانند بخاری، شومینه و شوفاژ احتمال سوختگی و آسیب دیدن کودکان در اثر لمس این دستگاه‌ها وجود دارد؛ اما با گرم شدن کف منزل هیچ خطری افراد داخل منزل به ویژه کودکان را تهدید نمی‌کند.

جلوگیری از رشد قارچ در حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی همواره خیس و مرطوب هستند. وجود رطوبت در این مکان‌ها محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها ایجاد می‌کند‌. از طرفی ممکن است باعث سر خوردن کودکان و سالمندان شود. گرم بودن کف حمام و سرویس بهداشتی باعث می‌شود که این مکان‌ها همواره خشک باشند. سیاه نشدن دیوار و سقف بر اثر تولید دوده، عدم وجود کثیفی و نشتی، افزایش راندمان پکیج و ایجاد گرمای یکنواخت و مطلوب از مزایای دیگر این سیستم گرمایشی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به ویژگی‌ها، انواع و مزایای سیستم گرمایش از کف و تاثیر استفاده از آن در حفظ زیبایی دکوراسیون داخلی منازل صحبت کردیم. شما برای نصب این سیستم گرمایشی به بهین فلکس که یکی از شرکت‌های معتبر و فعال در این زمینه است، میتوانید مراجعه نمایید.

خدمات گرمایش از کف

کارشناسان شرکت همواره آماده ارائه مشاوره رایگان و راهنمایی‌های لازم به مشتریان هستند و خدمات خود را با مناسب‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت با بهره‌گیری از تکنسین‌های ماهر و حرفه‌ای به مشتریان ارائه می‌دهند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.