بی‌ثباتی قیمت‌ها برنامه‌ریزی را مختل می‌کند

گروه «بلو اند پی» یک هلدینگ بین‌المللی است  در شرایطی که شرکت‌ها در سال‌های اخیر به سمت کوچک‌سازی و تعدیل نیرو پیش رفته‌اند، با شناخت نیازهای بازار و تحقیق و توسعه توانسته فعالیت خود را گسترش دهد که از جمله این اقدامات می‌توان به راه‌اندازی شرکت «آریانا سازه یاشیل»  اشاره کرد که ظرف مدت دو سال با استفاده از تیم متخصص و باسابقه حرف‌های بسیاری در بخش سازه‌های فلزی صنعت برق از جمله دکل‌های فشار قوی داشته است و توانسته به چشم اندازهای مورد نظر دست پیدا کند. با این وجود مشکلات متعددی از جمله عدم وصول مطالبات در زمان مقرر توسط کارفرمایان، نبود شفافیت لازم در ارائه پروژه‌ها و همچنین بوروکراسی پیچیده اداری همچنان به عنوان یک سرعت گیر عمل می‌کنند.

مدیرعامل «آریانا سازه یاشیل» به خبرنگار«دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به حضورهلدینگ «بلو اند پی» به عنوان یک پیمانکارEPC  در پروژه‌های بین‌المللی خط و پست، این ایده مطرح شد که بتوانیم سازه‌های فلزی را که بخش قابل توجهی از خط انتقال برق را تشکیل می‌دهند، تولید کنیم، چرا که این اقدام ما را در مباحث زمان‌‌بندی، قیمت تمام شده، مهندسی و ... بسیار کمک می‌کرد. بر این اساس این ایده از حدود دو سال پیش شکل عملیاتی به خود گرفت و دستگاه‌های اولیه مانند «سی‌ان‌سی» با بالاترین کیفیت برای تولید دکل خریداری شد و نهایتا در ساوه این دستگاه‌ها و تجهیزات جمع آوری و شرکت «آریانا سازه یاشیل» شکل گرفت.

حامد صوفی پور، افزود: سال گذشته تلاش این بود که به تدریج وارد بازار کار شویم. از این رو از ابتدای امسال فعالیت‌های شرکت رسما شروع شده و فعالیت‌ها را در دو بخش مختلف پیگیری و توسعه داده‌ایم. بخش نخست، تامین تجهیزات سازه‌های گنتری (سازه‌های گنتری در پست‌های انتقال برق به کار می‌روند که از نظر طراحی و مواد به‌کار رفته و نحوه تولید آن مشابه برج‌های انتقال نیرو است) و سیم و  نردبان کابل است که بازار کار شرکت در این بخش شامل نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پست‌های فشار قوی و متوسط برق و حتی پروژه‌هایی مانند تونل سازی بوده و بخش دوم هم تولید دکل‌های فشار قوی برق است که امکانات، ماشین آلات و دانش این تولید را داریم. نکته مهم اینکه تیمی ‌که در اختیار داریم، سابقه فعالیت در بزرگ ترین شرکت‌های مرتبط و قدیمی ‌را دارند و بر این اساس تحقیق و توسعه مداوم را در دستور کار داریم.

صوفی پور در ادامه به بیان مشکلات موجود پرداخت و ادامه داد: نگاه استراتژیک جالبی که در شرایط اقتصادی کنونی کشور در هلدینگ وجود دارد، تاکید بر بزرگ‌تر شدن است در حالی که این رویه در بیشتر هلدینگ‌ها بالعکس است و به ناچار در حال کوچک شدن هستند. این هلدینگ نگاه بلند مدتی به صنعت برق دارد. از این رو معتقدیم این صنعت به تولید و توسعه پست و نوسازی، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به‌ویژه خورشیدی نیاز مبرم دارد و باید پایه‌های موفقیت در آینده را از امروز بسازیم. یکی از مهم‌ترین افتخارات شرکت این است که در دو سال گذشته ۵ تا ۱۰ نفر نیروی متخصص تربیت کرده‌ایم که تا قبل از این فقط یک مدرک دانشگاهی داشتند و امروز در این صنعت حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. حال تصور کنید با این ساختار و  نیروهای متخصصی که تربیت کرده‌ایم، شرایط به گونه‌ای باشد که پروژه‌ای برای اجرا و فعالیت شرکت وجود نداشته باشد. پیامد این چالش در شرکت‌های تولید با پیمانکاری متفاوت است. به طور نمونه پیامد نبود پروژه بر نیروی انسانی این است که نیروهایی را که با صرف وقت و هزینه برای پیشرفت شرکت تربیت کرده‌ایم، روانه خانه کنیم و  چون نیروهای متخصص برای تامین شرایط مالی خود مجبورند کار کنند، بنابراین محتمل است که سراغ  شرکت و پروژه جدید بروند.

مدیرعامل «آریانا سازه یاشیل» با اشاره به اینکه پرداخت به موقع مطالبات بسیار حائز اهمیت است، ادامه می‌دهد: عدم ثبات قیمت مواد اولیه و نرخ ارز واقعا آزار دهنده است و عملا برنامه‌ریزی را مختل می‌کند. حتی قیمت‌هایی که به مشتری اعلام می‌کنیم، بعد از چند روز دوباره تغییر می‌کند. شاید چنانچه اگر امروز نرخ مشخصی را برای دلار اعلام کنند و حداقل این نرخ یک سال پابرجا باشد، تولیدکننده راحت‌تر می تواند برنامه‌ریزی کند. کما اینکه چند ماه پیش قیمت جهانی «روی» به شدت افزایش پیدا کرد و بازار خود را با این افزایش وفق داد، اما تغییرات لحظه‌ای واقعا ویرانگر است.

وی با بیان اینکه فقدان شفافیت در ارائه پروژه‌ها، شرکت‌ها را دچار مشکل می‌کند، تصریح کرد: حذف واسطه‌ها و سپردن مستقیم کار به شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و چنانچه پروژه‌های تولیدی بهنگام و با بودجه مناسب تعریف شود، تولیدکننده‌ها با مشکلی مواجه نمی‌شوند.