آب بندی و زهکشی گودهای ساختمانی با محصولات ژئوسنتتیک

 هنگامی‌که عمق این گودبرداری خیلی زیاد باشد احتمال رسیدن به سفره‌های آب زیرزمینی و برخورد به خاک‌هایی که ازنظر زمین‌شناسی اشباع و یا نیمه اشباع نامیده می‌شوند وجود دارد. همین امر می‌تواند سبب نشت این رطوبت و یا آب به سازه شده و آن را دچار مشکل کنند. لذا یکی از مهم‌ترین کارها در هنگام گودبرداری آب‌بندی این گودها به‌صورت اصولی و حرفه‌ای است تا بتوان از سازه‌ی موردنظر محافظت کاملی به عمل آورد. یکی از بهترین روش‌ها برای این کار استفاده از محصولاتی است که موسوم به ژئوسنتتیک هستند. در این مطلب قصد داریم بدانیم ژئوسنتتیک چیست تا به مزیت‌ها وبرتری ها این دست مواد نسبت به مواد معمولی بپردازیم و ببینیم آب بندی به‌وسیله‌ی مواد ژئوسنتتیک چگونه انجام می‌شود.

تامین یاران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های انواع محصولات ژئوسنتتیک مثل: ژئوممبران پی وی سی، ژئوممبران پلی اتیلن، دیمپل شیت، ژئوکامپوزیت، ژئوتکستایل و... در ایران است که می‌تواند در پروژه‌های شما از ابتدا به‌عنوان مشاور و تامین کننده انواع متریال شمارا همراهی کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع این محصولات با کارشناسان تامین یاراندر ارتباط باشید:

02186111012 و 02186017917 و 02188487936

روش‌های مختلف آب بندی و زهکشی گودهای ساختمانی چیست و چرا آب بندی گودهای ساختمانی اهمیت بالایی دارد؟

همان‌طور که گفته شد درصورتی‌که در هنگام گودبرداری یک ساختمان این قسمت به‌خوبی زهکشی نشود و آب بندی آن به‌درستی انجام نشود احتمال اینکه نشتی و رطوبت راه خود را به سازه باز کند و آن را دچار مشکل کند بسیار بالا است. پس در اینجاست که اهمیت آب بندی گودهای ساختمانی خود را نمایان می‌سازد. در کل دنیا آیین‌نامه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

به این دلیل که کشور ما در این زمینه تجربه بالایی ندارد به‌ناچار از این آیین‌نامه‌های بین‌المللی که برای کشورهای پیشگام در این زمینه نظیر انگلستان، آلمان، آمریکا و ...هستند بهره می‌برد. آیین‌نامه‌ی مورداستفاده در ایران آیین‌نامه‌ی انگلیسی BS 8102 است که نکته‌هایی که برای عایق بندی و زهکشی بیان می‌دارد کاملاً مطابق با اقلیم زمین‌شناسی کشورمان است. بر اساس این آیین‌نامه دو روش کاربری برای این کار عبارت هستند از: نخست آب‌بندی و زهکشی از نوع غشایی و به‌وسیله‌ی مواد ژئوسنتتیک و دیگری انجام این کار به کمک المان‌های سازه‌ای.

آب بندی

آب بندی و زهکشی گود ساختمانی

آشنایی با روش آب بندی و زهکشی گود ساختمانی به کمک محصولات ژئوسنتتیک

در روش آب بندی و زهکشی گودساختمانی به‌وسیله ی محصولات ژئوسنتتیک، از پوسته ای که از این جنس هستند استفاده می‌شود این محصولات نظیر: ژئوممبران که می‌تواند یکی از انواع LLDPE, HDPE, VLDPE, PVC و سایر مواردی از این دست، ورقه‌هایی که موسوم به دیمپل شیت هستند، ژئوتکستایل ها و سایر مواردی از این دست هستند میان قسمت گودبرداری شده ی ساختمان مورد نظر و نیز فضای اطراف آن واقع می شوند و کمک می کنند که آب به این قسمت و داخل سازه نفوذ پیدا نکند. حتی برخی از انواع این محصولات ژئوسنتتیک هستند که علاوه بر مشخصه ی غیرقابل نفوذ بودن، از ویژگی هدایت‌کنندگی (زهکشی) هم بهره‌مند هستند و می‌توانند خیلی راحت مواد مایع و یا سیال را به قسمت‌های دیگری منتقل کنند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌بایست در این زمینه انجام شود تخمین درست ضخامت لایه‌ای است که در آنجا آب وجود دارد که عموماً همان سفره آب زیرزمینی است. همچنین در کنار این موضوع برآورد صحیح فشاری که آب به شکل هیدرو استاتیک وارد می‌آورد هم از اهمیت بالایی برخوردار است. عموماً در پروژه‌های آب ‌بندی و زهکشی با توجه به نوع پروژه از متریال مختلف با جنس های متنوع و نیز نفوذپذیری متفاوت به شکل ترکیبی استفاده شده و عملیات ایزولاسیون انجام می‌گیرد.

