چه تجهیزاتی برای آهنگسازی ضروری هستند؟

به لطف کامپیوتر و نرم افزارهای آهنگسازی (DAW)، به طیف گسترده ای ازافکت ها و سازهای مجازی (VST) دسترسی دارید که با نصبشان، هر آهنگی را با هر سازی (سازهایی) در هر سبکی می توانید بنوازید. نرم افزارهای DAW هیچ محدودیتی ندارند؛ تنها محدودیت، میزان تلاش و مهارت شماست. در این نرم افزارها می توانید نت های موسیقی را بنویسید. از کارت صدا به عنوان ورودی و خروجی صدا استفاده کنید و از میکسر آن برای میکس صدا استفاده کنید. افکت های مختلف بگذارید و عمل ضبط صدا انجام دهید.

ارتقاء تجهیزات

کارت صدا

این سوال برای بسیار از افراد وجود دارد که کارت صدا چیست و خیلی ها این تصورِ اشتباه را دارند که کارت صدا تاخیر ایجاد می کند. این موضوع شاید در مواردی درست باشد ولی خوشبختانه بیشتر DAW ها از درایور ASIO استفاده می کنند و هیچ تاخیری در پردازش صدا ندارند. برخی از میکروفون ها خروجی XLR دارند که حتماً باید به کارت صدایی با پورت XLR متصل شوند. یا در برخی از هدفون ها که امپدانس بالایی دارند حتماً باید به کارت صدا متصل شوند تا حجم واقعی صدا آشکار شود. کیفیت صدا در کارت های مختلف بسته به قیمتشان متغیر است. ولی در حالت کلی خرید کارت صدا اکسترنال از چیپست پیش فرضِ صدا در مادربورد بهتر است.

هدفون 

هدفون را پیش از بقیه آورده ام چون می توانید هر جایی بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران استفاده کنید. به لحاظ شکل ظاهری سه نوع هدفون داریم: داخل داخل گوش (In Ear)، روی گوش (On Ear) و دور گوش (Over Ear):

معمولاً در حوزۀ آهنگسازی، بیشتر با مدل دور گوش سروکار دارند که به دو نوع تقسیم می شود:

هدفون های پشت باز (Open Back): که بیشتر به درد میکس و آهنگ گوش کردن می خورند. در هدفون های پشت باز، صدا کاملاً ایزوله نیست. شما می توانید در حین گوش دادن به موسیقی، صداهای بیرون را هم (در صورتی که به اندازۀ کافی بلند باشد) بشنوید.

هدفون پشت بسته (Closed Back): این مدل برای رکورد و مانیتورینگ صدا کاربرد دارد. طراحی این دسته از هدفون ها به گونه است که صداهای خارجی را به داخل گوش راه نمی دهند. در بعضی از مدل ها با سیستم Active noise cancelling، صداهای خارجی، تا حد زیادی خنثی می شود. به این نکتۀ مهم توجه داشته باشید که هدفون های پشت بسته، برای مکالمه و ضبط پادکست مناسب نیستند چون نمی توانید صدایتان را به درستی بشنوید. مثل این است که در حین حرف زدن، دست ها را روی گوش قرار دهید.

میدی کنترلر

دقیقاً مانند پیانو است. با این تفاوت که از خودش صدایی ندارد. بلکه باید به کامپیوتر متصل کنید و داخل نرم افزار بنوازید. میدی کنترلر برای نوازنده ها کاربرد زیادی ندارد. بیشتر به درد افرادی می خورد که در نرم افزارهای DAW آهنگسازی انجام می دهند. آنچه در میدی کنترلر می نوازید به صورت نت به کامپیوتر منتقل می شود. مثلا در نرم افزاری FL Studio با نواختن میدی، نت ها در پیانو رول قرار می گیرند. بنابراین دیگر نیازی نیست با صفحه کلید کامپیوتر یا با ماوس، نت نویسی کنید. 

البته در بیشترِ میدی کنترلرها، به جز کلاویه ها، انواع ناب ها، اسلایدرها و دکمه های اضافه وجود دارد که هر یک را می توانید به بخشی از نرم افزار یا پلاگین ها متصل کنید. مثلاً یکی از ناب ها را به ولوم صدای میکسر متصل کنید و با چرخاندن آن صدا را کم و زیاد کنید. در واقع، میدی کنترلر، برای سهولت نت نویسی و کار با نرم افزارهای آهنگسازی ساخته شده است. البته بیشتر پیانوها و کیبوردهای امروزی، قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارند. بنابراین می توانید از پیانوی خود به عنوان میدی نیز استفاده کنید.

میکروفون، ساز و سینتی سایزر

تا زمانی که لازم نشده، نیازی به خرید تجهیزاتی مثل میکروفون و انواع ساز نیست. میکروفون را بعد از کارت صدا قرار دادم چون ممکن است میکروفونی انتخاب کنید که خروجی XLR داشته باشد و بدون کارتِ صدای سازگار با پورت XLR امکان اتصال این میکروفون ها به کامپیوتر وجود ندارد.

برای ضبط استریو مطمئن شوید که کارت صدای شما دو ورودی Left و Right داشته باشد. در مدل های ارزان ممکن است فقط یک ورودیِ میکروفون/لاین وجود داشته باشد. در صورتی که بخواهید صدای کیبورد یا سینتی سایزر را با خروجی استریو (Left/Rigth) رکورد کنید، حتماً باید کارت صدای شما به تعداد کافی ورودی Line و XLR داشته باشد.

اسپیکرهای مانیتورینگ / ساب ووفر

اسپیکرهای مانیتورینگ می تواند صدا را مشابه آن چیزی که در محیط های واقعی شنیده می شود برایتان پخش کند. هدفون انرژی زیادی ندارد. با اسپیکرهای مانیتورینگ می توانید صدا را با قدرت بالایی لمس کنید. ساب ووفر به شما کمک می کند تا فرکانس های پایین (صداهای بم) را به خوبی بشنوید. با ساب ووفر، صدا را بسیار قوی و جذاب می شنوید. البته بهتر است مانیتور و ساب ووفر را بگذارید برای وقتی که اتاقتان به لحاظ آکوستیک در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. شنیدن دقیق صدا، نیازمند محیطی است که عایق کاری صوتی شده باشد.

چیزهای دیگری هم هست ولی مهم ترین هایشان همین ها بود که در هر استودیویی از کوچک تا بزرگ وجود دارد. دوباره می گویم برای شروع آهنگسازی به چیزی جز کامپیوتر نیاز ندارید. تجهیزات جانبی به شما کمک می کنند تا کارها را سریع تر و بهتر انجام دهید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.