مذاکره ایران و افغانستان  در حوزه انرژی‌های نو

وی با بیان اینکه گزارش‌های لازم داده شد و نقطه‌نظرات را در بخش‌های مختلف دریافت کردیم، تصریح کرد: درباره حل موضوع آب‌های مرزی دو کشور صحبت‌هایی به میان آمد و باید در نظر داشت که موضوع آب در حوضه آبریز مشترک تنها با همکاری کشورهای مستقر در این حوضه به نتیجه می‌رسد. وزیر نیرو افزود: فارغ از اینکه کشوری بالادست یا پایین‌دست باشد، براساس نقشه راه مشترک می‌توانند هم منافع و هم هزینه‌ها را منصفانه تقسیم کنند. اردکانیان با بیان اینکه تصور ما این است که بین ایران و افغانستان زمینه همکاری متنوع و وسیع وجود دارد و در این مسیر مسائل آب و محیط‌زیست از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، گفت: با توجه به توسعه‌یافتگی مدیریتی هر دو کشور این مسائل از شکل چالش خارج و به راه‌حل‌هایی که دربرگیرنده منافع دو کشور است خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به در پیش‌ بودن برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، افزود: نشست با رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به میزبانی تهران، به منظور اطلاع از روند پیشرفت مذاکرات مقدماتی و عرصه‌هایی که قرار است طبق برنامه در آینده نزدیک در کابل مورد بررسی و نهایی شدن قرار گیرد برگزار شد، تا هم گزارشی داده باشیم و هم نقطه‌نظرات وی را در بحث‌های مرتبط با انرژی، همکاری‌های گمرکی و اقتصادی و سایر زمینه‌های مربوط به کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور دریافت کنیم.

عبدالله عبدالله نیز در این دیدار گفت: کارهایی که تاکنون انجام شده بیشتر بحث‌های نسبتا تفصیلی در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و انرژی باد بود که در این باره صحبت شد. زمینه‌ها و ظرفیت‌هایی برای چگونگی همکاری دو کشور وجود دارد و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی که از طرف جمهوری اسلامی ایران و وزیر نیروی این کشور صورت گرفت، قدم مثبتی در این راستاست. وی گفت: تاکید بیشتر بر کار و تلاش میان دو طرف است که با توجه به نیازهای مردم افغانستان و ظرفیت‌های خوبی که وجود دارد، آینده بسیار خوبی به‌ویژه با تحقق صلح در افغانستان پیش رو خواهیم داشت که چند برابر از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره برنامه‌های مشترک دو کشور درخصوص بهره‌برداری از کریدور بادی واقع در مرز ایران و افغانستان گفت: موضوع تولید انرژی در این کریدور بادی یکی از مسائلی است که روی آن بحث خواهد شد و وزیر نیروی ایران در جریان سفر به کابل روی آن گفت‌وگو خواهد کرد، تمام مطالعات تحقیقی نیز در این رابطه انجام شده است. این کریدور بزرگ‌ترین کریدور از لحاظ ظرفیت نیروی بادی و انرژی تجدیدپذیر بین دو کشور است و لازم است درباره چگونگی استفاده از این ظرفیت فعالت‌های تکنیکی به عمل آید. عبدالله با بیان اینکه در افغانستان ظرفیت شبکه برق محدود است، گفت: اینها، مسائلی است که دو طرف باید روی آنها تفاهم کنند و اگر کارها به خوبی پیش برود امکان عملیاتی شدن آن وجود دارد. این ظرفیت هم در زمستان و هم بهار و تابستان وجود دارد و پایانی نیز ندارد.

وی درباره نقش ایران در فرآیند صلح افغانستان و چشم‌انداز مذاکرات دوحه با نقش‌آفرینی آمریکا برای تحقق صلح در افغانستان اظهار کرد: این مذاکرات را یک فرصت برای مردم افغانستان می‌دانم که از آن استقبال کردند و با عزم و اراده استوار تاکید دارند که صلح باید تحقق پیدا کند و آنچه برای مردم افغانستان قابل قبول باشد با حفظ دستاوردهای مردم افغانستان و اینکه مالکیت پروسه در دست خود افغان‌ها باشد، دارای اهمیت است. عبدالله با بیان اینکه سطح خشونت‌ها در افغانستان در روزهای اخیر بالا بود، گفت: جنگ ادامه پیدا کرده و خواست همه مردم افغانستان شروع مذاکرات است. هم‌اینک هیات‌های دو طرف در افغانستان در حال مذاکره هستند، جامعه بین‌الملل از این پروسه حمایت کرده و کشورهای منطقه حامی حرکت صلح در افغانستان هستند. تحقق صلح در افغانستان باید مطابق با خواست اکثریت مطلق مردم این کشور صورت گیرد که صلحی پایدار و با عزت که حقوق تمام مردم افغانستان محفوظ باشد و در فضای صلح همراه با دیگران و منطقه زندگی کنیم؛ افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری نبوده و هیچ گروه تروریستی در آنجا اجازه فعالیت نداشته باشد. حق تعیین سرنوشت افغانستان باید به دست مردمان این کشور باشد و با رای خود آینده را انتخاب کنند. این وعده را به مردم افغانستان از طرف دولت این کشور داده بودیم که نباید تزلزلی در اراده هیات افغانستان و اینکه از هر فرصت پیش آمده برای صلح استفاده بهینه شود، وجود ندارد. وی درباره روند احداث راه‌آهن خواف – هرات و نقش آن در توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور گفت: این کار به مرحله نهایی رسیده و برای افتتاح آن آماده‌سازی صورت می‌گیرد. در هفته‌های آینده امید است این کار انجام شود و در تمام عرصه‌های اقتصادی خصوصا بهره‌برداری از معدن آهن و دیگر عرصه‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. عبدالله در عین حال خطاب به وزیر نیرو اظهار کرد: آمادگی بسیار خوبی برای اجلاس پیش روی کمیسیون مشترک‌ همکاری‌های اقتصادی حاصل شده و امید است در رسیدن به نتایج عملی پس از این اجلاس در همکاری‌های مشترک اعم از انتقال برق، تعرفه‌های ترجیحی، مسائل گمرکی و سایر عرصه‌ها پیشرفت داشته باشیم.

قرار است عبدالله عبدلله در این سفر، مقام‌های ایرانی را در جریان آخرین تحولات و پیشرفت‌های گفت‌وگوی صلح این کشور قرار داده و از مقام‌های ایرانی بخواهد که با دولت و مردم افغانستان همکاری و از روند صلح حمایت کنند تا صلح و ثبات پایدار در افغانستان و منطقه مستقر شود.