امید به رفع موانع صادراتی در 1400

شرکت افلاک الکتریک خراسان هم یکی از سازندگان تجهیزات صنعت برق است که با وجود فضای کسب‌وکار نامساعد این صنعت، تلاش کرده علاوه بر حفظ بازارهای داخلی، نگاهی هم به بازارهای بین‌المللی و صادراتی داشته باشد. حسین محمدیان، مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان ضمن اشاره به تاسیس این شرکت در سال ۱۳۸۵ در شهرک صنعتی خیام نیشابور، عنوان کرد: ما در شرکت افلاک که اصلی‌ترین زمینه فعالیتش تولید کابل مسی و آلومینیوم است، با توجه به موقعیت جغرافیایی و نزدیکی‌اش به افغانستان، از ابتدا برای حضور جدی در بازار این کشور برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کردیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اصلی‌ترین هدف شرکت برای سال ۱۴۰۰، توسعه بازارهای داخلی و صادراتی است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت را عمدتا از اروپا وارد کرده و پروسه ساخت را قوت و کیفیت بیشتری ببخشیم که لازم می‌دانم در این خصوص از سازمان صمت خراسان و وزارت صمت به طور ویژه تشکر کنم، چراکه ثبت سفارش‌ها و ترخیص ماشین‌آلات از گمرک در زمان مقرر انجام شد و به‌زودی همه آنها در مجموعه افلاک الکتریک نصب خواهند شد.

محمدیان به توسعه فضای فیزیکی کارخانه به تناسب ماشین‌آلات جدید نیز اشاره کرد و گفت: در مجموعه افلاک الکتریک قریب به ۲۵ هزار متر زمین برای نصب ماشین‌آلات جدید مهیا شده است. امیدواریم با اتکا به این ظرفیت بتوانیم تولید ماهانه شرکت را در سال ۱۴۰۰ به هزار تن انواع محصولات سیم و کابل مسی و آلومینیومی برسانیم.

مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان همچنین خاطرنشان کرد: ما به منظور کاهش قیمت تمام‌شده در بازارهای داخلی و بین‌المللی تکمیل زنجیره‌ تولید را در دستور کار قرار دادیم. بر همین مبنا سال گذشته یک واحد گرانول‌سازی در مجموعه راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر با اتکا به این واحد، بخش زیادی از گرانول و پی‌وی‌سی مجموعه را تولید کرده و حتی انواع این محصولات را به افغانستان صادر می‌کنیم.

محمدیان از راه‌اندازی مجموعه جدیدی در شهرک صنعتی بینالود به منظور تکمیل زنجیره تامین مس شرکت افلاک خبر داد و اظهار کرد: کار ثبت‌سفارش ماشین‌آلات ایتالیایی این پروژه انجام شده و منتظر تایید بانک مرکزی هستیم. در صورت پیشبرد امور بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، امیدواریم مفتول مورد نیاز شرکت را نیز از طریق همین کارخانه تولید کرده و زنجیره تامین سیم و کابل شرکت را تکمیل‌تر از قبل کنیم. از این طریق می‌توانیم برای توسعه بازارهای صادراتی شرکت هم برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری داشته باشیم.

وی درخصوص چالش‌های پیش‌روی صادرات تجهیزات صنعتی تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله ما این است که برای حضور در پروژه‌های کشورهای منطقه به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور تحمیل شده، با موانع جدی مواجهیم و به همین دلیل در این حوزه اساسا به توفیق کمتری دست می‌یابیم. البته امیدواریم با توجه به فضای سیاسی بین‌المللی جدیدی که برای کشور در حال شکل‌گیری است، بتوانیم با رفع تحریم‌ها، بازارهای هدف شرکت را توسعه داده و صادرات به کشورهای همسایه را که عمدتا نیاز گسترده‌ای به سیم و کابل دارند، افزایش دهیم.

محمدیان در ادامه به چالش‌های صادرکنندگان با فضای داخلی اقتصاد کشور هم اشاره کرد و افزود: یکی از اصلی‌ترین این مشکلات ناشی از سیاستی است که بانک مرکزی ظرف یکی، دو سال گذشته برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان، تدوین کرده است. نتیجه این سیاست‌ها، کاهش صادرات در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف بوده است. البته ما از مسیر همکاری و تعامل با بانک مرکزی اجازه نداده‌ایم به صادرات شرکت لطمه‌ای وارد شود اما واقعیت این است که افزایش صادرات به‌رغم جهش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال، آن‌قدرها قابل‌توجه نبود. مدیرعامل افلاک الکتریک اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با وجود تغییرات ایجاد شده، صادرکنندگان بتوانند شاهد گشایش جدیدی در عرصه صدور تجهیزات صنعتی باشند. همچنین امید آن می‌رود که برای تصمیم‌گیری و سیاستگذاری درخصوص صادرات از نظرات اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی به شکل جدی‌تر و موثرتری استفاده شود، چرا که به نظر می‌رسد بهترین مرجع برای تعیین سیاست‌های توسعه‌ای این حوزه، نمایندگان بخش خصوصی هستند.

محمدیان مهم‌ترین چالش پیش‌روی تولیدکنندگان سیم و کابل را نوسانات شدید قیمت جهانی مس عنوان کرد و افزود: این نوسانات معمولا در همه کشورها با اتکا به ابزارهای قانونی مدیریت می‌شوند تا کمترین آسیب متوجه تولیدکنندگان شود اما متاسفانه ما به دلیل عقد قراردادهای بلندمدت فاقد تعدیل از محل نوسانات قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت ارز دچار آسیب‌های جدی و غیرقابل جبران می‌شویم.  وی نبود سیستم‌های بیمه‌ای برای جبران خسارات ناشی از نوسانات قیمت نهاده‌های تولید در کشور را از جمله مهم‌ترین خلأ‌های فضای صنعتی کشور دانست و افزود: ما نه تنها به ابزارهای قانونی و قراردادی برای جبران این خسارات دسترسی نداریم، بلکه به دلیل نبود سیستم‌های بیمه‌ای قدرتمند برای پوشش قراردادها، عملا امکان جبران خسارات از این مسیر را هم نداریم. به علاوه به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه، عملا نیاز ما به سرمایه در گردش بیش از سه برابر شده اما میزان تسهیلات بانکی تغییری نکرده و همین مساله کار ما را برای تامین سرمایه بسیار دشوار کرده است.

مدیرعامل شرکت افلاک الکتریک خراسان در پایان ضمن تاکید بر لزوم مانع‌زدایی و پشتیبانی از بخش تولید به ویژه واحدهای شناسنامه‌دار و صادرات‌محور تصریح کرد: کشور برای پیشرفت مسیری جز تولید و ایجاد اشتغال پایدار ندارد، بنابراین ضروری است از تولیدکنندگان واقعی به شکلی منطقی و موثر حمایت شده و موانع پیش‌روی تولید و صادرات از میان برداشته شوند. دولت برای توسعه باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و از ظرفیت‌ها و توانایی آن به درستی بهره بگیرد.