عرضه دو هزار و 500 دستگاه تندر به بازار

گروه خودرو- این هفته اگرچه اتفاق خاصی در بازار خودرو کشور رخ نداد، اما پارس خودرو طی اقدامی‌، دو هزار و ۵۰۰ دستگاه تندر-۹۰ را برای فروش در اختیار نمایندگی‌های خود قرار داد. آن‌طور که از پارس خودرو خبر می‌رسد‌، تمام تندرهای عرضه شده‌، مدل E۲ بوده و دو ماه پس از تاریخ ثبت نام‌، تحویل مشتریان خواهند شد. نکته قابل توجه در این مورد‌، افزایش قیمت کارخانه ای تندر E۲ است‌، به نحوی که این خودرو با جهشی حدودا ۳۰۰ هزار تومانی‌، ۱۴ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. عرضه تندر-۹۰ به نمایندگی‌ها‌، که فقط تا هفت روز دیگر ادامه دارد‌، ظاهرا تنها مختص به پارس خودرو بوده و ایران خودرو فعلا برنامه ای در این مورد ندارد.

این موضوع در شرایطی است که هم‌اکنون قیمت تندر-۹۰ در بازار‌، تفاوتی میلیونی با نرخ کارخانه ای آن داشته و عرضه این دو هزار و ۵۰۰ دستگاه، احتمالا قیمت بازار تندر را کاهش خواهد داد. در حال حاضر تندر-۹۰ مدل E۲‌، قیمتی برابر با ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد‌، که نسبت به ماه گذشته حدود ۳۰۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کرده است. هم‌اکنون تندر E۱ پارس خودرو نیز ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و E۰ این شرکت هم ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. به گفته فعالان بازار‌، تندرهای ایران خودرو در هر سه مدل‌، قیمت پایین تری نسبت همتایان پارس خودرویی خود دارند.

ریو و زانتیا گران ماندند

اما سری هم به برخی دیگر از خودروهای داخلی بزنیم و از سایپایی‌ها شروع کنیم. آن طور که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند‌، زانتیا هنوز هم در قیمت یک ماه گذشته خود ثابت مانده و تغییر خاصی در این مورد نکرده است. زانتیا در جریان حذف از خط تولید سایپا‌، نزدیک به چهار میلیون افزایش قیمت را تجربه کرد. این خودرو که دیگر در سایپا مونتاژ نمی‌شود‌، در حال حاضر ۳۱ میلیون تومان قیمت دارد. ظاهرا سایپا فقط تا پنج سال دیگر قطعات زانتیا را تامین خواهد کرد. از زانتیا که بگذریم‌، ریو نیز که در یک ماه گذشته با رشد قیمتی ناگهانی روبه‌رو شد و ششصد هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد‌، هم اکنون ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. ظاهرا تامین قطعات و در نتیجه‌، تولید این کره‌ای با مشکل مواجه شده و رشد قیمت ناگهانی آن‌، به همین دلیل است. اما سری هم به پراید بزنیم‌، خودرویی که مدل دوگانه‌سوز آن رشد قیمت را به خود می‌بیند. پراید دوگانه‌سوز در حال حاضر ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل بنزینی پراید نیز همچنان هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افت قیمتی اندک برای ۲۰۶

از ایران خودرویی‌ها هم یادی بکنیم. این هفته فقط پژو ۲۰۶ تیپ ۲ تغییر قیمت اندکی را به خود دید و کمی ‌ارزان شد‌، اما باقی ایران خودرویی‌ها تغییر خاصی را تجربه نکردند. این محصول که به ترمز ضدقفل (ABS) مجهز است‌، در حال حاضر ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ۲۰۶ صندوق دار V۹ نیز ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و V۸ نیز ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

از پارس نیز خبر می‌رسد که این خودرو در مدل بنزینی خود‌، ۱۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و نوع دوگانه‌سوز آن نیز ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین LX بنزینی ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل دوگانه‌سوز مجهز به موتور EF۷ این خودرو نیز‌، قیمتی برابر با ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را دارا است. این خودرو در واقع به موتور پایه گازسوز مجهز بوده و به همین دلیل نسبت به خودروهای دوگانه سوز، افت توان کمتر و شرایط فنی بهتری دارد.