یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

رشد کم رمق شاخص
دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۸ واحدی (۰۳/ ۰ درصد) در ۶۱ هزار و ۷۲۸ واحد متوقف شد. در شرایط کنونی فعالیت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر و صنایعی با وابستگی کمتر به قیمت جهانی کالاها، عامل حمایت از شاخص است. اما همچنان تثبیت قیمت‌های پایین نفت و فلزات اساسی با کند شدن رشد اقتصاد جهانی مانع از رشد پایدار بورس می‌شود. با اینکه چشم‌انداز افزایش بودجه عمرانی سال ۹۵ می‌تواند رونق را به صنایع وابسته بازگرداند، اما تحقق تنها ۳۹ درصد از این بودجه در ۹ ماه ابتدایی سال جاری و افت قیمت نفت تردیدهایی را به وجود آورده است. از سوی دیگر، رسیدن نرخ سود بین بانکی به ۱۹ درصد، می‌تواند مسیر کاهش نرخ سود بانکی را تسهیل کند. این عامل در کنار نزدیک شدن به رفع عملی تحریم‌ها باعث تقویت خوش‌بینی‌ها به بورس شده است.

بازار ارز

رشد دلار با ناآرامی‌های سیاسی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۶۸۰ تومان معامله شد. تشدید تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان با افزایش نگرانی‌ها میان معامله‌گران، رشد نرخ دلار را رقم زد. شدت یافتن درگیری‌ها از روز یکشنبه و اخبار مبنی بر کاهش روابط دیپلماتیک میان ایران و برخی دیگر از کشورهای عربی، به ویژه امارات متحده (دومین شریک تجاری ایران) نگرانی‌هایی از تضعیف سمت عرضه ارز را ایجاد کرده است. امری که می‌تواند نرخ دلار را که هم اکنون با مقاومت سطح ۳۷۰۰ تومانی مواجه است از سطوح کنونی فراتر ببرد. حرکتی که پیش از این نیز با توجه به افت قیمت نفت حمایت می‌شد. اما همچنان چشم‌انداز رفع تحریم‌ها در هفته‌های آتی و تاکید بر تک نرخی کردن ارز، می‌تواند اقداماتی را از جانب بانک مرکزی برای مقابله با رشد بیشتر نرخ دلار به همراه داشته باشد.

بازار سکه

رشد سکه با حمایت بازارهای اثرگذار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۴ هزار تومانی به قیمت ۹۳۷ هزار تومان معامله شد. تنش‌های سیاسی میان عربستان و ایران، رشد نرخ دلار را رقم زد. همچنین رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلای جهانی باعث رشد قیمت اونس در اولین روز معاملاتی سال جاری شد. با وجود رشد بازارهای اثرگذار شاهد کم واکنشی قیمت سکه بودیم، به‌صورتی که قیمت بازاری آن به ارزش ذاتی نزدیک شد. روز گذشته، در بازار جهانی ریسک‌گریزی میان معامله‌گران به دلیل افت شاخص‌های سهام، رشد قیمت اونس را رقم زد اما همچنان کارشناسان در مورد روند حرکت آن در میان مدت اختلاف نظر دارند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد در صورت ادامه دار شدن تنش‌های بین‌المللی میان ایران و برخی از کشورهای عربی، از جمله امارات متحده عربی شاهد رشد بیشتر نرخ دلار باشیم که این عامل می‌تواند از قیمت سکه حمایت کند.

بازار طلای جهانی

حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از اونس
دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۷۱ دلار معامله می‌شد. روز گذشته، تنش‌های دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی، تقاضای محافظه‌کارانه طلا را افزایش داد. از سوی دیگر، شاخص سهام چین با افت ۷ درصدی بیشترین افت روزانه از ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ را تجربه کرد (انتشار آمار اقتصادی ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌ها و احتمال رفع ممنوعیت فروش‌های کلان در این بازار در روزهای آینده). عوامل مزبور، ریسک‌گریزی را در معامله‌گران تقویت کرد و باعث افت شاخص دلار (با حرکت سرمایه‌داران به ارزهای کم‌ریسک‌تر مانند ین) و افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا شد. با اینکه اونس اولین روز سال را صعودی طی کرد، اما انتظار برای تشدید سیاست‌های انقباضی آمریکا که می‌تواند شاخص دلار را تقویت کند، همچنان روند حرکت اونس را در هاله‌ای از ابهام گذاشته است. آمار شاخص مدیران کارخانه‌ای و اشتغال در کنار صورت‌جلسه نشست دسامبر فدرال رزرو می‌تواند بر اونس تاثیرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

تقویت سمت تقاضا در «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۷۰۱ تومان معامله شدند. این در حالی است که نمادهای معاملاتی جدید با سقف وام بالاتر، در میانگین قیمتی ۷۵ هزار تومان معامله می‌شوند. ثبات نسبی قیمت مسکن در ۹ ماه ابتدایی سال و کاهش قیمت آن نسبت به سال گذشته، در کنار افزایش قدرت خرید با افزایش سقف وام، جذابیت خرید مسکن را بیشتر کرده است. امکان ترکیب بخشی از تسهیلات دریافتی از طریق صندوق‌های سپرده مسکن با اوراق تسهیلات که از روز شنبه به شعب بانک مسکن ابلاغ شد، می‌تواند از قیمت «تسه»ها حمایت کند. با این وجود، نرخ سود واقعی این اوراق ۷/ ۲۲ درصد است که با توجه به دوره بازپرداخت بلندمدت وام مسکن و رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، این اوراق در مقابل رشد پرشتاب‌تر مقاومت می‌کنند.

بازار نفت

سبقت برنت از WTI با سوخت ژئوپلیتیک
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۳۷ دلار معامله می‌شد. در شرایطی که تنش‌های سیاسی بین عربستان و ایران، رشد قیمت نفت را در ابتدای معاملات رقم زد، اما انتشار شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای کایکسین چین که کمتر از پیش‌بینی‌ها بود با تشدید نگرانی از کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت، باعث ریزش ۷ درصدی سهام این کشور و افت قیمت نفت در میانه معاملات شد. با این حال، افزایش نگرانی‌ها از روابط ایران با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و همچنین آمار مناسب از اقتصاد اروپا موجب رشد مجدد قیمت نفت شد. به این ترتیب و با توجه به اثرپذیری بیشتر قیمت نفت برنت از عامل ژئوپلیتیک تهران-ریاض، شاهد فراتر رفتن قیمت برنت از WTI بودیم. به هر حال، تداوم مازاد عرضه در بازار نفت، مهم‌ترین مانع بنیادی در برابر رشد پایدار قیمت نفت است.