یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد با احتیاط شاخص کل
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۱ واحدی (۰۸/ ۰ درصدی) همراه شد. حجم و تعداد بالای معاملات، بر مشارکت بالای معامله‌گران حقیقی در این بازار اشاره دارد، به‌طوری که تعداد معاملات در بیشترین مقدار از زمان اعلام توافق هسته‌ای (۲۳ تیر) قرار دارد. خوش‌بینی به رفع عملی تحریم‌ها و تغییر انتظارات نسبت به رشد سودآوری صنایع در میان مدت عامل حمایت از شاخص هستند. پس از چند روز رشد متوالی، روز گذشته در ابتدا شاهد رشد پرشتاب و نزدیک شدن شاخص به کانال ۶۳ هزار واحدی بودیم، اما در ادامه، اصلاح نسبی قیمت‌ها در برخی سهام قابل رصد بود. رشد پرشتاب و ممتد شاخص احتمال حبابی شدن قیمت‌ها را به وجود می‌آورد، اما اصلاح قیمتی می‌تواند کف قدرتمندی برای شاخص ایجاد کند. به ویژه در شرایطی که هنوز نگرانی‌هایی از افت قیمت جهانی کالاها وجود دارد.



سنگینی برجام بر نرخ ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت ۱۵ تومانی مواجه شد. با نزدیک شدن به موعد نهایی اجرای برجام،‌ روند نزولی دلار را شاهد هستیم. تاکید مسوولان اقتصادی تغییر شرایط بازار پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین انتظار برای اعمال نرخ واحد در بازار ارز،‌ معامله‌گران بازار را نسبت به افت بیشتر قیمت‌ها امیدوار کرده است. علاوه بر این، افت نرخ درهم در بازار حواله‌ای را شاهد بودیم. در حالی که با فشار عوامل مزبور نرخ دلار تا سطح ۳۶۷۰ تومان نیز افت یافته بود (در ساعات ابتدایی معاملات) در ادامه، افزایش تقاضا رشد دلار را به دنبال داشت. با وجود اثر روانی رفع تحریم‌های بین‌المللی، نگرانی‌ها از قیمت‌های پایین نفت و همچنین رشد ارزش دلار در بازارهای جهانی عاملی حمایتی از نرخ دلار محسوب می‌شود. در این شرایط، باید در انتظار اثر واقعی رفع تحریم‌ها بر بازار ارز بود.




فشار عوامل اثرگذار بر سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۹ هزار تومانی به قیمت ۹۴۳ هزار تومان معامله شد. افت ۱۵ تومانی نرخ دلار و کاهش قیمت اونس طلای جهانی عوامل فشار بر قیمت سکه بودند. در شرایط کنونی رشد شاخص دلار و بازگشت ریسک پذیری عامل فشار بر اونس و بازگشت آن به زیر سطح ۱۱۰۰ دلاری است. پیش از این با اینکه قیمت اونس رشد داشت، اما عدم اطمینان معامله‌گران سکه نسبت به اونس، کم واکنشی سکه و حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازار نسبت به ارزش ذاتی) را در سکه به وجود آورده بود. افت اخیر اونس باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه شد. نرخ دلار نیز روز گذشته تا سطح ۳۶۷۰ تومانی رسید، اما مجددا با افزایش نسبی تقاضا به ۳۶۸۰ تومان بازگشت که به نظر می‌رسد در سطوح کنونی در مقابل افت مقاومت می‌کند.




سایه سهام و دلار بر اونس
دیروز ساعت ۱۶ اونس طلا به قیمت ۱۰۹۲ دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار و رشد بازارهای سهام اروپا و آمریکا عامل فشار بر اونس بودند. افت شدید بازار سهام چین در روزهای اخیر و سرایت آن به بازارهای سهام، رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس را رقم زده بود. اما روز گذشته، رشد بازارهای سهام آمریکا و اروپا ریسک‌پذیری معامله‌گران را تقویت کرد. همچنین دولت چین برای جلوگیری از کاهش بیشتر ارزش یوآن اقدام به افزایش خرید یوآن در بازار هنگ‌کنگ کرد، اما این اقدام نمی‌تواند نگرانی‌ها نسبت به افت بیشتر ارزش یوآن را از بین ببرد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر قیمت اونس است که آمار اشتغال بهتر از پیش‌بینی‌های این کشور می‌تواند افزایش پرشتاب‌تر نرخ بهره را به همراه داشته باشد، اما آمارهای اقتصادی شامل نرخ تورم تصویر روشن‌تری از نحوه افزایش نرخ بهره خواهد داد.




رکوردشکنی «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۲/ ۱ درصدی به قیمت ۷۶ هزار و ۱۴۸ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی قیمت «تسه»ها در بالاترین سطح از ۲۶ فروردین قرار گرفته است. قیمت اوراق با نماد معاملاتی جدید نیز در سطح ۸۸ هزار تومان قرار گرفته است. دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی مستلزم خریداری بخشی از اوراق جدید است که در صورت ترکیب اوراق جدید و پیشین، نرخ سود وام به ۳/ ۲۳ درصد می‌رسد. با توجه به رابطه قیمت و نرخ سود، رشد قیمت «تسه»ها به معنای افزایش نرخ سود وام مزبور است. نرخ سود وام در شرایط روند کاهشی نرخ تورم، توجیه‌پذیری آن را برای متقاضیان مورد تردید قرار داده است. اما همچنان تقویت قدرت خرید با افزایش سقف وام و ثبات نسبی قیمت مسکن، وام کنونی مسکن را برای متقاضیان جذاب کرده است.




ناامیدی دسته‌جمعی به قیمت نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۳۱ دلار معامله ‌شد. تقویت شاخص دلار، نگرانی‌ها از کند شدن رشد اقتصادی دومین مصرف‌کننده نفت در شرایط مازاد عرضه موجود قیمت نفت را روز سه‌شنبه به ۳۰ دلار نیز رساند. مقاومت تولیدکنندگان شیل و زمستان گرم‌تر، موجودی نفت آمریکا را ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵ ساله قرار داده است. در سال ۲۰۱۵، موسسات معتبر رشد قیمت نفت اما معامله‌گران افت قیمت را پیش‌بینی می‌کردند، اما در نهایت پیش‌بینی معامله‌گران محقق شد. گرچه ابتدای سال جاری نیز این اختلاف میان معامله‌گران و موسسات مشاهده می‌شد، اما هم اکنون به نظر می‌رسد همگرایی بیشتری میان این دو گروه به وجود آمده است. موسسه مورگان استنلی نرخ ۲۰ دلار را برای نفت پیش‌بینی کرده است. گلدمن ساکس و سیتی‌گروپ نیز افت قیمت ۲۰ دلاری نفت را پیش‌بینی کرده‌اند.