میلگردها را چگونه ذوب می‌کنند

 تولید میلگرد معمولاً با ۴ روش متداول انجام می‌شود که ما در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم به طور مختصر آنها را توضیح دهیم. همانطور که می‌دانید میلگردها در انواع و اقسام و کیفیت‌های مختلف تولید و به بازار عرضه  می‌شوند که برای مصارف مختلفی نیز تهیه خواهند شد. اما موضوعی که برای مصرف کنندگان میلگرد از اهمیت زیادی برخوردار است چگونگی تهیه آنهاست چرا که روش‌های گوناگون تولید میلگرد در هر کارخانه از نحوه‌ی مجزایی برخوردار است که همین امر سبب تغییر در کیفیت آنها خواهد شد. با این تفاسیر موارد زیر از مهمترین روش‌های تولید میلگرد به حساب می‌آید.

تولید میلگرد با استفاده از روش نورد

از جمله روش‌های تهیه میلگرد روش نورد است که به دو دسته‌ی گرم و سرد تقسیم‌بندی می‌شود:

● تولید میلگرد با استفاده از روش میکرو آلیاژی

این روش از تولید میلگرد روشی است که می‌توان با افزودن هر کدام از وانادیوم، تیتانیوم و نیوبیوم به افزایش مقاومت میلگرد کمک کرد. در این روش کلیه‌ی ذره‌های مقاوم بوسیله‌ی کاربید تهیه می‌شود که سبب زیاد شدن مقاومت میلگرد خواهد شد. برای تولید میلگرد با این روش ابتدا شمش در یک دمای مناسب سرد می‌شود چرا که این کار باعث افزایش مرغوبیت آن خواهد شد و در برابر عوامل محیطی مانند زلزله دوام بیشتری خواهد داشت.

● در نظر داشته باشید که روش میکرو آلیاژی در بسیاری از کارخانه‌های مطرح ایران مانند کارخانه ذوب آهن اصفهان بکار گرفته می‌شود لذا از جمله با کیفیت ترین میلگردهای موجود در بازار فروش به حساب می‌آید.

نورد گرم

● نورد گرم

در آغاز این روش کوره‌ها را با استفاده از حرارت گرم و سپس شمش‌ها را آماده ذوب شدن می‌کنند. این کار در کوره و در دمای 1100 درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. در واقع شمش‌ها را با استفاده از یک جک هیدرولیکی وارد کوره کرده تا بوسیله‌ی جریانات گردآبی برای عمل نورد آماده شوند و هر زمان که شمش‌ها نرم ‌شوند به خط تولید ارسال خواهند شد. در مرحله بعد شمش‌ها بوسیله‌ی رول رافینگ می‌شوند که در واقع تحت فشار و کشش قرار گرفته تا قطرشان کم و به طول‌شان اضافه شود.

بعد از آنکه به قطر ایده‌آل رسیدند باید به قفسه‌های نورد ارسال شوند که از 18 استند تشکیل شده است و نهایتاً نیز آج‌زنی خواهند شد. گفتنی است که میلگردهای آجدار در دو نوع A2 و A3 در نظر گرفته می‌شوند.

● نورد سرد

از جمله قدیمی‌ترین روش‌های تولید میلگرد روش نورد سرد است که این روش طی یک مراحل مشخص، سبب شکستن و بهم ریختگی شمش خواهد شد. این موضوع به خوبی می‌تواند به افزایش استحکام میلگرد کمک کند. به همین دلیل است که اگر میلگرد مقاومی نیاز باشد حتماً از این روش استفاده می‌شود. به طور کلی برای این روش موارد زیر را باید در نظر گرفت:

● شمش‌ها باید در کوره پخته شوند و سپس برای عمل نورد سرد به سمت رافینگ هدایت شوند. انجام رافینگ نیز در طی 3 مرحله انجام خواهد شد (جهت نورد، کاهش اندازه شمش و افزایش طول آنها).

● در مرحله بعدی باید موادهای درون کوره به سمت استندها روانه شوند. استند شامل موتور گیربکس، گایدهای ورودی و خروجی و غلطک‌های مونتاژ شده است. همچنین از قیچی متراژ نیز برای برش دادن میلگردها بعد از تکمیل کار استفاده می‌شود.

تولید میلگرد با استفاده از روش ترمکس

در این روش از تهیه میلگرد فولاد را حرارت داده و سپس آن را ذوب می‌کنند و بعد آن را با استفاده از آب و روغن سرد کرده تا شکل و شمایل آن شکننده شود. این کار سبب سرد شدن سریع فولاد خواهد شد این در حالی است که مغز آن کماکان حرارت دارد و این گرما به بیرون از آن نیز هدایت می‌شود که در نتیجه باعث شکل‌گیری فولاد خواهد شد. در نظر داشته باشید که انتقال این‌چنینی حرارت در نهایت موجب مقاومت و افزایش کیفیت میلگرد خواهد شد.

گفتنی است که در روش ترمکس به دلیل پایین بودن مقدار کربن نسبت به دیگر روش‌ها، میلگردهای تولید شده از شکل‌پذیری بیشتری برخوردار خواهند بود. همچنین ناگفته نماند که در این روش، شمش‌های بکار گرفته شده آنالیز شیمیایی کمتری داشته که برای تهیه میلگرد باید موادها را بلافاصله از درون لوله‌های آب عبور داد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.