کار درمانی و گفتار درمانی در فلج مغزی

مرکز درمان کودکان فلج مغزی تحت نظر دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی، مجهز به بخش های تخصصی کاردرمانی جسمی-حرکتی، کاردرمانی ذهنی، سنسوری روم، اتاق شنیداری و اتاق تاریک، آب درمانی، گفتاردرمانی و مکانوتراپی، بخش آموزش و تست ورود به مدرسه و بازی درمانی می باشد. مراجعین پس از ویزیت توسط دکتر متخصص فلج مغزی، برنامه درمانی خود را دریافت نموده و در قسمت های مختلف مرکز بسته به نیاز مورد درمان قرار می گیرند. مرکز توانبخشی فلج مغزی در دو شعبه غرب و شرق تهران به صورت تخصصی به درمان بیماران فلج مغزی می پردازند. 

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

فلج مغزی کودکان- انواع فلج مغزی چیست؟ - علت فلج مغزی

فلج مغزی بر اثر آسیب های دوران جنینی یا در زمان تولد و یا پس از آن ایجاد می شود. این بیماری به علت رشد غیر طبیعی یا آسیب به بخش های حرکتی مغز کودک رخ می دهد. کودکان فلج مغزی یا سی پی مشکلات حرکتی فراوانی در زمینه کنترل حرکتی عضلات و مفاصل بدن و هماهنگی حرکتی جهت ایجاد تعادل در راه رفتن و حرکت مستقل بدن دارند. کمبود اکسیژن رسانی به مغز نوزاد قبل از تولد، در زمان تولد، یا بعد از آن یکی از دلایل بروز فلج مغزی در کودکان است. از دیگر علل فلج مغزی در نوزادان رشد ناکافی در سیستم عصبی مرکزی کودک در زمان جنینی می باشد. همچنین ممکن است فلج مغزی در اثر ضربه وارده به سر در اوایل دوران کودکی ایجاد گردد. 

آسیب مغزی نوزاد - علائم سی پی در نوزادان

ابتدایی ترین علامت فلج مغزی در نوزادان تاخیر رشد حرکتی نوزاد می باشد. کودکان فلج مغزی به صورت قابل مشاهده ای نسبت به کودکان همسن خود در مهارت های حرکتی مانند غلتیدن، نشستن، چهاردست و پا رفتن و راه رفتن دچار تاخیر می باشند. در اوایل نوزادی مادر متوجه سفتی بیش از حد یا شلی عضلات در هنگام تعویض پوشک یا پوشاندن لباس می شود. این تغییر تونوسیته ممکن است موجب عدم توانایی کودک در استفاده هم زمان از دست ها برای گرفتن اشیاء شود. معمولا آسیب در یک سمت بدن بیشتر از سمت دیگر مشاهده می شود. 

اختلال بلع و آبریزش دهان، مشکلات در مکیدن و غذا خوردن نوزاد، تاخیر حرکتی به همراه مشکلات صحبت کردن و ضعف در حرکات ظریف انگشتان از دیگر مشکلات این کودکان می باشد. با افزایش سن مشکلات یادگیری و ذهنی به این مشکلات اضافه می شود.

انواع فلج مغزی- انواع بیماری سی پی

فلج مغزی براساس نوع درگیری عضلات حرکتی بر اساس دو اصطلاح هیپوتونی و هایپرتونی به انواع اسپاستیک، آتاتوئید، آتاکسیک و مختلط تقسیم می شود.

1. اسپاستیک که با سفتی و گرفتگی دائم عضلات و مفاصل همراه است.

2. آتاتوئید: این نوع فلج مغزی ترکیبی از هایپرتونی و هیپوتونی در تونوس عضلات است.

3. آتاکسیک: این نوع آسیب مغزی به علت آسیب مخچه با مشکلات تعادل و هماهنگی همراه است.

4. مختلط: در این نوع فلج مغزی آسیب به یک منطقه مغز محدود نمی شود و علائم به صورت مختلط مشاهده می شود.

فلج مغزی در بزرگسالان

علائم بیماری فلج مغزی در افراد متفاوت است و می تواند از علائم حرکتی خفیف تا شدید به صورت یکطرفه یا دو طرفه در اندام های بدن مشاهده شود. این درگیری در اندام تحتانی یا فوقانی یا در هر چهار اندام می تواند وجود داشته باشد.

کودکان فلج مغزی در سنین 6ماه تا 2 سال شناسایی می شوند و روند توانبخشی آغاز می گردد. بیماری فلج مغزی پیشرونده نیست اما نیاز بیمار به توانبخشی با رشد عضلات و سن همچنان ادامه دارد و در صورت قطع درمان توانایی های بیمار به آرامی کاهش یافته و دفورمیتی ها ایجاد می گردد. به همین علت ضرورت درمان های توانبخشی در این بیماران مشهود می باشد.

راه های درمان جدید فلج مغزی

با توجه به این نکته که درمان قطعی برای فلج مغزی وجود ندارد. کمک به بیماران فلج مغزی برای کاهش عوارض بیماری ، بهبود شرایط زندگی و ایجاد استقلال فردی وظیفه تیم درمانی می باشد. دارودرمانی در جهت کاهش اسپاسم عضلانی و کنترل تشنج در بیماران می باشد. درمان های بازتوانی شامل کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی در کنار تجویز وسایل کمکی برای بیمار است. استفاده از سمعک، آتل ها و ویلچر بسته به نیاز بیمار توسط کاردرمانی، شنوایی سنجی و ارتوپد فنی انجام می گیرد. در موارد خاص بسته به نیاز بیمار جراحی های لازم ارتوپدی نیز صورت می گیرد.  

