رایانش ابری؛ کارکرد و مزایایی که برای کسب‌وکارها دارد

 این تحول در زمینه فناوری اطلاعات توانسته نیاز به اجرا و مدیریت سخت‌افزارهای فیزیکی در محل را از بین ببرد و راه‌حلی مقرون‌ به‌صرفه‌‌تر با انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بیشتر را در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد. 

بنابراین، بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک امروزه به دنبال کسب آگاهی بیشتر در مورد مزایا و میزان امنیت سرویس‌های ابری و محاسبات مه در مقایسه با سرورهای فیزیکی در محل هستند. در ادامه می‌توانید با مزایای کلود کامپیوتینگ و محاسبات مه (رایانش مه) بیشتر آشنا شوید.

رایانش ابری یا پردازش ابری چیست؟

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ تنها شنیدن نام ابر در این اصطلاح می‌تواند سرنخ خوبی برای آشنایی با این مفهوم باشد. رایانش ابری در واقع فضایی است که داده‌ها در آن ذخیره، مدیریت و پردازش می‌شوند.

 در این سرویس سخت‌افزارها و سرورهایی هستند که توسط یک شرکت ارائه‌دهنده میزبانی و مدیریت می‌شوند و به ‌واسطه اینترنت در اختیار کاربران و مشتریان قرار می‌گیرند. یکی از سرویس‌های رایانش ابری که این روزها در اختیار همه کاربران در سراسر جهان قرار گرفته، ایمیل است. 

انواع سرویس رایانش ابری شامل SaaS، IaaS و PaaS، می‌توانند در قالب کلود خصوصی (Private cloud)، عمومی (Public cloud)، هیبریدی (Hybrid cloud) یا مولتی ابر (Multicloud) در اختیار مشتریان قرار بگیرند. 

سخت‌افزار به ‌عنوان یک سرویس (IaaS) پایه‌ای‌ترین و ابتدایی‌ترین سرویسی است که ارائه‌دهنده می‌تواند در اختیار کلاینت‌های خود قرار دهد. در این سرویس، منابع سخت‌افزار از طریق اینترنت به کاربران ارائه می‌شود. نرم افزار به عنوان سرویس یا saas نیز یکی دیگر از سرویس های ابری است.

 اما SaaS چیست؟ این سرویس در واقع یک قدم جلوتر رفته و امکان دسترسی به داده‌های نرم‌افزارها در هر نوع دستگاه، هر نوع مرورگر و حتی هر موقعیت جغرافیایی را برای کاربران ایجاد کرده است. از طرف دیگر، PaaS را در میان انواع سرویس داریم که پلتفرم را به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها عرضه می‌کند.

رایانش ابری

مزایای رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

رایانش ابری به لطف قابلیت ایجاد صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه، ظرفیت بسیار بیشتر و دسترسی به مجموعه‌ای از خدمات مدیریت ‌شده، محبوبیت بیشتری یافته است. 

اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که تهدیدات سایبری در کمین اطلاعات حساس کسب‌وکارها نشسته‌اند. بنابراین، افزایش امنیت اطلاعات می‌تواند یکی از کلیدی‌ترین مزیت‌های رایانش ابری عنوان شود. تحقیقات نشان داده‌اند که 94 درصد از کسب‌وکارهایی که به فضای ابری روی آورده‌اند، شاهد بهبود امنیت در منابع IT خود بوده‌اند. 

اما مزیت سرویس‌هایی مانند SaaS چیست؟ نرم‌افزار به ‌عنوان یک سرویس، الزام کسب‌وکارها برای نصب، مدیریت و به‌روزرسانی نرم‌افزارها بر روی تمام سیستم‌ها را حذف می‌کند. در عوض، نرم‌افزار مورد نظر از طریق اینترنت و با استفاده از هر دستگاهی (گوشی، رایانه شخصی) قابل‌دسترسی است.

مزیت رایانش ابری برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط 

امروزه در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم و استفاده از سخت‌افزارها و منابع IT برای شروع هر کسب‌وکاری الزامی است. از آنجایی ‌که هزینه استقرار سخت‌افزارهای قوی در محل کسب‌وکار و ایجاد شبکه‌های درون‌سازمانی بسیار بالا است، ممکن است کسب‌وکارهای کوچک نتوانند از پس آن برآیند.  