چه فاکتورهایی در برگزیدن شیوه‌ی آب بندی و زهکشی گودهای ساختمانی نقش دارند؟

بر اساس آیین‌نامه‌های مربوط به آب بندی و عایق کردن گودهای ساختمانی که به‌صورت بین‌المللی تدوین‌شده‌اند فاکتورهایی وجود دارند که به‌صورت مستقیم بر تعیین مناسب‌ترین شیوه برای پیاده‌سازی آب بندی و عایق بندی کردن گودهای ساختمانی نقش دارند. این عامل‌ها به شرح زیر هستند:

1. نوع سازه‌ی زیرزمینی که قرار است اجرایی شود و نیز نحوه‌ی کاربری و استفاده از آن یکی از پارامترهای مهم در این زمینه است

2. طول دوره‌ای که قرار است تا این طرح به مرحله‌ی بهره‌برداری برسد

3. اندازه‌گیری دبی آبی که به گود برداشته‌شده برای سازه‌ی موردنظر وارد می‌شود

4. تعیین این‌که درنهایت به یک سازه‌ی آب زیرزمینی برخورد داشته‌ایم یا این سفره از نوع موضعی بوده است

5. میزان ایستابی که برای آن آب زیرزمینی مطرح می‌شود

6. جنس خاک منطقه‌ای که گودبرداری در آنجا انجام می‌شود

7. میزان نفوذپذیری خاک که به نام ضریب نفوذپذیری هم شناخته می‌شود

محصولات ژئوسنتتیک

محصولات ژئوسنتتیک

چرا محصولات ژئوسنتتیک انتخاب مناسب‌تری برای آب بندی و زهکشی گود ساختمانی نسبت به سایر روش‌ها هستند؟

محصولات ژئوسنتتیک از دسته‌ی مواد مصنوعی هستند که عموماً از لاستیک و یا پلاستیک تهیه می‌شوند. این مواد با توجه به کارایی که دارند شکل ظاهری متفاوت و نیز مشخصه‌ها و خاصیت‌های گوناگونی دارند. حال این پرسش مطرح می‌شود که این مواد ژئوسنتتیک دارای چه مزیت‌هایی هستند که سبب شده است تا آن‌ها در مقایسه با سایر روش‌های موجود به انتخاب بسیار مناسبی برای آب بندی گودهای ساختمانی تبدیل شوند؟ این مزیت‌ها به شرح زیر هستند:

1. کمتر شدن میزان عملیاتی که به‌صورت خاکی صورت می‌گیرد

2. محصولات ژئوسنتتیک در برش بسیار مستحکم بوده و طول آن‌ها سیار خوب افزایش پیدا می‌کند

3. یکی از مهم‌ترین مزیت‌ها و مشخصه‌های محصولات ژئوسنتتیک را می‌توان قابلیت جوش زیاد آن‌ها به شمار آورد

4. به کمک این دسته از محصولات هزینه‌های عملیات اجرایی به طرز چشمگیری کاهش خواهند داشت

5. این دسته از محصولات از پایداری محیطی فوق‌العاده مناسبی برخوردار هستند

6. محصولات ژئوسنتتیک از انواع موادی هستند که آتش‌گیر نیستند و از آن مهم‌تر خود خاموش شونده به شمار می‌آیند

7. در صورت به‌کارگیری محصولات ژئوسنتتیک در آب بندی پروژه ی موردنظر سرعت اجرایی شدن آن به‌شدت بالا می‌رود

8. این دسته از محصولات به‌شدت در برابر نفوذ مقاوم هستند و همین امر سبب می‌شود تا نفوذپذیری آن‌ها تقریباً نزدیک به صفر باشد

9. این روش از آب بندی گود ساختمانی سطح کیفی بسیار مناسبی را برای کل سامانه فراهم می‌آورد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.