شرکت انرژی ترک، مارگون انرژی با همکاری Partner EGS و هوآوی در حال آماده‌سازی برای افزودن یک سیستم ذخیره انرژی باتری با ظرفیت ۲ مگاوات ساعت به نیروگاه خورشیدی خود (SPP) در غرب ترکیه است که دارای حداکثر ظرفیت نصب شده ۲۰.۱۷ مگاوات خواهد بود. مارگون انرژی در بیانیه‌ای روز جمعه هفته گذشته بر نقش محوری سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی در مبارزه با بحران جهانی آب و هوا، دستیابی به کربن خنثی، دگرگونی بخش انرژی و حمایت از استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد که به عنوان راه‌حل‌های نوآورانه اهمیت پیدا می‌کنند. نیروگاه SPP این شرکت در استان موغله واقع شده است.

این بیانیه افزود: سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی راه‌حلی را ارائه می‌کنند که انعطاف‌پذیری در تولید برق را تضمین می‌کند و از تداوم تامین انرژی تجدیدپذیر، بهبود قابلیت اطمینان شبکه و کیفیت انرژی‌های تجدیدپذیر پشتیبانی می‌کند. مارگون انرژی، یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ Naturel، علاوه بر ظرفیت نیروگاه انرژی تجدیدپذیر ۳۰۸ مگاواتی خود در ترکیه، به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه برای توسعه سیستم‌های ذخیره انرژی باتری است. در ادامه این بیانیه آمده که این شرکت با همکاری هوآوی و شریک EGS به پیشرفتی در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های ذخیره انرژی دست یافته است.

از طرف دیگر گزارش‌های منتشر‌شده حاکی از این است که ترکیه قصد دارد ظرفیت انرژی بادی خود را افزایش دهد و هدف آن سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در این بخش تا سال ۲۰۲۸ است. رئیس انجمن انرژی بادی ترکیه که در حال حاضر به عنوان پنجمین صنعت بزرگ بادی در اروپا رتبه‌بندی می‌شود، می‌گوید که ترکیه می‌تواند به بازیگر بزرگ‌تری در بازار اروپا تبدیل شود. ابراهیم اردن، رئیس انجمن انرژی بادی ترکیه (TUREB) به خبرگزاری آناتولی گفت که ترکیه با پتانسیل بالای انرژی‌های تجدیدپذیر خود، قصد دارد ظرفیت نصب شده انرژی بادی خود را تا ۵۰ درصد با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری طی پنج سال آینده افزایش دهد.

در آخرین برنامه پنج‌ساله توسعه، هدف کشور افزایش ظرفیت نصب‌شده از ۱۲۰۰۰ مگاوات فعلی به ۱۸۰۰۰ مگاوات بوده است. اردن در حاشیه دوازدهمین کنگره انرژی بادی ترکیه در استانبول گفت که این کشور می‌تواند با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در هر سال تا سال ۲۰۲۸ به این هدف دست یابد. اگرچه این کشور قصد دارد طی پنج سال به ظرفیت ۱۸ هزار مگاوات برسد، اما اردن استدلال کرد که پتانسیل انرژی بادی ترکیه بسیار بیشتر است، زیرا این کشور تاکنون تنها به حدود ۱۰ درصد از کل پتانسیل خود رسیده است. وی گفت: برآورد پتانسیل برق نصب‌شده در پروژه‌های بادی زمینی بین ۱۲۰ هزار مگاوات تا ۱۵۰ هزار مگاوات است.

به گفته اردن، ترکیه که در حال حاضر به عنوان پنجمین منطقه بزرگ بادی در اروپا رتبه‌بندی می‌شود، می‌تواند به بازیگر بزرگ‌تری در بازار اروپا تبدیل شود. وی از بخش‌های دولتی و خصوصی خواست تا با اطمینان از اینکه سرمایه‌گذاران روند مجوز را به موقع به پایان می‌رسانند و اینکه بخش دولتی برای تسریع این فرآیند به سرعت حرکت می‌کند، از اجرای کارآمد فرآیند مجوز اطمینان حاصل کنند. او همچنین این موضوع را به اشتراک گذاشت که ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ دارای ۵ گیگاوات ظرفیت بادی فراساحلی باشد.

با این حال، پروژه‌های بادی فراساحلی گران‌تر از پروژه‌های خشکی هستند، زیرا به گفته اردن، سرمایه‌گذاری‌ها برروی توربین تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از کل تأمین مالی پروژه را تشکیل می‌دهند، در حالی که ۷۰ تا ۷۵ درصد از پروژه‌های زمینی را به خود اختصاص می‌دهند. وی ادامه داد: عمده بودجه سرمایه‌گذاری به زیرساخت‌های پیچیده‌تر اختصاص می‌یابد که شامل هزینه‌های ساخت، نصب کابل و لجستیک می‌شود. به گفته اردن، برگزاری مناقصات بادی فراساحلی گام منطقی بعدی است. این روش نیازمند مطالعات عمیق با در نظر گرفتن مکان‌هایی است که دارای حداکثر توان باد ممکن هستند و همچنین موقعیت بهینه برای اتصال به زمین را دارند. وی گفت: در ابتدا سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دریایی در خلیج اسکندرون را پیش‌بینی می‌کنیم.

ترکیه با ظرفیت تولید برق حدود ۱۰۰ گیگاوات، ششمین بازار بزرگ برق اروپا و چهاردهمین بازار بزرگ در جهان است. تقریبا ۵۴ درصد از ظرفیت تولید برق ترکیه از انرژی‌های تجدیدپذیر شامل نیروگاه‌های برق‌آبی، بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی و زیست‌توده تامین می‌شود که ترکیه را به پنجمین تولیدکننده بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا و دوازدهمین تولیدکننده بزرگ انرژی در جهان تبدیل می‌کند. این کشور در حال حاضر تقریبا ۳۱۵۰۰ مگاوات برق‌آبی، ۲۵۷۵۰ مگاوات گاز طبیعی، ۲۰ هزار مگاوات زغال سنگ، ۱۱ هزار مگاوات باد، ۸ هزار مگاوات خورشیدی، ۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه زمین‌گرمایی و ۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه بیوما دارد.

وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در نظر دارد ظرف ۱۰ سال آینده، از طریق مناقصه‌های صدور مجوز، ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه بادی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی را به ترکیب انرژی خود اختصاص دهد. ترکیه پایگاه تولیدی بزرگ و رو به رشدی دارد که نیاز به مقدار فزاینده‌ای از تولید برق دارد. نرخ رشد سالانه ظرفیت اضافی تولید برق به دلیل افزایش فعالیت اقتصادی و افزایش جمعیت در ترکیه حدود ۵ درصد بوده است.

همچنین این کشور متعهد به دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۳ است. در نتیجه، ترکیه قصد دارد به حمایت از سرمایه‌گذاری‌های انرژی تجدیدپذیر از جمله پروژه‌های انرژی هسته‌ای بر اساس قراردادهای BOT یا احداث، تملک و بهره‌برداری (BOO) ادامه دهد. بازار انرژی ترکیه همچنین برای مشارکت عمومی ‌و خصوصی باز است. دولت ضمانت خرید برق را با نرخ خوراک بالا تا زمان پرداخت بدهی ارائه می‌کند. ترکیه به احتمال زیاد قبل از شروع فرآیند حذف تدریجی نیروگاه‌های گازی خود، نیروگاه‌های زغال‌سنگ‌سوز خود را متوقف خواهد کرد.