ثبت اظهارنامه عملکرد مالیاتی

 همانطور که می دانیم از دید سازمان امور مالیاتی، مودیان در دو گروه مشاغل (افراد صاحب درآمد)  و شرکت ها طبقه بندی می شوند. در آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اطلاعات لازم جهت گروه‌بندی مشاغل و دیتای لازم سازمان مالیاتی جهت درج در اظهار نامه‌ مالیاتی، رعایت اصول ثبت رویدادهای مالی در دفاتر با توجه به استاندارد‌های حسابداری جهت ثبت رویدادهای مالی و موارد رد دفاتر قانونی، معرفی انواع صورتحساب و... آمده است.

صاحبان مشاغل می بایستی هرساله تا تاریخ ۳۱ خردادماه، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل و به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. جهت ثبت اظهارنامه مالیاتی 1400، در مرحله نخست ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیات tax.gov جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور ضروری است. (چنانچه قبلا نام کاربری و رمز عبور دریافت کردید، از این مرحله گذر کرده و به سایت intamedia  جهت ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد بروید). برای ثبت نام در سامانه tax.gov.ir باید مراحل زیر را انجام دهید :

• پیش ثبت نام با تلفن همراه شخص 

• دریافت کد رهگیری ۱۰رقمی پیش ثبت نام

کد رهگیری مالیاتی، یک کد ۱۰ رقمی است که پس از انجام مراحل پیش ثبت نام به متقاضی ارائه می شود. با این کد رهگیری مجددا به سامانه مالیاتی tax.gov وارد شده و ثبت نام نهایی صورت گرفته و نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه شخص ارسال می گردد. در نهایت با در اختیار داشتن این نام کاربری و رمز عبور، اظهارنامه مالیاتی عملکرد مشاغل در سایت intamedia ثبت و ارسال می شود. توجه داشته باشید که اظهارنامه خود را مطابق مقررات قانونی ارسال نمایید.

اظهارنامه قانونی مطابق مقررات در خصوص اشخاص حقوقی، اظهارنامه ای است که حداقل شامل ترازنامه و حساب سود و زیان باشد و برای صاحبان مشاغل مطابق آنچه که در فصل سوم آیین نامه موضوع ماده ۹۵ قانون آمده تنظیم و تکمیل شده باشد.

عدم ارایه ترازنامه یا حساب سود و زیان یا صورت درآمد و هزینه یا خلاصه درآمد و هزینه همراه اظهارنامه مالیاتی و یا ابراز مبلغ صفر برای کل مبالغ هر یک از صورت های مالی مذکور و یا صورت های فوق حسب مورد به منزله "تسلیم اظهارنامه مطابق مقررات" تلقی نمی گردد. "تبصره ۳ ماده ۲۲ آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ ق.م.م ابلاغی طی بخشنامه مورخ ۲۴ آذر ۱۳۹۸ سازمان امور مالیاتی"

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

همچنین مودیان محترم در نظر داشته باشید که بنابر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، برخورداری از هر نوع معافیت با نرخ صفر و مشوق مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است. معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه خردادماه موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل است، گفت:

برخورداری از هر نوع معافیت با نرخ صفر و مشوق مالیاتی، منوط به ارائه الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی است. اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مطابق قانون باید اظهارنامه مالیاتی عملکرد سال ۱۴۰۰ خود را تا پایان خردادماه سال جاری به صورت الکترونیکی از طریق درگاه ملی مالیات به آدرس my.tax.gov ارسال و مالیات خود را پرداخت کنند.

ماده ۴‌ از قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز می گوید که مؤدی مکلف است حداکثر تا پایان ماهِ پس از انقضای هر دوره مالیاتی [ دوره مالیاتی هر سه‌ ماه می‌باشد و منطبق بر فصول سال شمسی است ] کل مالیات و عوارضی را که طی آن دوره به فروش کالا و یا ارائه خدمات توسط وی تعلق گرفته است، با رعایت تبصره (۲) این ماده ‌و پس از کسر اعتبار مالیاتی خود، به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، پرداخت نماید (برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، به سایت evat مراجعه کنید).

