وظایف وکیل برای طلاق تضمینی چه مواردی است؟

در سابق در جامعه ایران معمولا خانواده ها دارای شرایطی و وضعیتی بسیار سنتی بودند بدین صورت که زن و شوهر از تر قضاوت های اجتماعی حاضر به حفظ زندگی خانواده گی خود تحت هر شرایطی بودند و این شعار وجود داشت که زن با لباس سفید به خانه بخت می رود و با کفن سفید از خانه خارج می شود.

اما با گذشت زمان و افزایش علم و اگاهی افراد وضعیت اجتماعی بسیار تغییر پیدا کرد. وضعیت سنتی اجتماع عوض شده و مردم دیگر  با موارد و طرز فکر و زندگی نوینتری اشنا شدند. در این رابطه وضعیت اجتماع به سرعت متحول شد .با آمدن اینترنت  و همچنین افزایش ارتباطات در سطح جامعه علی رغم تمامی موارد مثبتی که در اثر آن به وجود امد مردم از تاثیرات منفی ان نیز در امان نماندند.

یکی از این موارد این بود که بسیاری از ارزشهای پیشین اجتماع به مرور رنگ باخت و طلاق نیز این موارد بود که درجه مخالفت اجتماع با آن کاهش یافت.

 طلاق چیست و تحت چه شرایطی می شود طلاق گرفت؟

طلاق به طور کلی به معنای جدایی زن و شوهر از هم گفته می شود. بدین صورت که زن و شوهر که طی عقد ازدواج قادر به زندگی مشترک شده بودند، با طلاق دیگر محرم یک دیگر نبوده و برای هم حرام می باشند.

 بر حسب قانون مدنی طلاق به انوع متفاوتی تقسیم می شود.

اولین مورد طلاق دائمی می باشد، بدین صورت که زن و شوهر بعد از طلاق دیگر هیچ گونه ارتباطی باهم نداشته و علاوه بر این شوهر حق رجوع به زوجه را ندارد. علاوه براین موارد با طلاق زوجه وی بعد از اتمام عده که معمولا سه ماه و یک روز می باشد وی می تواند دوباره ازدواج نماید. در این مورد شوهر هم می تواند با عقد دوباره زن  زندگی مشترک را با وی مجددا شروع نماید.

 مورد دیگر طلاق رجعی می باشد که شوهر می تواند بعد از طلاق در مدت عده به زن رجوع نموده و بدون عقد مجدد با هم زندگی مشترک را دوباره آغاز نمایند.

گروه حقوقی

طلاق به درخواست زوج:

 براساس قانون اسلام  مرد می تواند هر وقت که بخواهد به دادگاه رفته و در خواست طلاق بدهد و از همسر خود جدا شود. اما هر گاه مرد در این رابطه بخواهد اقدام نماید مرد باید ابتدا کلیه حقوق مالی زن را به طور کامل پرداخت نماید.

 ولی امروزه معمولا باتوجه به وضعیت بسیار بد اقتصادی زوج  در اکثریت موارد توانایی پرداخت  کامل مهریه زن را نداشته و همین دلیل معمولا این مسیر بسیار طولانی می شود.

 مورد دوم طلاق به درخواست زوجه می باشد.

 بر خلاف مرد طلاق به درخواست زوجه دارای شرایط خاصی می باشد و هر بار که یک زن بخواهد دادخواست طلاق بدهد باید ابتدا براساس ماده 1124 قانون مدنی مواردی را رعایت نماید که در زیر به بررسی مهمترین آنها خواهیم پرداخت .

  1. عدم پرداخت نفقه زن برای شش ماه متوالی یا 9 ماه متناوب، براساس قانون پرداخت مخارج زن در خانواده  از تکالیف مرد می باشد و در هر صورتی که مردی به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب حاضر به پرداخت نفقه زن نباشد وی می تواند در این رابطه به دادگاه مراجعه نموده و دادخواست طلاق بدهد.

  2. عدم امنیت جانی و روانی زن، در هر صورتی که مرد زن را مورد ایراد ضرب و جرح قرار داده، زن می تواند در خصوص این موارد به دادگاه مراجعه نموده و با رفتن به پزشک قانونی و تایید این امر توسط پرشک قانونی درخواست طلاق نماید.