چیزی که در مورد رایانش ابری عالی است، حذف نیاز به استقرار و راه‌اندازی این سخت‌افزار است. زیرا همه‌ چیز در سرورهای ارائه‌دهنده شما میزبانی می‌شود. این یعنی نه ‌تنها در هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری سخت‌افزار صرفه‌جویی می‌شود، بلکه می‌توانید از هزینه‌های اجرای مرکز داده نیز صرف‌نظر کنید. 

در نظر داشته باشید که استفاده از این سرویس‌های ابری دیگر نیازی به پرداخت هزینه افزایش فضای ذخیره‌سازی، توسعه زیرساخت‌ها در صورت افزایش نیازهای کسب‌وکار، برق، امنیت فیزیکی، بیمه و تهویه مطبوع ندارید. از دیگر مزایای رایانش ابری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- رایانش ابری از طریق انعطاف‌پذیری، چابکی کسب‌وکار را بهبود می‌بخشد.

- اقدامات امنیتی ارائه‌دهندگان ابر و اپراتورهای مرکز داده بسیار پیشرفته‌تر و قوی‌تر از یک سیستم معمولی داخلی است.

- همکاری بین افراد و تمام بخش‌های کسب‌وکار با حذف اهمیت موقعیت جغرافیایی آن‌ها تسهیل پیدا می‌کند و موانع سنتی مانند کار کردن تمام افراد در یک مکان متمرکز، با امکان دسترسی به هر سند، فایل و برنامه موجود در فضای ابری از میان برداشته می‌شوند.

- از آنجایی‌ که کسب‌وکارها فقط برای منابعی که واقعا نیاز دارند پرداخت انجام می‌دهند، می‌توانند منابع مجازی را به ‌سرعت، آسان و با قیمت مقرون ‌به‌صرفه افزایش یا کاهش دهند.

- رایانش ابری امکان بهبود سرعت اپلیکیشن‌ها، به حداقل رساندن زمان خرابی و تضمین عملکرد بهینه را میسر می‌سازد.

رایانش-ابری

مزایای محاسبات مه در مقایسه با رایانش ابری

بسیاری افراد میان رایانش ابری و محاسبات مه تفاوتی قائل نمی‌شوند؛ اما این دو مفهوم، متفاوت هستند. استعاره مه (Fog) از اصطلاح هواشناسی برای ابر نزدیک به زمین گرفته شده است؛ درست همان‌طور که مه در لبه (Edge) شبکه متمرکز ابر قرار دارد. شبکه مه را نمی‌توان جایگزین رایانش ابری دانست. 

در واقع محاسبات مه (رایانش مه) تنها قابلیت آنالیز کوتاه‌مدت، تولید و جمع‌آوری داده‌ها را ارائه می‌دهد و گاهی اوقات برخلاف محاسبات ابری، فاقد منابع مورد نیاز برای انجام آنالیزهای پیشرفته و یادگیری ماشین است.

 Fog می‌تواند سرعت پردازش بالاتری را ارائه دهد و در فناوری‌هایی مانند IOT مورد استفاده قرار بگیرد. رایانش مه زمانی کاربرد بیشتری پیدا می‌کند که برای حجم زیادی از داده، به ‌سرعت بالای پردازش نیاز باشد. ابر برای انجام این عملکرد بیش‌ازحد دور است. بنابراین، Fog در اینجا می‌تواند پردازش را در لبه ابر انجام دهد. 

همان‌طور که بیان شد، رایانش ابری و محاسبات مه (رایانش مه) مزایای بسیاری برای مشاغل فراهم می‌کنند. این انتخاب بسیار مقرون ‌به‌صرفه و بسیار قابل ‌اعتماد است. همکاران سیستم یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار بر بستر ابر در ایران است که راهکارهای هوشمند نرم‌افزاری را به شرکت‌ها و صنایع مختلف (اعم از کوچک و بزرگ) عرضه می‌کند. 

نرم افزارهای ابری؛ کیفیت مناسب و هزینه به‌صرفه 

ارائه نرم‌افزارهای مختلف مالی، حسابداری، پخش، خرده‌فروشی، تولید و عملیات، اتوماسیون اداری و سایر موارد در بستر ابر؛ راهکاری مطمئن و البته به‌صرفه برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط است. همکاران سیستم یکی از شرکت‌های پیشگام در این زمینه است. 

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان انتخاب نرم‌افزار با کارشناسان همکاران سیستم در ارتباط باشید : 0218520

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.