انواع خشکبار در ایران

وقتی صحبت از آجیل و خشکبار می‌شود، سرزمین ما شاید اولین جایی باشد که به ذهن هر کس برسد.  در تمام دنیا مشهور است که ایران بهترین و مرغوب‌ترین پسته جهان را تولید می‌کند و خشکبارش حرف ندارد.

شاید درکنار فرش ایرانی، مهم‌‌ترین سوغات ایران، آجیل و خشکبار باشد. در این میان انواع گوناگونی از خشکبار در کشور ما وجود دارد که هر کدام محصول شهری خاص هستند. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع خشکبار ایران بیشتر آشنا شوید.  

چرا خشکبار تنقلاتی محبوب است؟

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که اساسا خشکبار چیست و شامل چه محصولاتی می‌شود؟

منظور از خشکبار، انواع میوه‌ خشک، مغزدانه‌ها و میوه‌های خوراکی‌ است. در این میان انواع برگه‌ها از جمله برگه هلو، برگه زرد آلو، قیسی و میوه‌های خشکی مثل کشمش، آلو خشک، توت خشک، انجیر خشک و خرما از مهم‌ترین خشکبار هستند. شاید برایتان جالب باشد که پسته، بادام، فندق و گردو هم خشکبار محسوب می‌شوند.

در واقع خشکبار در مقایسه با تنقلات صنعتی، مواد قندی و چربی‎های مضر نداشته و به همین جهت خوراکی بسیار مناسبی برای همه به ویژه کودکان و سالمندان می‌باشد. از سوی دیگر این خوراکی‌ها می‌توانند تأمین‌کننده ویتامین و مواد معدنی بدن شما باشد و بهتر است در برنامه غذایی روزانه شما  قرار بگیرند.

همچنین دسترسی‌پذیری همیشگی آن به محبوبیتش می‌افزاید: تصور کنید حسابی هوس طعم کیوی یا خرمالو کرده‌اید اما حتی اگر تمام میوه‌فروشی‌ها را هم زیر پا بگذارید، میوه دوست‌داشتنی‌تان را پیدا نکنید.  اینجاست که میوه خشک جذابیت بیشتری برایمان پیدا می‌کند. 

  خشکبار ایرانی

خشکبار ایرانی

امروزه دایره خشکبار گسترده‌تر شده و صرفا به قیسی و چند نوع برگه خلاصه نمی‌شود.  در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع خشکبار ایران بیشتر آشنا شویم:

گردو تویسرکان 

گردو شهر تویسرکان، همان گردوی سفید و خوشمزه‌ و درشت است و یکی از بهترین گردوهای ایرانی محسوب می‌شود. درخت گردو دقیقا همانند پسته، محصول باستانی سرزمین ایران است و عمری هزار ساله دارد.

گردو در مناطق مختلف کوهپایه‌ای و کوهستانی ایران رشد می‌کند و هرچه ارتفاع منطقه بیشتر باشد مغز گردوی آن سفیدتر و مرغوب‌تر است. به همین جهت نهال این میوه، در شهر تویسرکان و با توجه به آب‌وهوای معتدل و کوهستانی استان همدان، به خوبی رشد کرده و ثمر می‌دهد. 

جالب است بدانید که در تویسرکان، گردو را «غذای مغز» می‌نامند. شباهت این دانه به مغز ممکن است یکی از دلایل این نامگذاری باشد اما وجود مقادیر بالای امگا 3 سبب شده است تا این میوه، به تقویت و بهبود عملکرد مغز بسیار کمک کند. 

باید گفت گردوی ایرانی انواع گوناگون دارد و در این میان گردو کاغذی از جهت رنگ و طعم و همچنین به دلیل پوست نازکش، از مشهورترین و مرغوب‌ترین گردوهاست. 

گردو ایرانی

فندق اشکورات

به طور کلی درخت فندق در نیم‌کره شمالی زمین رشد می‌کند و بومی اروپا، قفقاز و ایران است. درخت فندق از جمله درختانی است که از دوران باستان در ایران وجود داشته و بسیار هم پر مصرف بوده است. امروزه نیز از فندق در شکلات‌سازی، شیرینی‌پزی و صنایع آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. 

در این میان منطقه اشکوارت رودسر در استان گیلان، یکی از مهم‌ترین مناطق کاشت نهال این میوه در ایران است و فندق، از عمده‌ترین محصولات این منطقه. 

بادام درختی چهارمحال بختیاری

بهترین نژاد بادام محصول درختی است که در مناطق سردسیر و خشک ایران رشد می‌کند. طعم بادام ایرانی شیرین و ارزش غذایی آن نیز بیشتر از انواع خارجی آن  است.

به طور کلی بادام ایرانی سه گونه است. بادام سنگی که محصول تویسرکان است و به جهت سفت و سخت بودن پوستش، که محافظ مغز خوشمزه و مقوی آن است این نام را به خود گرفته. نوع دیگر، بادام مامایی است که در استان چهارمحال بختیاری رشد می‌کند و به دلیل طعم شیرین و روغنی که دارد، تا حدی از بادام سنگی گران‌تر است. گونه سوم نیز بادام پوست کاغذی که به آن بادام منقا گفته می‌شود که به صورت شور در کنار دیگر آجیل قرار می‌گیرد. 

توت خشک مشهدی

این میوه خوشمزه انواع مختلفی دارد. توت تازه سرشار از ویتامین و مواد مغذی است اما نمی‌توان آن را به صورت تازه برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، به همین جهت نوع خشک شده آن طرفداران زیادی داشته و از قدیم بسیار پر مصرف بوده است. 

توت خشک سفید یا همان توت خشک مشهدی، یکی از مرغوب‌ترین انواع این میوه خشک است و در مناطق شرقی کشور مانند طرقبه مشهد به خوبی به ثمر می‌نشیند. البته کرمانشاه، یزد، قم و کرج هم در تولید توت مشهور هستند که هر کدام کیفیت متفاوتی دارند. 

برگه زردآلو 

سرزمین ایران کشوری است با تنوعی گسترده از انواع گوناگون میوه‌ها و به همین خاطر از گذشته‌ها رسم بر این بود که میوه‌ها را در فصولی از سال، خشک کنند. در این میان، برگه زردآلو که خشک شده میوه زردآلوست، با طعم ملس و ظاهر خوش رنگ و لعابش، هم سرشار از خاصیت است هم بسیار خوشمزه. گاهی این برگه را با قیسی اشتباه می‌گیرند اما واقعیت این است که این دو میوه خشک متفاوت‌اند چرا که هر کدام حاصل خشک شدن نوعی زردآلو هستند. 

گفتنی است ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برگه زردآلو و قیسی در جهان است و رتبه دوم را در این زمینه دارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.