کاردرمانی کودکان سی پی- گفتاردرمانی در فلج مغزی- توانبخشی فلج مغزی

معمولا درمان فلج مغزی با توانبخشی فلج مغزی آغاز می شود. کاردرمانی فلج مغزی با اهداف زیر صورت می گیرد:

1. بهبود مهارت های حرکتی و توانایی های فیزیکی بیمار در جهت استقلال حرکتی

2. جلوگیری از ایجاد دفورمیتی های اسکلتی عضلانی در کودک فلج مغزی

3. بهبود مهارت های حرکتی ظریف در انگشتان و دست ها

4. بهبود تعادل و هماهنگی حرکتی در بیمار

گفتاردرمانی فلج مغزی در جهت :

1. بهبود مهارت های بلع و مکیدن در کودکان

2. تقویت مهارت های حرکتی در عضلات صورت و دهان

3. تقویت مهارت های گفتاری در کودکان و عملکرد صحبت کردن

4. تقویت مهارت های ارتباطی کودک و افزایش توانایی های درک کلامی

کار درمانی دست

کاردرمانی در منزل برای کودکان- گفتاردرمانی در منزل -توانبخشی در منزل

از دیگر درمان های مناسب در کودکان فلج مغزی خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل می باشد که توسط متخصصین مجرب مرکز توانبخشی دکتر صابر ارائه می شود. با استفاده از خدمات کاردرمانی و گفتاردرمانی در منزل بیماران فلج مغزی می توانند روند درمان را بدون نیاز به جا به جایی و خروج از منزل ادامه داده و درمانگر نیز زمان مناسب برای ایجاد تطابقات محیطی در محیط زندگی بیمار را بدست می آورد. انجام تمرینات توانبخشی حرکتی در کنار بهبود مهارت های ذهنی و یادگیری بیمار را در انجام فعالیت های روزمره و تکالیف مراقبت از خود مستقل می نماید.

سی پی خفیف چیست؟ آیا فلج مغزی خفیف درمان دارد؟

فلج مغزی خفیف به شرایطی اطلاق می شود که آسیب مغزی ایجاد شده بسیار اندک بوده و عوارض حرکتی آن محدود می باشد. مشکلات این کودکان شامل تاخیر رشد حرکتی، مشکلات جزئی در تکلم و غذا خوردن، روی پنجه راه رفتن یا خم بودن زانو در هنگام راه رفتن، خام حرکتی و هماهنگی پایین در انجام فعالیت ها، مشت بودن دست و انحراف چشم. 

سی پی خفیف می تواند در قسمت فوقانی بدن یا هر دو پا مشاهده شود یا به صورت یکطرفه ایجاد گردد. نکته قابل تامل در فلج مغزی خفیف حساسیت درمان به موقع و صحیح می باشد. در صورت انجام درمان های توانبخشی به موقع در این کودکان امکان ایجاد شرایط مناسب در راه رفتن نرمال و عدم وجود مشکلات اسکلتی و کوتاهی ها وجود دارد.

آب درمانی

تمرینات فلج مغزی- راه رفتن فلج مغزی

تمرینات توانبخشی در بیماران فلج مغزی شامل استرچ ها و کشش عضلانی در عضلات درگیر به همراه تمرینات تقویت عضلانی به صورت تمرینات خلاف جاذبه یا تمرینات همراه با وزنه می باشد. از دیگر موارد مناسب برای بهبود روند راه رفتن فلج مغزی استفاده از خدمات آب درمانی و راه رفتن در آب می باشد که به بهبود تعادل و هماهنگی حرکتی بیمار کمک بسزایی می نماید. مرکز توانبخشی فلج مغزی دکتر صابر با استفاده از امکاناتی نظیر تردمیل داخل آب در این زمینه پیشگام بوده است.

عوارض سی پی- عمر بیماران سی پی

علائم فلج مغزی با افزایش سن در بیماران پیشرفت نمی کند. اما به علت افت توانایی های فیزیکی بیمار با رشد بدن و اختلالات ذهنی  و اسکلتی همراه با سی پی توانایی های بیمار کاهش یافته و به نظر می رسد بیمار فلج مغزی با افزایش سن رو به وخامت می رود.اما نکته قابل تامل در این بین انجام تمرینات توانبخشی زیر نظر یک کاردرمان متخصص در زمینه فلج مغزی می باشد که به صورت چشمگیری عوارض سی پی را در بزرگسالی کاهش می دهد و حتی در موارد خفیف تر می تواند استقلال فردی بیمار را حفظ نماید.

با توجه به پیشرفت علم پزشکی و تحقیقات انجام شده امید به زندگی در بیماران سی پی با فرد عادی تفاوتی نداشته و با انجام تمرینات توانبخشی و استفاده صحیح از وسایل کمکی می توانند از حداکثر توانایی های فیزیکی خود در طول زندگی استفاده نمایند و از مشکلات عضلانی و استخوانی و فرسودگی مفاصل جلوگیری کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.