یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

بورس زیر فشار بازارهای کالایی
دیروز، شاخص کل بورس با رشد اندک ۱۸ واحدی (۳/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۳۹۲ واحد متوقف شد. روز گذشته، شاهد تداوم روند نزولی شاخص بودیم. اما در ساعات پایانی، حمایت حقوقی‌ها از نمادهای «وامید»، «جم» و «کچاد» مانع از افت شاخص شد. فضای منفی کلی بازار اما منجر به افت ۱۲ /۰ درصدی شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) شد. همچنان فشار افت قیمت‌های جهانی کالاها بر بورس وجود دارد؛ روز دوشنبه، قیمت نفت افت نزدیک به ۶ درصدی را تجربه کرد و به کمترین قیمت از فوریه ۲۰۰۹ رسید. تداوم قیمت‌های پایین نفت، بر کاهش سودآوری صنایع پتروپالایشی به‌صورت مستقیم و بر سایر صنایع مربوط به کالاها نیز اثرگذار است؛ همچنین می‌تواند فشار سنگینی بر بودجه دولت وارد کند. اما تثبیت نرخ دلار در سطوح فعلی و چشم انداز رفع تحریم‌ها خوش بینی‌هایی ارائه می‌دهد.

بازار ارز

احتیاط میان معامله‌گران ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۳ تومانی به نرخ ۳۶۴۲ تومان معامله شد. روز گذشته، فضای احتیاطی بر معاملات نرخ ارز حاکم بود به‌صورتی که شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. از سویی تداوم رشد تقاضا با توجه به نزدیک شدن به سال میلادی و فضای افزایش تقاضای آربیتراژ با توجه به کاهش ارزش ارزهای منطقه، از نرخ کنونی دلار حمایت می‌کنند. اما اظهارات رئیس کل بانک مرکزی و تاکید مجدد بر یکسان‌سازی نرخ ارز پس از لغو تحریم‌ها و با توجه به فاصله بیش از ۶۰۰ تومانی نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد، تردیدهایی در مورد رشد نرخ ارز به وجود آورده است. با این حال، عوامل بنیادینی نظیر تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی و ثبات نرخ ارز در بیش از دو سال فعالیت دولت یازدهم مانعی در برابر افت شدید نرخ ارز محسوب می‌شوند.

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی به قیمت ۹۱۹ هزار تومان معامله شد. افت اندک نرخ دلار در کنار کاهش قیمت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود هم جهت کردند. در شرایط کنونی، شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به افت اونس هستیم که بر مقاومت سکه در برابر ریزش بیشتر تاکید دارد. بیش از دو هفته شاهد حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم که با نزدیک شدن به پایان ماه صفر، چشم انداز افزایش تقاضا، باعث تخلیه اندک حباب منفی سکه شده است. نوسان شدید نرخ دلار در سطح کنونی دور از انتظار است. در بازارهای جهانی اما، در نشست هفته آینده فدرال رزرو در صورت تصویب افزایش نرخ سود ممکن است فشار بیشتری بر کالاها از جمله اونس طلا وارد شود که اثرات خود را بر سکه نیز منعکس می‌کند.

بازار طلای جهانی

سایه شاخص دلار بر اونس
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۷۲ دلار معامله ‌شد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته آینده فدرال رزرو، عامل فشار بر اونس است. افت قیمت نفت به کف ۷ ساله نیز بر قیمت اونس فشار می‌آورد. با توجه به اینکه در شرایط تورمی، سرمایه‌گذاران برای مصون ماندن دارایی‌های خود در مقابل تورم، به سمت طلا سوق پیدا می‌کنند. بنابراین افت قیمت نفت که می‌تواند تورم منفی را به همراه داشته باشد، عامل منفی برای اونس محسوب می‌شود. همچنان توجه اونس به نشست هفته آینده فدرال رزرو است که میزان احتمالی افزایش نرخ بهره را مشخص خواهد کرد. در شرایط کنونی، گزارش بارکلیز چشم‌انداز رشد تقاضای چین و هند، بزرگ‌ترین‌ تقاضاکننده‌‌های طلای فیزیکی را با توجه به رشد تقاضا در ماه نوامبر ارائه می‌دهد. امری که می‌تواند در شرایط فعلی از قیمت اونس حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

فضای انتظاری در «تسه»ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با افت اندک ۳ /۰ درصدی به قیمت ۶۹ هزار و ۶۹۹ تومان معامله شدند. با نزدیک شدن به نشست شورای پول و اعتبار (امکان پوشش آن در این گزارش نبود)، پس از دو هفته لغو این نشست، شاهد بازگشت خوش‌بینی‌ها برای تعیین تکلیف شدن وام جدید ۶۰ میلیون تومانی هستیم که با نماد معاملاتی جدید ارائه می‌شوند. امکان پوشش بخشی از وام توسط اوراق فعلی نیز رشد قیمتی «تسه»ها را از اواخر مهر رقم زده است؛ علت این امر، تقویت احتمالی تقاضا با افزایش سقف وام است. علاوه بر این، قرار است در نشست مزبور، نرخ سود بانکی نیز مورد بحث قرار بگیرد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت «تسه»ها و نرخ سود وام آنها، در صورت کاهش نرخ سود بانکی، انتظار می‌رود قیمت این اوراق نیز کاهش پیدا کند.

بازار نفت

رسیدن نفت به کف 7 ساله
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵ /۳۷ دلار معامله ‌شد. روز دوشنبه، قیمت نفت با ۶ درصد کاهش مواجه شد و به کمترین قیمت از فوریه ۲۰۰۹ رسید. عدم تعیین سقف تولیدات اوپک پس از نشست این سازمان و چشم‌انداز ورود نفت کشورمان بر نگرانی‌ها از تثبیت حجم بالای تولیدات نفت و تداوم مازاد عرضه افزوده است. از سمت تقاضا، آمار چین حاکی از افزایش واردات نفت خام (۷/ ۸ درصد در ۱۱ ماه ۲۰۱۵)، به دلیل افزایش ذخایر استراتژیک در قیمت‌های پایین و تشدید فعالیت پالایشگاه‌های چین است. اما کند شدن رشد اقتصادی و نگرانی‌ها از تداوم خروج سرمایه، تصویر نگران‌کننده‌ای از کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت را می‌دهد. همچنان آمار ذخایر نفت تجاری آمریکا که پیش از این ۱۰ هفته متوالی رشد داشتند، می‌تواند بر بازار نفت تاثیرگذار باشد.