جذاب‌ترین ماشین‌های سال 1400 برای خرید

سال ۹۹ خودروسازان کشور توانستند بعد از تحریم‌های سنگین آمریکا تا حدودی اوضاع نابسامان خود را سامان دهند. این فقط مربوط به بالانس درآمد و هزینه‌هایشان نبود. در کنار شرکت‌های خودروساز بزرگ دولتی، شرکت‌های خصوصی در تدارک هستند تا موج جدیدی از محصولات جدید را به دست مشتریان برسانند.

در ادامه با ۱۰ خودروی جذابی که به‌عنوان مدل ۱۴۰۰ راهی بازار می‌شوند، آشنا خواهید شد. نکته مهم این است که بسیاری از این خودروها را تا پیش از این ندیده بودیم. جای تعجبی ندارد که جذاب‌ترین مدل‌های در حال ورود همگی چینی باشند.

۱ - پیکاپ دایون V۵

ماموت خودرو بعد از ضربه سختی که با رفتن فولکس‌واگن به دلیل تحریم‌ها خورد، عمیقاً به دنبال یک شریک دیگر می‌گشت. با ناامیدی از آغاز دوباره واردات خودرو، این شرکت بزرگ خصوصی به ناچار سراغ یک برند چینی رفت. آنطور که می‌دانیم ماموت خودرو از طریق شرکت مکث موتور می‌خواهد در ابتدا پیکاپ V۵ از شرکت دایون را مونتاژ کند. گفته می‌شود محصول جدید از نظر ساختار فنی شباهت بسیار زیادی با فودای F۲۲ زامیاد (از زیرمجموعه‌های سایپا) دارد. تا اینجای کار می‌دانیم که دایون V۵ مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری دیزلی توربو با ۱۶۳ اسب‌بخار قدرت  و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور است. اگرچه مشتریان می‌توانند بین مدل‌های محور جلو و دو محور حق انتخاب داشته باشند.

۲ - کی ام سی K۷

جک X۷ که کرمان موتور آن را با نام کی‌ام‌سی K۷ به ایران آورده؛ از نیمه دوم سال ۲۰۲۰ راهی بازار چین شد و به‌زودی به خیابان‌های کشورمان راه پیدا می‌کند. کی‌ام‌سی K۷ در واقع نخستین کراس‌اور از نسل سوم خانواده جک است و شباهت زیاد آن به اعضای دیگر این خانواده مانند جک A۵ و جک X۸ غیرقابل انکار است. طول، عرض و ارتفاع این کراس‌اور به ترتیب ۴.۷، ۱.۹ و ۱.۷ متر و فاصله میان محورهای آن نیز برابر با ۲.۷۵ متر خواهد بود، که آن را در جایگاهی بالاتر از جک S۵ قرار می‌دهد. کی‌ام‌سی K۷ به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز و گیربکس دوکلاچه آن نیز قدرت را به چرخ جلو منتقل می‌کند.

۳ - اسکیلاس T۶۰

درست در روزهایی که بحران مدیریتی در شهر خودرو به اوج خودش رسیده و مقام‌های قضایی مدیران بالارده این شرکت را بازداشت کرده‌اند، هم‌چنان پرونده کراس‌اور جدید آن‌ها یعنی اسکیلاس T۶۰ باز است. خودرویی که قرار است برند جدید آن SKG (احتمالاً به معنی گروه شهر خودرو) باشد. تبلیغات محیطی محصول جدید حکایت از آن دارد که تا یکی دو ماه دیگر مشتریان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. این خودرو حواشی فراوانی دارد. چراکه پیش از این شرکت نسخه قبلی آن را با برند Levdeo معرفی کرده بود که در حقیقت سازنده چینی آن Yema بود. گذشته از این مسائل پیچیده T۶۰ با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو عرضه می‌شود که ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌‌متر گشتاور دارد.

