شرکت ACWA Power، پروژه‌های تولید برق و سایر پروژه‌‌‌های صنعتی را توسعه می‌دهد و هلدینگ Uz kimyo sanoat )UKS)، شرکت ملی مواد شیمیایی در ازبکستان، این توافقات را در نشست سالانه بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD ۲۰۲۳) و یک مجمع تجاری در سمرقند، ازبکستان، که از ۱۶ تا ۱۸ مه ‌برگزار شد، اعلام کردند. مقامات ازبکستانی می‌گویند که این پروژه‌ها بخشی از استراتژی ازبکستان برای کربن‌زدایی حداقل ۳۵ درصدی از صنعت برق و انرژی این کشور تا سال ۲۰۳۰ است. گروه ACWA Power یک توسعه‌‌‌دهنده، سرمایه‌گذار، مالک مشترک و اپراتور مجموعه‌‌‌ای از نیروگاه‌‌‌های تولید برق و تولید آب شیرین‌‌‌شده است که در حال حاضر در ۱۰ کشور از جمله خاورمیانه و شمال آفریقا، آفریقای جنوبی و مناطق جنوب شرقی آسیا حضور دارد.

پروژه‌‌‌های هیدروژن سبز در دو فاز ساخته می‌‌‌شوند که بر اساس آن انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر جایگزین گاز طبیعی در تولید هیدروژن می‌‌‌شوند. در دومین قراردادی که این هفته بین هیات عربستانی و مقامات صنعت نیروی ازبکستان امضا شد، تامین مالی مزرعه بادی Karatau نهایی شد که به عنوان پروژه بادی Nukus نیز شناخته می‌شود. این مزرعه بادی، که ACWA Power مستقر در عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۱ با ساخت آن موافقت کرد، یک سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیون دلاری است. شبکه برق ملی ازبکستان (NEGU) یک قرارداد ۲۵ ساله انحصاری برای خرید برق از این مزرعه بادی منعقد کرده است.

پشتیبانی مالی

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) با اعطای یک وام ۳/ ۱۹ میلیون دلاری به ACWA Power از پروژه Karatau حمایت می‌کند. این مزرعه بادی در جمهوری قره‌‌‌قالپاقستان در غرب ازبکستان واقع شده است. بانک EBRD اکنون به تامین مالی حدود ۷/ ۲ گیگاوات پروژه‌های تولید برق تجدیدپذیر در ازبکستان کمک کرده است. تیمور محمدجانوف، رئیس هیات‌مدیره UKS گفت: ما در مورد امکانات بی‌حد و حصری که این توافق برای ما به ارمغان می‌آورد، هیجان‌زده هستیم و این قرارداد UKS را به عنوان یک بازیگر کلیدی در اقتصاد نوظهور انرژی‌های سبز قرار می‌دهد. وی در ادامه افزود: این اقدامات گواهی بر تعهد ما به نوآوری، نظارت بر محیط‌زیست و ساختن آینده‌ای مرفه و کم‌کربن برای شهروندان خود و جهان است. سرور خمیدوف، معاون وزیر سرمایه‌گذاری، صنعت و تجارت جمهوری ازبکستان گفت: این قرارداد گامی مهم در جهت دستیابی به اهداف بلندپروازانه انرژی‌های تجدیدپذیر ماست. هیدروژن سبز دارای پتانسیل بسیار زیادی برای تغییر چشم‌انداز انرژی ما، جذب سرمایه‌گذاری و تقویت نوآوری است و ازبکستان را به عنوان یک رهبر منطقه‌ای در اقتصاد سبز قرار می‌دهد.

