افزایش ارتباط صنعت برق و دانشگاه

وی با اشاره به همکاری‌های مشترک شرکت توزیع نیروی برق تبریز و دانشگاه‌های معتبر افزود: استقرار سیستم فراسوی بهایابی بر مبنای فعالیت (BABC) در شرکت توزیع نیروی برق تبریز، ساخت محدود‌کننده جریان جهت کنترل هوشمند مصرف برق مشتریان شرکت توزیع نیروی برق تبریز، بررسی علل افزایش جریان نول ترانسفورماتورها و فیدرهای فشار ضعیف و معابر پایین دست و نصب لوازم اندازه‌گیری برای تحلیل عوامل از خروجی پست توزیع تا انشعابات مشترکان در یک پست نمونه، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام شرکت توزیع نیروی برق تبریز با دانشگاه‌های معتبر ایران هستند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز درباره پروژه‌های مشترک انجام شده این مجموعه با دانشگاه‌ها نیز تصریح کرد: در سال‌های اخیر شرکت توزیع نیروی برق تبریز پروژه‌های موفقیت‌آمیز فراوانی را با همکاری دانش‌آموختگان این کشور به سرانجام رسانده که طراحی و تهیه نرم‌افزار جایابی بهینه آشکارسازهای خطای RTUدار شبکه‌های توزیع و اجرای آن روی شبکه نمونه شرکت توزیع نیروی برق تبریز، طراحی سیستم زمین استاندارد برای مناطق تحت پوشش شرکت توزیع برق تبریز، بهینه‌سازی سیستم گردش هوا و خنک کاری پست‌های زمینی، طراحی و ساخت میکروتوربین بادی ۵/ ۲ کیلووات منفصل از شبکه و... تنها برخی از آنها است.

کاظمی در مورد هوشمندسازی در شبکه‌های توزیع گفت: از اواسط دهه ۷۰ میلادی به تدریج احساس شد که مدیریت شبکه‌های برق به روش سنتی پاسخگوی مشکلات روزافزون شبکه به‌خصوص در توزیع نخواهد بود. افزایش خاموشی، عدم‌نظارت و عدم‌اطلاع از وضعیت شبکه، نیاز به قابلیت اعتماد بیشتر در صنایع، نیاز به کیفیت توان بالا در صنایع، مشکلات ورود تولید پراکنده در ساختار صنعتی، محدودیت و افزایش قیمت منابع سوخت صنعتی از جمله این مشکلات بودند. وی افزود: کارشناسان شبکه در دهه ۱۹۷۰ با مفاهیمی به نام اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه درصدد پاسخگویی به این مشکلات برآمدند. طبق تعریف شبکه هوشمند به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و رویکردها گفته می‌شود که شکل سنتی تولید، انتقال و توزیع را به محیطی دوسویه، هوشمند و کاملا یکپارچه و با تبادل هدفمند داده، خدمات و تامین جایگزین می‌کند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با بیان اینکه هوشمندسازی شبکه در سه فاز کلی صورت می‌گیرد، گفت: فاز نخست در هوشمندسازی شبکه، شبکه توزیع هوشمند امروزی شامل اتوماسیون توزیع، AMI، AMR است. منابع تولید پراکنده، ذخیره سازها و خودروهای برقی و رومینگ انرژی و تبادل سر به سر انرژی، فازهای دوم و سوم شبکه توزیع هوشمند هستند.

کاظمی اعلام کرد: شرکت توزیع نیروی برق تبریز در زمینه هوشمندسازی شبکه برق اقدامات شایانی به عمل آورده است. اتوماسیون در توزیع برق تبریز از سال ۱۳۸۱ آغاز شد که با تلاش همکاران در سالیان گذشته نزدیک به ۲۷۰ تجهیز در ۱۵۰ ایستگاه توزیع برق اتوماسیون شده است. همچنین در ۱۴ دستگاه پست فوق توزیع، فیدرهای خروجی ۲۰ کیلوولت از ابتدای خط در مرکز کنترل دیسپاچینگ پایش می‌شود. کنترل تجهیزات مذکور توسط یک شبکه رادیویی اختصاصی در ۶ کانال مخابراتی انجام می‌شود. وی افزود: نرم‌افزار اسکادای مورد استفاده در شبکه توزیع نیز پس از ۱۶ سال بهره‌برداری، اخیرا در حال ارتقا است که موجب افزایش کیفیت خدمت‌رسانی به شهروندان شهرستان تبریز خواهد شد. در اتوماسیون شبکه‌های توزیع هدف، پایش وضعیت و عیوب شبکه، قطع و وصل کلیدهای قدرت از راه دور است که این امر موجب کاهش زمان خاموشی در شبکه خواهد شد. به این منظور ابتدا نقاط حساس در شهر تبریز اتوماسیون شده است که شامل مناطق مرکزی شهر، مناطق صنعتی و مناطق حیاتی نظیر بیمارستان‌ها اتوماسیون شده و سایر نقاط شهر نیز به ترتیب اولویت‌بندی شده و در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریزدرباره اقداماتی که می‌توان به‌منظور کاهش تلفات انرژی انجام داد گفت: یکی از محورها و برنامه‌های راهبردی شرکت توانیر و شرکت‌های توزیع بهبود وضعیت تلفات انرژی است. شرکت توزیع نیروی برق تبریز برای اهداف کلان ملی شرکت توانیر از سال ۱۳۹۰ برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات شایسته‌ای در کاهش تلفات غیرفنی و فنی شروع کرده است. کاظمی تصریح کرد: در حوزه کاهش تلفات غیرفنی، اقدامات محوری نظیر تبدیل انشعابات غیرمجاز به انشعابات قانونی، افزایش درصد قرائت مشترکان، استفاده از کنتورهای فهام، تست لوازم اندازه‌گیری و تعویض کنتورهای معیوب انجام شده است. همچنین در حوزه کاهش تلفات فنی پروژه‌هایی با محوریت کاهش شعاع تغذیه پست‌ها، رفع افت ولتاژ مشترکان، استفاده از تجهیزات کم تلفات مانند ترانسفورماتورها و... را اجرا و میزان شاخص تلفات را به ۷۵/ ۸ درصد در سال ۱۳۹۷ کاهش دادیم. وی افزود: با این حال برنامه‌ریزی‌ها و اهداف شرکت برای رسیدن به میزان شاخص تلفات ۸ درصد در سال ۱۴۰۲ تعریف شده و اقدامات فنی و غیرفنی به این منظور به جد در حال اجرا و پیگیری است.