۴ - هایما S۵ پلاس

برادر کوچک‌تر هایما S۷ یعنی S۵ علیرغم عمر کوتاهی که در بازار ایران داشت، توانسته بود به اقبالی درخشان دست پیدا کند. توقف تولید این خودرو به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها مشتریان پر و پا قرص آن را ناامید کرد. تا اینکه اخیراً ایران خودرو به صورت رسمی از بازگشت این خودرو خبر داده است. اکنون S۵ جدید که با پسوند پلاس شناخته می‌شود، بدون تغییر در طراحی بیرونی تنها شامل یک بهینه‌سازی در بخش گیربکس خود شده است. این یعنی برخلاف تصاویری که منتشر می‌شود، هایمای جدید اساساً ارتباطی با نسل جدید این خودرو ندارد. دست‌کم امیدوار هستیم که طرف ایرانی تغییراتی در کابین این خودرو اعمال کند. بزرگ‌ترین تغییر فنی در این خودرو نصب گیربکس جدید ۶ سرعته اتوماتیک یا همان AT۶ به جای نسخه سنتی CVT است.

اس دبیلو

5 - اس‌.دبلیو.ام G05

تلاش بی‌وقفه سیف خودرو برای موفقیت در بازار ایران ستودنی است. شاید اگر هر شرکت دیگری بود که بعد از حدود یک دهه تلاش از سوبارو با برندهای گم‌نام چینی موفقیت خاصی به دست نمی‌آورد، خیلی زودتر از اینها دست از کار می‌کشید. اما سیف خودرو می‌گوید جدیدترین پروژه‌اش یک برگ برنده تمام عیار است. همکاری سیف خودرو با برند SWM حالا وارد فاز جدیدی می‌شود. اکنون شاهد G05 یعنی بزرگ‌ترین عضو این خوانواده هستیم که در لیست قیمت خودرو به طور حتم صدرنشین خواهد بود.

خودرویی که در تلاش است تبدیل به پرچم‌دار شاسی‌بلندهای 7 نفره بازار ایران شود. این خودرو که در بازار بومی چین به اسم X7 شناخته می‌شود مجهز به یک نمایشگر بسیار بزرگ درون کابینش است که برای مشتریان ایرانی یک آپشن خارق‌العاده به حساب می‌آید. تعجبی ندارد که برای این خودرو نیز یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو نصب شده باشد. اگرچه قدرت 156 اسب‌بخاری و گشتاور 230 نیوتن‌متری آن یک سر و گردن از رقبا بالاتر نشان می‌دهد.

می‌توانید قیمت لحظه‌ای جدیدترین خودروها را در سایت باما مشاهده کنید. در این سایت قیمت‌ خودروها بر اساس پایش، تجمیع و تحلیل قیمت‌های اعلام شده از سوی نمایندگی‌ها، قیمت معاملات انجام شده در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه فعال سطح کشور و مراکز خریدوفروش پایتخت و نیز بررسی‌های میدانی در بازار خودرو به‌صورت روزانه استخراج می‌شود. برای اطلاع بیشتر از قیمت خودرو ها  می‌توانید وارد لینک زیر شوید:

https://bama.ir/price

6 -  دانگ‌فنگ Rich 6

زامیاد اکنون زیر شدیدترین فشارها برای از رده خارج کردن وانت پرحاشیه و جنجالی نیسان است. این زیرمجموعه سایپا اولین بار با پادرا سعی کرد تا نظر مشتریان را عوض کند ولی موفقیت خیره‌کننده نیسان وانت مانع از بروز این اتفاق شد. اکنون که زامیاد می‌داند که دیگر امیدی به ادامه تولید این وانت قدیمی ندارد سراغ برندهای جدید رفته است. پیش از این نیز زامیاد با دانگ‌فنگ روی پروژه ریچ همکاری کرده بود ولی حقیقت آن است که در عمل اتفاق مثبتی رخ نداد. اکنون در فاز جدید همکاری می‌توانیم ریچ 6 را ببینیم که از نظر طراحی و مشخصات فنی واقعاً به روزرسانی شده است. گفته می‌شود زامیاد می‌خواهد دو پیشرانه 2.4 لیتری بنزینی 158 اسب‌بخاری و 2.3 لیتری  توربودیزلی 163 اسب‌بخاری برای آن در نظر بگیرد.