اولین در آسیای مرکزی

شرکت ACWA Power در ۱۹ مه اعلام کرد که توافق با UKS برای تولید هیدروژن سبز اولین توافق در نوع خود در آسیای مرکزی است. فاز اول با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در منطقه تاشکند تکمیل خواهد شد و هدف این فاز تولید ۳هزار تن هیدروژن سبز در سال برای صنایع شیمیایی ازبکستان است. به گفته مقامات، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید این حجم هیدروژن، مصرف گاز طبیعی را سالانه ۴/ ۲۰ میلیون مترمکعب کاهش می‌دهد. فاز دوم که بسیار بزرگ‌تر از فاز نخست است و یک سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری را شامل می‌شود، تولید هیدروژن سبز را به ۱۲۰‌هزار تن در سال افزایش می‌دهد و از بیش از ۶/ ۲ گیگاوات ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر انرژی استفاده می‌کند. مقامات گفتند که این پروژه مصرف گاز طبیعی را ۸۳۰ میلیون مترمکعب و انتشار دی اکسید کربن (CO۲) را ۲۰ میلیون تن کاهش می‌دهد.

استراتژی کربن‌زدایی

مارکو آرچلی، مدیرعامل ACWA Power، می‌گوید که گروه او می‌‌‌خواهد در تعهد دولت ازبکستان به کربن‌‌‌زدایی از صنعت برق این کشور مشارکت داشته باشد، زیرا شرکت او از حرکت این کشور برای تنوع بخشیدن به بخش تولید برق خود حمایت می‌کند. آرچلی با اشاره به همکاری ACWA با شرکت نئوم، یکی دیگر از شرکت‌های مستقر در عربستان سعودی خاطرنشان کرد: ما با ارائه راه‌‌‌حل‌‌‌های رقابتی تصفیه آب و آب شیرین‌‌‌کن، رشد پایدار جوامع را در سراسر جهان امکان‌‌‌پذیر می‌‌‌کنیم و در زمینه هیدروژن سبز، با مشارکت در پروژه هیدروژن سبز نئوم، اولین محرک در این صنعت هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: تیم ما کار بزرگی برای راه‌اندازی دومین پروژه در ازبکستان به همراه هلدینگ UKS و دولت ازبکستان انجام داده است تا صنعت شیمیایی در ازبکستان را به یک رهبر جهانی در زمینه کربن‌زدایی تبدیل کند. آرچلی گفت که انعقاد قرارداد مالی پروژه بادی ۱۰۰ مگاواتی کاراتاو به این معنی است که ACWA Power اکنون حدود ۵ گیگاوات ظرفیت تولید برق در ازبکستان خواهد داشت. انتظار می‌رود مزرعه کاراتائو در فوریه ۲۰۲۵ وارد عملیات تجاری شود.

ناندیتا پرشاد، مدیرعامل گروه زیرساخت پایدار بانک اروپایی بازسازی و توسعه گفت: ما مفتخریم که از پروژه‌های شرکت ACWA Power و به‌خصوص احداث این نیروگاه بادی ۱۰۰ مگاواتی حمایت می‌کنیم. منطقه دریای آرال با سرمایه‌گذاری روی منابع بادی و خورشیدی خود، اقتصاد خود را جوان‌سازی می‌کند. این اولین پروژه تحت برنامه مشاوره مزایده EBRD است. پرشاد گفت که برنامه مزایده برای کمک به تحویل ۲ گیگاوات برق بادی از طریق فرآیندهای مناقصه رقابتی طراحی شده است. این یک قیمت کم‌سابقه برای انرژی بادی است و سالانه بیش از ۱۷۸‌هزار تن کاهش انتشار CO۲ را به همراه خواهد داشت.

گاز طبیعی منبع ۸/ ۷۳‌درصد از تولید برق در ازبکستان است و پس از آن برق آبی با ۴/ ۲۱‌درصد قرار دارد. همچنین ازبکستان اولین کشور در آسیای مرکزی است که انرژی خورشیدی را توسط شرکت انرژی دولتی Ozbekenergo توسعه داده و تولید کرده است. ظرفیت تولید تخمینی برق ازبکستان در حال حاضر ۹/ ۱۵ گیگاوات است که نیروگاه‌های حرارتی (TPP) بالغ بر ۸۸‌درصد یا ۱۴ گیگاوات و نیروگاه‌های برق آبی (HPP) بالغ بر ۱۲‌درصد یا ۹/ ۱ گیگاوات باقی‌مانده را تشکیل می‌دهند.