• تبصره ۱- مطابق این قانون، اصل بر نقدی بودن معاملات است؛ مگر اینکه نسیه بودن معاملات و دریافت و پرداخت‌های مرتبط با آن در سامانه مؤدیان ثبت شده و به‌ تأیید طرفین رسیده باشد. در مواردی که معامله یا قرارداد در سامانه مؤدیان ثبت نشده باشد، آن معامله یا قرارداد، نقدی تلقی می‌شود.

• تبصره ۲- در معاملات غیرنقدی نظیر فروش اقساطی و اجاره به‌شرط تملیک و قراردادهای پیمانکاری و مشاوره‌ای، تاریخ تعلق مالیات و عوارض همان تاریخ صدور صورتحساب است؛ لکن مؤدی با رعایت تبصره فوق مجاز است پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات را تا زمان پرداخت ثمن معامله توسط خریدار یا مبلغ قرارداد توسط کارفرما، متناسباً، به تأخیر بیندازد و سازمان تا زمان پرداخت مالیات و عوارض فروش این نوع معاملات توسط کارفرما یا خریدار، مؤدی را مشمول جریمه تأخیر در پرداخت نخواهدکرد. در خصوص معاملات مذکور، تا زمان پرداخت مالیات و عوارض توسط خریدار، اعتبار مالیاتی برای وی از این بابت منظور نخواهد شد.

خدمات مالیاتی

جهت انجام این امور تخصصی و پیچیده، بهتر است که از مشاور مالیاتی خبره کمک بگیرید. مشاور مالیاتی باید بر مسائل مالی کسب و کار مربوطه، نظارت داشته و از قانونی بودن آنها مطمئن شود. بهترین مشاور مالیاتی، شخصی است که نیازهای شما را درک کرده و متناسب با آن ها شرایط را تحلیل کند. مزیت همکاری با شرکت حساب اندیش ایرانیان ۰۹۱۲۱۷۹۴۵۵۰ این است که با توجه به موقعیت کسب و کار شخصی و یا شرکت شما در صنعت، مجموعه‌ای از راهکارهای عملیاتی را در قالب یک نقشه راه به شما مودی محترم ارایه می دهد. به این ترتیب می‌توان در مسیری سالم و امن به فعالیت خود ادامه داد و رشد کرد.

مشاوره مالی

این شرکت همچنین خدمات مشاوره ای و اجرایی حسابداری را نیز به صورت کاملا تخصصی به انجام می رساند. یک مشاور حسابداری، فردی متخصص در حوزه‌های مالی و حسابداری است که بینشی فراتر از یک حسابدار معمولی دارد و قادر به تحلیل استراتژیک تمامی جنبه‌های مالی یک کسب‌وکار است. به‌طور ساده می‌توان گفت که مشاور حسابداری به ‌تمامی امور حسابداری تسلط کامل داشته و نگاهی تیزبین برای دیدن کمبودها و فهمی عمیق برای ارائه راه‌حل برای آن‌ها دارد.

مهم‌ترین خدمت ارائه‌شده توسط مشاوره حسابداری، رصد دقیق وضعیت حسابداری یک شرکت و فهم و پیشنهاد خدمات حسابداری مورد نیاز یک شرکت است. یک مشاور حسابداری پس از ارزیابی کامل وضعیت حسابداری، اسناد و دفاتر مالی، کمبودهای دپارتمان مالی و حسابداری یک کسب‌وکار را کشف کرده و مهم‌ترین و بهترین خدمات حسابداری موردنیاز یک شرکت را به مدیران آن پیشنهاد می‌کند. این کار حیاتی‌ترین و تخصصی‌ترین کاری است که یک شرکت حسابداری انجام می‌دهد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.