7 - چری تیگو 8

به قول رسانه‌های غربی، یکی از مورد انتظارترین خودروهای بازار ایران پرچم‌دار جدید چری یعنی Tiggo 8 است. مدیران خودرو تبلیغات تیگو 8 را در ایران آغاز کرده است. بنا به دلایلی این خودرو دیگر با برند چری تولید نمی‌شود و از این بعد خودروهای چری را با برند MVM مشاهده خواهیم کرد. تیگو 8 از نظر طراحی فاصله خوبی با برادر کوچک‌تر خود تیگو 7 گرفته و به خوبی نشان داده است که لیاقت لقب پرچم‌دار را دارد. گفته می‌شود پلتفرم این خودرو چیزی بوده که توسط مهندسان جنرال موتورز، فورد و ب‌ام‌و طراحی شده است. بهترین پیشرانه در نظر گرفته شده برای آن 1.6 لیتری توربو با 197 اسب‌بخار نیرو و 290 نیوتن‌متر گشتاور است.

8 -  فوتون تونلند G

ترافیک پیکاپ‌های جدید چینی با محصول جدید ایران خودرو دیزل بیشتر می‌شود. تونلند جدید در حالی وارد میدان می‌شود که ایران خودرو و طرف چینی نتوانستند در فاز اول همکاری خودشان به موفقیت خاص دست پیدا کنند. هرچه هست به نظر می‌رسد که 

آمار بالای فروش خودرو(https://bama.ir/car) آمیکو آسنا، ایران خودرویی‌ها را مجاب به تولید یک پیکاپ آفرودی کرده است. به ویژه آنکه آمیکو قصد دارد به زودی مدل اتوماتیک پیکاپ تنومند خود را نیز راهی بازار کند. اگرچه این خودرو با تمرکز روی بازار کار و تجاری عرضه می‌شود ولی مدل بنزینی آن نشان می‌دهد که گوش چشمی که به دنیای مصرف‌کنندگان عادی دارد. مدل بنزینی آن با پیشرانه 2 لیتری توربو می‌تواند 238 اسب‌بخار قدرت و 360 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در حالی که مدل دیزلی با همین حجم موتور، 163 اسب‌بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور دارد.

9 - سوئیست DX3

تصور می‌شد که عملاً باید دیار خودرو را از بازی خودروسازان فراموش کنیم، اما بازگشت این برند با یک شرکت جدید چینی حسابی مشتریان را غافل‌گیر کرد. آغاز پیش‌فروش DX3 نشان داد که بازار هدف آن رقابت با فردا SX5 و ام‌وی‌ام X55 است. این امیدواری وجود دارد که در صورت موفقیت دیار خودرو در عرضه DX3، فاز بعدی همکاری با شریک چینی بر پایه شاسی‌بلند بزرگ‌تر DX7 باشد. استفاده از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ نشان می‌دهد که سوئیست قصد ریسک‌ بالا در بازار ایران را ندارد. حتی جعبه‌دنده CVT با 8 سرعت مصنوعی هم اتفاق جدیدی در این بازار به حساب نمی‌آید. شنیده‌ها حاکی از آن است که DX3 نزدیک‌ترین گزینه کراس‌اورهای چینی به دنیای برقی‌هاست.

سویست

10 - فردا 511

همکاری خودروسازی فردا با شرکت‌های چینی سرعت بالایی گرفته است. فردا 511 که در حقیقت همان چانگان آلسوین است می‌تواند یک خودروی ساختارشکن در بازار ایران باشد. چراکه در روزهایی که همه شرکت‌ها سراغ محصولات کراس‌اور و شاسی‌بلند می‌روند، خودروسازی فردا دست روی یک سدان گذاشته است. البته پیش‌تر تجربه نشان داده است که شنا کردن بر خلاف جریان آب منجر به شکست شده است. ولا V5 و گریت‌وال ولکس C30 از این دست گزینه‌ها بودند. حتی ایران خودرو هم جرات مونتاژ سدان دانگ‌فنگ S30 سدان را نداشت. پروژه سایپا و چانگان روی ایدو هم هرگز به اقبالی نرسید. فردا 511 با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی عرضه خواهد شد. پیشرانه‌ای 107 اسب‌بخاری که 145 نیوتن‌متر نیز گشتاور تولید می‌کند.

 برای دریافت اطلاعات مربوط به آپشن‌ها، مشخصات فنی و قیمت این محصولات می‌توانید به سایت باما (https://bama.ir/) مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.