آماده‌باش نیروگاه‌ها برای پیک زمستان

 روی مدار برنامه‌ریزی‌ها

در همین راستا مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی قزوین در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» ضمن تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد نیروگاه در طول ماه‌های پرفشار آینده، می‌گوید: ما برای بهبود عملکرد نیروگاه در طول ماه‌های آینده دو برنامه مجزا را پی‌ریزی کرده‌ایم. ما انجام تعمیرات اساسی، نیمه‌اساسی و دوره‌ای واحدها را به‌منظور آماده‌سازی آنها برای پیک تابستان ۱۴۰۱ به‌عنوان مهم‌ترین اقدام در دستور کار داریم. در حال حاضر کار تعمیرات چهار واحد نیروگاه شهید رجایی به صورت همزمان در حال انجام است که از این میان واحد یک بخار و واحد۴ گازی تحت تعمیرات اساسی قرار دارد و واحد۲ بخار و واحد یک گازی هم در حال تعمیرات نیمه‌اساسی است. پس از بازگشت هر یک از این واحدها به مدار، نسبت به انجام تعمیرات سایر واحدها هم اقدام خواهد شد.  علی فرهور، از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای تجهیزات نیروگاه پس از پیک مصرف ۱۴۰۰ خبر می‌دهد و اذعان می‌کند: یکی از اقداماتی که در ماه‌های اخیر انجام دادیم، این بود که پس از پیک تابستان در فاصله‌ دوماهه ابتدای شهریور تا پایان مهرماه، تجهیزات نیروگاه را برای بهره‌برداری با سوخت مایع در زمستان آماده کردیم. از آنجا که مصرف گاز در طول زمستان به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد، مصارف خانگی و نیمه‌صنعتی در اولویت قرار می‌گیرد و  و امکان کاهش سهم نیروگاه‌ها از گاز وجود دارد. ما باید نیروگاه را به بهترین نحو برای فعالیت در پیک زمستانی امسال آماده کنیم. مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین در ادامه تصریح می‌کند: با این برنامه‌ریزی‌ها واحدهای نیروگاه را برای بهره‌برداری در زمستان به‌خوبی آماده کرده‌ایم. در کنار آن تعمیرات اساسی و دوره‌ای برای تابستان ۱۴۰۱ هم تا پایان سال انجام می‌شود و می‌توانیم نیروگاه را با حداکثر ظرفیت در مدار قرار دهیم. یکی دیگر از برنامه‌های ما تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز نیروگاه با کمک سازندگان و تولیدکنندگان داخلی است. این اقدام با توجه به عمر ۲۵ تا ۳۰ساله واحدهای بخار و گازی نیروگاه، بسیار حیاتی و حساس است. امیدواریم بتوانیم با کمک شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی این برنامه‌ها را محقق کنیم و ظرفیت تولید برق نیروگاه را به حداکثر برسانیم.

 توسعه صنعت برق، نیازمند عزم ملی

فرهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت خودداری از بخشی‌نگری در صنعت برق تاکید و خاطرنشان می‌کند: نمی‌توان صنعت برق را حتی در قالب وزارت نیرو دید. باید با نگاهی ملی و فرابخشی موانع و الزامات توسعه‌ای این صنعت را بررسی و برای آنها چاره‌اندیشی کنیم. به عنوان مثال اگر این مساله مد نظر قرار گیرد که از هر لیتر سوخت، چند کیلووات ساعت برق می‌توان تولید کرد، قطعا ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه‌های نفت و نیرو، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و افزایش راندمان نیروگاه‌ها از این مسیر، بسیار ساده‌تر انجام می‌شود.

وی در ادامه می‌افزاید: باید به تغییر وضعیت نیروگاه‌های گازی و توسعه سیکل ترکیبی توجه جدی‌تری داشته باشیم، آن هم در شرایطی که راندمان یک نیروگاه سیکل ساده حداکثر ۳۰درصد است، اما این رقم با تبدیل آن به سیکل ترکیبی به بالای ۴۴درصد می‌رسد و در کنار آن نسبت تولید گازهای گلخانه‌ای هم کاهش چشمگیری می‌یابد. باید با همفکری و مشارکت وزارتخانه‌های نفت و نیرو و همچنین همراهی نیروگاه‌ها و نیز در نظر گرفتن منافع و هزینه‌های آن با نگاهی کلان و ملی برای تغییر وضعیت نیروگاه‌ها و تبدیل آنها به سیکل ترکیبی برنامه‌ریزی کرد.

 لزوم آمایش سرزمین برای توسعه زیرساخت‌های انرژی

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی همچنین به لزوم تعیین شاخص‌های مشخص برای توسعه زیرساخت‌های انرژی در مناطق مختلف کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: باید تهدیدهای امنیتی را برای زیرساخت‌های انرژی کشور ارزیابی و برای آنها چاره‌اندیشی کنیم. به علاوه باید به‌درستی مشخص کنیم که توسعه زیرساخت‌های انرژی، اعم از آب، برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، در هر یک از مناطق کشور بر اساس ظرفیت‌ها و موقعیت جغرافیایی‌اش باید به چه شکلی انجام شود.

فرهور توسعه تجدیدپذیرها را یک الزام غیرقابل چشم‌پوشی عنوان و اذعان می‌کند: با وجود شرایط آب و هوایی و همچنین افزایش سالانه و پرشتاب آلاینده‌ها ظرف چند سال آینده تولید گازهای گلخانه‌ای برای کشور مشمول هزینه‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری خواهد بود، بنابراین ما هم مانند همه کشورهای دنیا باید بر کاهش حجم تولید گازهای گلخانه‌ای تمرکز کنیم و به همین منظور توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را باید به شکل جدی‌تری در دستور کار قرار دهیم.

وی  تاکید می‌کند: انتظار ما این است که کارشناسان وزارت نیرو یا محیط‌زیست نسبت به ترجمه و به‌روزآوری کنوانسیون‌های بین‌المللی در خصوص محدودیت‌های جهانی تولید گازهای گلخانه‌ای اقدام و جزئیات این موضوعات کلیدی را اطلاع‌رسانی کنند و در اختیار عموم بگذارند. منافع ملی ما در گرو توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است، از این رو باید برای جذب سرمایه‌های جدید و نیز زمینه‌سازی برای استقلال مصارف کوچک متکی بر تجدیدپذیرها برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.