عزت‌الله آمری بیان کرد: با توجه به اینکه ذخایر منابع آبی زیرزمینی و سدها رو به کاهش است و جبران آن زمان‌بر است، توصیه می‌شود همگان نسبت به استفاده بهینه از منابع آب شرب و کشاورزی اهتمام جدی داشته باشند و صرفه‌جویی شود و با مصرف بهینه و صحیح، منابع آبی را ذخیره کرده و با درست مصرف کردن کمک کنند که بحران و تنش آبی در استان ایجاد نشود.

وی افزود: در برخی نقاط استان نظیر ساوه و زرندیه به دلیل گرم شدن هوا متاثر از افزایش نسبی دما بهره‌برداران چاه‌های کشاورزی برای آبیاری اقدام به روشن کردن چاه‌ها کرده‌اند که منجر به کاهش زودهنگام منابع آبی ذخیره شده زیرزمینی خواهد شد.

آمری با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی میزان بارش‌ها در فصل بهار در حد نرمال خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه در سطح استان پوشش برفی گسترده‌ای وجود نداشته است، همین عامل موجب ضعیف شدن تغذیه منابع آبی خواهد شد. چرا که تغذیه منابع آبی زیرزمینی بستگی به میزان بارش‌ها، پوشش گسترده برف و از همه مهم‌تر میزان برداشت منابع آبی دارد و هرچقدر موتورها و چاه‌های آب کشاورزی دیرتر روشن شود طبیعی است که سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شده و کمتر تخلیه و آسیب خواهند دید. این مقام مسوول در شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی از کشاورزان خواست در صورت عدم نیاز به منابع آبی از روشن کردن موتور چاه‌های آب خودداری کنند تا بتوان منابع آبی زیرزمینی را برای فصول مورد نیاز ذخیره‌سازی کرد.

وی افزود: توزیع زمانی بارش‌های سال ۱۴۰۰ گرچه با شدت همراه نبود اما مناسب بوده است و همین عامل موجب شده است که بیشتر بارش‌ها در زمین فرورفته و سیلابی نشود که در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی موثر است. سیلابی شدن بارش‌ها نیز منجر به افزایش ظرفیت مخازن سدها و تالاب‌ها خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در پایان بیان کرد: سیلابی شدن بارش‌ها موجب تغذیه سفره‌های زیرزمینی شده و میزان دبی ورودی به سدها و تالاب‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد و تداوم و استمرار آن منجر به عبور از پدیده خشکسالی می‌شود.