قیمت اکثریت سهام ها در شرایط جذاب قرار دارند

با شروع افت بازار سهام، بسیاری کارشناسان انگشت اتهام را به سمت کدهای تازه وارد بازار نشانه گرفتند، درحالی که با کمی تامل در وضعیت بازار می توان پی برد که این عامل، تنها علت ریزش های اخیر نبوده و دولت با تشویق های افراطی برای ورود مردم به بورس بدون فراهم کردن زیرساخت های فنی، آموزشی و تحلیلی لازم به این هیجانات دامن زد. پس از آن نیز عرضه صندوق های مختلف (ETF) مطرح شد که با ناهماهنگی های موجود در بخش های مختلف و ضد و نقیض گویی های برخی مدیران، شرایط بیش از پیش پیچیده شد و بازار نوسانات بیشتری را تجربه کرد.

علی امامی، مدیرعامل و کارشناس ارشد تحلیل نفت و اقتصاد سیاسی گروه سرمایه گذاری اکسیر می گوید:

چنین ناهماهنگی هایی موجب سردرگمی و ترس سهامداران و اختلال در روندجریان نقدینگی شد. امامی تاکید می کند، با تمام این شرایط که تحلیل پذیری سهام ها را تا حدی ناممکن کرده بود، اگر سهامداران بجای توجه به برخی شایعات بی پایه و بی اساس وعدم رفتار های هیجانی که اولین اصول روانشناسی معاملات هست با منطق بیشتری عمل می‌کردند و عملکرد شرکت ها و روند قیمت ها را میدیدند طبیعتا نظاره‌گر  این نوسانات هم نبودیم، متاسفانه ۲مورد اخیر اخبار های بازار سرمایه در مورد خروج فولاد از بورس کالا و افزایش نرخ بهره آن هم در زمانی که کلیت بازار به تعادل نسبی رسیده بود باعث شروع مجدد نوسانات  شد که به کانال یک میلیون و 300 هزار واحد رسیدیم و باز هم با تاخیر تکذیب و تایید ها از راه رسیدند!!

امام جمعه

وی می افزاید: از طرف دیگر عدم ارائه برنامه مشخص برای ETF ها و رشد نامعقول و نا متقارن در چند سهم به  نوسانات دامن زدند. در این زمان بجای اینکه از تئوری balanced (الگوی رشد متوازن) در بازار استفاده شود حالتی شبیه به اشباع پول در آن چند نماد شکل گرفت و اختلال جریان نقدینگی به کلیت بازار رسید. 

امامی می گوید امیدوارم با گذر از این مقطع، اجازه دهند بازار روال طبیعی خود را بر اساس مولفه های اقتصاد کلان طی کند و در آینده دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم. بازار سهام با پتانسیل هایی که دارد می تواند کنترل کننده جریانات نقدینگی زیاد کشور باشد و تهدید نقدینگی را تبدیل به فرصت تأمین نقدینگی بنگاه های تولیدی کرده و موجب رشد GDP شود که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تحقق شعار «جهش تولید» است. 

این کارشناس بازارهای مالی معتقد است بهتر است بعضی نظرات در مورد حبابی بودن بازار عنوان نشود چون حباب در جای دیگریست نه در بازار سهام که ویترین اقتصادی نه تنها کشور ما بلکه همه کشور ها هست. وی درباره چشم انداز بازار سرمایه و روند پیش رو می گوید: با شرایط فعلی نرخ بهره و تورم و با توجه به اینکه در اکثریت صنایع گزارش و عملکرد های مناسب در حالت absolut value (ارزش مطلق ) هستیم، بسیاری از نمادها با قیمت فعلی ارز در چنین قیمتی هایی به دید میان مدت و بلند مدت ارزشمند به حساب می آیند. البته در این میان شرکت هایی با زیان انباشته و عملکرد نامناسب وجود دارند که تعدادشان زیاد نیست و همواره سرمایه گذاران باید عملکرد، سود آوری و چشم انداز شرکت را قبل از خرید سهام آن مورد توجه قرار دهند.

امامی معتقد است بازار سرمایه همواره از دیگر بازار های سرمایه گذاری بازار جذاب تر و مطمینم تری بوده و در زمان مناسب بهترین سود ها را نصیب سهامداران کرده است. البته برای موفقیت در این بازار باید استراژی معامله گری مشخصی تعریف کرد و از هرگونه خبر و شایعه بی اساس دوری کرد. شرایط حاضر نباید موجب غافل شدن سهامداران از ارزش ذاتی سهامشان شود. معامله گران حرفه ای با اتکا به دانش خود می دانند که این هیجانات گذار هستند و بازار با ریسک سیستماتیکی جدی مواجه نیست. 

وی در ادامه می افزاید: بازار راه خود را خواهد رفت. نوسان ذات بازار است و چنین نوساناتی در گذشته بازارهای مالی کشور و دیگر نقاط دنیا کم نبوده است؛ ولی تجربه ثابت کرده با گذشت زمان و اجتناب از تصمیمات هیجانی، بازار روی خوش خود را نشان سهامداران خواهد داد. بهره گیری از مشاوره متخصصان حوزه مالی می تواند در گرفتن تصمیم بهتر در شرایط بحرانی بسیار مفید باشد.

ما در گروه سرمایه گذاری اکسیر همواره دو اصل مهم نوآوری در خدمات حوزه تحلیلی مشاوره‌ای و مشتری‌محوری را سرلوحه کارها قار داده ایم و همین مزیت رقابتی ما در این بازار است. این گروه طیف گسترده‌ای از خدمات مالی را ارائه می‌دهد و همواره در تلاش است تا توسعه خدماتی، مشاوره‌ای و سرمایه‌گذاری مجموعه را همراه با استانداردهای جهانی گسترش دهد. در حال حاضر خدمات مجموعه اکسیر شامل سبدگردانی، تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، معاملات آتی و آموزشی منحصر به لحظه و همزمان با معاملات است که بازخورد بسیار خوبی داشته و باعث بازدهی مالی، کسب سود مناسب و پیشگیری از ضرر برای مشتریان مجموعه شده است.