  3. اعتیاد شوهر به انواع مشروبات الکلی و همچنین مواد افیونی: در این زمینه در صورتی که مرد به انواع مواد افیونی و مسکرات معتاد بوده و این امور موجبات اخلال در زندگی مشترک را فراهم نماید زن می تواند در این مورد به دادگاه مراجعه نموده و در خواست طلاق خود را مطرح نماید.

طلاق توافقی:

بحث اصلی ما در این باره طلاق توافقی می باشد، منظور از طلاق توافقی به طور کلی این می باشد که اگر شرایط طلاق به درخواست زوجه مهیا نباشد و از طرفی مرد نیز قادر به پرادخت تمام یا قسمتی از مهریه نباشد در این صورت زن و شوهر می توانند در این باره درباره تمامی موارد زندگی مشترک باهم به توافق رسیده و طی یک طلاق توافقی از هم جدا شوند.

 در وکیل تضمینی طلاق  در امور مختلفی باید توافق و مذاکره انجام شود. به طور کلی در هر صورتی که زن و شوهر هر دو راضی به طلاق باشند می توانند در موارد زندگی مشترک به توافق رسیده و زوجین خود و یا توسط وکلا در دادگاه اقدام به طرح طلاق توافقی نمایند.

 طلاق توافقی به طور کلی یکی از سریعترین راههای طلاق برای زوجین می باشد که فاقد همه مشکلات و موارد طلاق عادی و یا طلاق به درخواست زوج و زوجه می باشد . در این رابطه زن و شوهر می توانند در امور مشترک به توافق رسیده و به طور کلی در این باره به نتیجه مشترک برسند .

  همچنین می توانند از وکلای طلاق توافقی نیز در این رابطه استفاده نمایند.

 معمولا در نظر مردم جا افتاده است که هر دو طرف می تواند از یک وکیل برای طلاق توافقی استفاده نمایند وای این در حالی است که یک وکیل به هیچ وجه نمی تواند وکالت دو نفر را برای طلاق توافقی   به عهده بگیرد ، برای همین امر دو طرف که تایم کافی برای حضور در جلسات دادگاه ندارند می توانند از دو وکیل  طلاق توافقی در این باره استفاده نمایند.

« وکلای طلاق توافقی با توجه به تخصص کاری خود بسیار حرفه ای بوده و می توانند در سریعترین زمان ممکن امور شما را به انجام برسانند. یکی از این گروها وکلای طلاق توافقی می باشند که شما می توانید ضمن مشاوره رایگان از خدمات حقوق انها نیز در این رابطه استفاه نمایید.»

برای طلاق توافقی طرفین معمولا در صورتی که خود اقدام به انجام امور بنماید می توانند  همانطور که در بالا ذکر شد ابتدا در خصوص موارد زندگی مشترک ( مسائل مالی، غیر مالی ) به توافق رسیده و بعد ازان طی دادخواستی به دادگاه مراجعه نموده  که باید با دستور دادگاه  به مراکز مشاره حقوقی مراجعه نمایند و بعد از اینکه علی رغم تلاش  مشاور در این رابطه نتوانستند به سازش برسند، مشاور نامه ای را تحت عنوان عدم سازش به آنها داده و در این رابطه با دریافت نامه توسط قاضی معمولا حکم به عدم امکان سازش برای طرفین صادر می شود.

در این رابطه در صورتی که وکلای طلاق توافقی اقدام به انجام امور موکلین برای این امر نمایند معمولا کل موضوع بسیار سریعتر انجام شده و زوجین می توانند در سریعترین زمان به نتیجه مورد نظر برسند.

بعد از صدور حکم توسط قاضی طرفین به مدت 20 روز در این باره حق اعتراض دارند و در صورتی که در این باره اعتراضی به رای صادره داشته باشند می توانند در این مدت در دادگاه تجدید نظر استان اقدام به اعتراض به آرای صادره بنماید.

اما اگر در این زمینه اعتراضی نداشته باشند می توانند قبل از قطعیت حکم خود زوجین طی یک درخواست قطعیت حکم طلاق توافقی را نموده و در صورت تایید دادگاه معمولا کم قطعی شده و طرفین می توانند  به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق رفته و طلاق توافقی خود را به ثبت برسانند.

گروه وکلای پایتخت: https://vokalaye-talagh.com/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.