8 عامل بالا رفتن مصرف برق مشترکان

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر با  بیان این مطلب و با اشاره به ۸ عامل مصرف برق بالاتر از الگوی مشترکان گفت: حدود ۸۶ درصد مشترکان خانگی کمتر از ۳۰۰ کیلووات ساعت (الگوی مصرف در ماه‌های گرم) در ماه مصرف می‌کنند، بنابراین در صورت توجه به چگونگی مصرف و البته استفاده از تجهیزات متعارف برقی، تمامی مشترکان می‌توانند مصرف خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که همواره کمتر از الگو، برق مصرف کنند.

عبدالامیر یاقوتی اضافه کرد: عواملی همچون استفاده از تجهیزات کم‌بازده به‌خصوص یخچال، فریزر، استفاده از چند یخچال، بی‌توجهی به خاموش کردن تجهیزات برقی در صورت نیاز  نداشتن به آنها (مثل تلویزیون، لامپ اضافه و کولر)، استفاده از کولر گازی در مناطق مرکزی و شمالی کشور و استفاده از یک انشعاب خانگی برای چند مکان مهم و تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر ادامه داد: استفاده از انشعاب خانگی برای مصارف دیگر (از جمله برق عمومی، چاه آب و...)، استفاده از تجهیزات خاص برای بیماران (البته برای بیماران خاص تسهیلاتی دیده شده است) و استفاده از لامپ‌های پرمصرف از دیگر عوامل دخیل در افزایش مصرف مشترکان است. وی افزود: در مجموع حدود ۳۵درصد مصرف در تابستان و مناطق غیرگرم مربوط به کولرهای آبی، ۲۷درصد به یخچال و فریزر، ۲۰درصد به تجهیزات صوتی و تصویری، ۵درصد به روشنایی و مابقی به سایر تجهیزات از جمله جاروبرقی، ماشین لباسشویی، اتو، سشوار و ... اختصاص دارد.

یاقوتی با اشاره به تاثیر وسایل برقی غیراستاندارد بر مصرف برق یک خانوار گفت: طبیعی است که استفاده از تجهیزات با بازدهی انرژی پایین می‌تواند سبب افزایش مصرف برق شود. توجه به مواردی چون شکل ظاهری، مدل، کارخانه سازنده و تکنولوژی ساخت، شرط‌‌های لازم در انتخاب کالا خصوصا وسایل برقی محسوب می‌شوند، اما توجه به نشان استاندارد و برچسب انرژی از شرط‌های ضروری در انتخاب و تهیه وسایل برقی خانگی است.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکان توانیر ادامه داد: این علائم اطلاعات بسیار مفیدی را در زمینه ایمنی، بازدهی و میزان مصرف انرژی وسایل برقی با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال یک کولر گازی با راندمان ۵/ ۷ بی‌تی‌یو به ازای هر وات دو برابر یک کولر گازی با راندمان ۱۵ بی‌تی‌یو به ازای هر وات مصرف برق دارد. یا یک یخچال با رده انرژی E  دو برابر یک یخچال مشابه با رده انرژی A مصرف برق دارد.