افزایش ارزش سرمایه با صندوق سهامی انار

صندوق سهامی انار با مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در آذر ۱۴۰۰ راه‌اندازی شد و به گفته علی غلامرضایی، مدیر پرتفوی این صندوق سهامی، انار در یک سال گذشته ۴۵ درصد بازدهی داشته‌است. غلامرضایی از تحولات صندوق انار و بازدهی آن گفته‌است.

بسیاری از افراد به دلیل ریسک‌پذیری پایین یا برخورداری از سرمایه خرد و اندک، دور سرمایه‌گذاری را خط می‌کشند و در نتیجه پولشان به دلیل شرایط تورمی، هر روز کم‌ارزش‌تر می‌شود. اما با صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توان با کمترین ریسک، سرمایه را چندبرابر کرد. برای سپردن سرمایه به این صندوق‌ها، کافی است نسبت به آن‌ها شناخت پیدا کنیم، عملکرد این صندوق‌ها کاملا شفاف و روشن است و می‌توان به راحتی بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

*ریسک بیشتر، پاداش بهتر

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها صندوق‌های سهامی هستند، مثل صندوق سهامی انار که با مدیریت شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری ترنج و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار از ۳۰ آذرِ ۱۴۰۰ آغاز به کار کرده‌است. صندوق‌های سهامی بخش اعظم دارایی خود را به سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهند و به همین خاطر بیش از سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری در معرض ریسک‌های بورس و نوسانات بازار سهام قرار دارند. ناگفته نماند که این ریسک با پاداش بیشتری هم همراه خواهد بود.

صندوق سهامی انار موفق شده در عمر بیش از یک ساله خود عملکرد قابل توجهی به ثبت برساند. به گفته علی غلامرضایی، مدیر این صندوق، در حال حاضر خالص ارزش دارایی‌های صندوق انار قریب به ۱۰۰۰ میلیارد ریال است.

به گفته غلامرضایی این صندوق می‌تواند در همه گروه‌ها به هر میزانی که بخواهد سرمایه‌گذاری کند و حالا که بیش از یک سال از عمر این صندوق می‌گذرد و این صندوق جای خود را در میان صندوق‌های سهامی باز کرده‌است. مدیر پرتفوی این صندوق می‌گوید: «از شروع فعالیت ما تا کنون، بازدهی شاخص کل ۲۸ درصد بوده و بازدهی صندوق انار ۳۲ درصد. در یک سال گذشته هم بازدهی صندوق انار ۴۵ درصد و بازدهی بازار ۳۲ درصد بوده‌است». این اختلاف بازدهی صندوق با بازار می‌تواند برای سرمایه‌گذار قابل تامل و معیار مناسبی باشد تا با خیالی آسوده درباره سرمایه‌گذاری در آن تصمیم بگیرد.

*تغییر سریع دارایی و بالا بردن بازدهی

اصولا صندوق‌های کوچک، مزیتی بزرگ دارند و آن هم قدرت مانور بخشیدن به مدیران پرتفوی صندوق است. غلامرضایی در این مورد می‌گوید: «صندوق سهامی انار، صندوقی کوچک تلقی می‌شود و در آینده نزدیک سایز این صندوق به ۱۵۰ میلیارد تومان خواهد رسید. این سایز کوچک صندوق به ما قدرت تحرک بیشتری می‌دهد. یعنی می‌توانیم به سرعت دارایی‌های خود را تغییر دهیم.»

فعالان در صندوق انار سعی کرده‌اند در سبدگردانی فعال باشند و از فرصت‌های مختلفی که بازار پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد نظیر عرضه اولیه‌ها و موارد دیگر، نهایت بهره را ببرند. غلامرضایی درباره ترکیب دارایی‌های صندوق انار می‌گوید: «ما در حال حاضر ۱۶.۵درصد در صنعت فلزات، ۱۱ درصد در خودرو، ۱۰ درصد در محصولات شیمیایی، ۸ درصد در بانک و ۸ درصد هم در سیمان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم».

صندوق سهامی انار طی تقریبا یک سال گذشته، متحول شده و از یک صندوق بخشی به صندوق سهامی تغییر ماهیت داده‌است. این صندوق سعی کرده با حفظ بتای خود، آلفای مشخص یا بازدهی مناسب را خلق کند. بتا در حقیقت ضریبی است که تغییرات ارزش دارایی‌ها را در طول زمان نسبت به نوسانات بازار نشان می‌دهد. آلفا هم «بازده فعال» صندوق را مشخص می‌کند؛ اصولا هرچه آلفا رقم بیشتری را نشان دهد یعنی صندوق عملکرد بهتری داشته‌است.

به گفته علی غلامرضایی، مدیر صندوق سهامی انار، تلاش در این صندوق، ایجاد بیشترین سود در بازار است. ترکیب بهینه از سهم‌های بنیادی بازار به سهام‌داران یا سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که از این صندوق بهره کافی را ببرند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با حداقل ۵۰۰ هزار تومان و تا سقف نامحدود، در انار سرمایه‌گذاری کنند و از سودی متناسب با ریسک صندوق‌های سهامی برخوردار شوند.

مشاور سرمایه‌گذاری ترنج برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه مشاوره رایگان ارائه می‌دهد، برای دریافت خدمات مشاوره می‌توانید به صفحه صندوق انار مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.