ارزیابی عملکرد شرکت ها و تاثیر آن در آینده بازار 

در روز های اخیر شرکت ها اقدام به ارائه صورت های مالی حسابرسی شده میان دوره ۶ ماهه کرده اند و همچنین گزارش عملکرد مهر ماه شرکت ها نیز منتشر شده است. بررسی گزارش های منتشر شده نشان می دهند که اکثریت شرکت ها نسبت به فصل بهار، وضعیت عملکردی به مراتب بهتری داشته اند.

بر اساس گزارشات منتشر شده، شرکت ها eps های مناسبی را شناسایی کرده اند که اکثریت از محل درآمد های عملیاتی بوده و این سود، موجب تعدیل و کاهش قابل توجهp/e ها شده است. برخی شرکت ها موفق شده اند زیان خود را به سود تبدیل کنند و همه اینها حاکی از عملکرد خوب شرکت ها در این مدت بوده است.

حاشیه سود های ناخالص و عملیاتی بسیاری از شرکت ها به نسبت دوره های مشابه خود افزایش داشته و بر اساس  آمار و ارقام قید شده در گزارش فعالیت ماهانه، عمده شرکت هاا در بخش تولید و فروش مقداری  عملکرد قابل دفاعی داشته اند. به طوری که در این بین میزان فروش مهر ماه برخی از شرکت ها از متوسط فروش و نرخ ۷ ماهه آن شرکت بیشتر بوده است. درمجموع می توان گفت با توجه به مفروضات و مولفه های، برآیند کلی گزارشات و عملکرد شرکت ها مثبت است.

علیزاده

آیسان علیزاده از کارشناسان مالی گروه سرمایه گزاری اکسیر در پاسخ به این سوال که حال سوالی که چرا با وجود مثبت بود عملکرد شرکت ها در این گزارشات، شاهد بهبود شرایط بازار سهام نیستیم می گوید:

رشد چشمگیر بازار سهام در ماه های گذشته مساله ای است که نباید از آن غافل شد. چنین رشد پرشتابی باعث شد تا گزارشات نتوانند افت قیمتی کلیت بازار را پوشش دهند. با آنکه گزارش ها حاکی از وضعیت مساعد شرکت هاست، اما رشد قیمتی چند ماه گذشته  رشد این مقطع بازار را پیشخور کرده است و نمی توان این عامل را در رفتار اخیر بازار نادیده گرفت. بازار با نوسانات اخیر به سمت متعادل شدن پیش می رود. اکنون حتی با وجود 40 تا 50 درصد افتی که در عمده سهام بازار اتفاق افتاده، هنوز برخی سهم ها بالاتر از ارزش ذاتی شان معامله می شوند و به اصطلاح گران هستند. 

بهترین گزینه های خرید روزهای آتی

علیزاده در پاسخ به اینکه بهترین گزینه های خرید کدام سهام و کدام صنایع هستند گفت: برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به بررسی عواملی که بر قیمت سهام شرکت های بازار سرمایه موثرند بپردازیم: این عوامل را می توان به سه دسته تقسیم کرد.

• دسته اول عوامل کلان و یا محیطی

• دسته دوم عوامل مرتبط با صنعت

• و دسته آخر عوامل درونی یا به عبارتی خرد.

عوامل درونی به وضعیت داخلی شرکت ها مربوط می شود که مهمترین آن ها،  توجه به میزان سودآوری شرکت و ثبات آن، قابلیت نقد شوندگی سهام، بررسی وضعیت دارایی ها و بدهی های شرکت، طرح های توسعه ای و ... میباشد. در عوامل کلان اما با مسائلی چون تورم، نرخ بهره و نرخ ارز سرو کار داریم که اثرگذاری شان نیز بسیار زیاد است.

محرک اصلی بازار سرمایه و یکی از فاکتور های کلیدی در ارزش ذاتی، امروزه همین نرخ ارز است که باتوجه به انتخابات ایالات متحده، تعیین این نرخ و عکس العمل بازار نسبت به آن هم می تواند متفاوت باشد. در نتیجه بررسی تمامی این موارد و مدنظر قرار دادن آن، برای سهامداران حائز اهمیت است.

در بازار فعلی که اکثر سهام بازار افت قابل توجهی داشته اند و به چنین قیمت هایی رسیده اند، فرصت های جذابی برای خرید به دید میان مدت وجود دارد. با در نظر گرفتن متوسط دلار ۲۳ هزار تومانی تعداد زیادی از شرکت ها p/e نزدیک به p/e بازار که ۷ میباشد دارند. (ارزش گذاری طبق مدلGordon Growth). همچنین بر اساس بتا که یک شاخص مهم و موثر در مبحث مدیریت سرمایه گذاری و ریسک است،  بتای منفی نشان از جاماندگی بسیاری از سهام از مارکت دارد.

 سهام شاخص ساز و صادرات محور در کنار صنایع استراتژیک با محوریت تولید بالا که سود سازی ریالی هم دارند میتوانند از گزینه های خوب سرمایه گذاری باشند. تشکیل یک پرتفوی استاندارد، خرید پله ای، رعایت وزن سبد و تعیین حد ضرر از جمله مواردی است که تحت هیچ شرایطی نباید از آن غفلت کرد. 

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت گروه سرمایه‌گذاری اکسیر و یا اینستاگرام گروه اکسیر مراجعه کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.