یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

کم‌واکنشی بورس به عوامل سیاسی
دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۲۷ واحدی (۰۴ /۰ درصدی) در ۶۲هزار و ۵۷۷ واحد متوقف شد. در ساعات پایانی معاملات روز گذشته نمادهای «تاپیکو» و «وغدیر» با حمایت حقوقی‌ها مانع از افت شاخص کل شدند. با نزدیک شدن به نشست شورای حکام و آماده شدن گزارش ارزیابی نهایی رئیس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خوش‌بینی‌ها برای رفع تحریم‌ها تقویت شده است اما همچنان شاهد کم واکنشی بورس هستیم. همچنان عواملی مانند کمبود نقدینگی، ریسک گریزی معامله‌گران، نرخ بالای سودآوری سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک و افت قیمت جهانی کالاها، ابهاماتی را در مورد آینده بورس ایجاد کرده است. اما خوش‌بینی‌ها به رفع تحریم‌ها، افزایش نرخ دلار و اخبار مبنی بر احتمال اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و راهکارهای خروج از رکود دولت، مانع از نزول شاخص می‌شود. در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد محرک قوی‌تری برای حرکت بازار مورد نیاز است.

بازار ارز

افت اندک دلار با تداوم تقاضا
روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ۱۰ تومانی به نرخ ۳۶۳۰ تومان معامله شد. هفته گذشته تقاضای ارز زائران، رشد شدید نرخ دلار را تا بیشترین میزان از خرداد ۹۲ رقم زد. امری که باعث تشدید فعالیت نوسان‌گیران در این بازار شد. هم‌اکنون، شاهد حذف تقاضای زائران هستیم، اما کاهش نرخ دلار با حذف این عامل، کمتر از انتظارات بوده است. در شرایط کنونی، سایر عوامل رشد تقاضا همچنان از نرخ دلار حمایت می‌کنند؛ نزدیک شدن به سال جدید میلادی و فضای روانی برای افزایش تقاضای آربیتراژی با کاهش ارزش ارزهای منطقه نسبت به دلار مانع از افت نرخ دلار هستند. همچنان می‌توان انتظار داشت در صورت عدم رشد نرخ دلار متناسب با انتظارات بسیاری از سفته بازان این معامله‌گران در نقش فروشنده قرار گیرند و افزایش عرضه، موجب افت نرخ دلار شود.

بازار سکه

رشد سکه با اهرم اونس
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۱ هزار تومانی به قیمت ۹۲۲ هزار تومان معامله شد که بیشترین قیمت در یک ماه اخیر است. رشد قیمت سکه با جهش نزدیک به ۲۶ دلاری قیمت اونس طلای جهانی رقم خورد. اما همچنان معامله‌گران نسبت به آینده اونس و در نتیجه بازار سکه تردید دارند. به‌صورتی که با رشد قیمت اونس جهانی، شاهد کم واکنشی قیمت سکه هستیم. امری که باعث تعمیق حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه شده است و آن را نزدیک به ۱۱ هزار تومان قرار داده است. علاوه بر این، قرار داشتن در ماه صفر نیز بر کاهش تقاضای سکه تاثیر داشته است. در شرایط کنونی، نرخ دلار با حذف تقاضای زائران، کاهش داشته که انتظار حمایت سکه توسط دلار نمی‌رود اما ریزش شدید آن نیز دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی

چرخش مسیر اونس پس از 7 هفته
هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۸/ ۲ درصدی همراه شد. این اولین رشد هفتگی پس از ۷ هفته نزول است. آمار اشتغال آمریکا متناسب با‌ پیش‌بینی‌ها، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر را تقویت کرد. انتظار می‌رفت این آمار، جهش شاخص دلار را رقم بزند که تاثیر محدودی بر شاخص دلار داشت. پیش از آن نیز از آنجا که سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا کمتر از پیش‌بینی‌ها بود، شاهد کاهش شاخص دلار و تقویت یورو بودیم. اما اونس در مقابل افت شاخص دلار واکنش اندکی داشت که با توجه به مطابق انتظار بودن آمار اشتغال و شناسایی کف، رشد قیمتی را تجربه کرد. همچنان توجه بازار طلا به آخرین نشست سال ۲۰۱۵ فدرال رزرو در کمتر از دو هفته دیگر است که می‌تواند به بازار فلز زرد جهت دهد.

بازار اوراق مسکن

روند نزولی «تسه »ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۲ (تسه۹۲۱۲) با افت ۳درصدی به قیمت ۶۸ هزار و ۹۱۲ تومان معامله شدند. شاهد روند نزولی قیمت «تسه »ها هستیم. برگزار نشدن نشست هفته پیش شورای پول و اعتبار هفته گذشته، خوش‌بینی‌ها برای مشخص شدن شرایط وام جدید ۶۰میلیون تومانی را کمرنگ کرد و به نظر می‌رسد نیاز به زمان بیشتری برای روشن شدن این امر باشد. از آنجا که قیمت «تسه »ها با نرخ سود واقعی وام آنها رابطه مستقیم دارد، این اوراق در مقابل رشد قیمت مقاومت می‌کنند. علاوه بر این، کاهش غیردستوری نرخ سود بین بانکی در آذر ماه سال جاری را شاهد بودیم. امری که زمینه کاهش نرخ سود بانکی را به وجود می‌آورد. بنابراین، در صورت تحقق کاهش نرخ سود بانکی انتظار می‌رود قیمت این اوراق نیز با نرخ سود متناسب با بانک‌ها، تعدیل شود و کاهش یابد.

بازار نفت

افت نفت با فشار سمت عرضه
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۲ /۴ درصدی به قیمت ۹۷/ ۳۹ دلار معامله شد. شاهد انتظار برای نشست اوپک در بازار نفت بودیم که با اعلام نتیجه این نشست، مبنی بر عدم کاهش سقف تولیدات این گروه، قیمت نفت در مسیر نزولی قرار گرفت و به زیر ۴۰ دلار رسید. تصمیم برای حفظ سهم بازار توسط اوپک دور از انتظار نبود. تولید کنونی اوپک بیش از ۳۱ میلیون بشکه در روز است. حجم کنونی تولیدات اوپک، چشم‌انداز ورود نفت ایران و حجم بالای تولید روسیه عوامل فشار بر قیمت نفت از سمت عرضه هستند. زمستان گرم‌تر و افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا نیز بر کاهش تقاضا تاکید دارند. گزارش هفتگی بیکرهیوز نیز از کاهش تعداد دکل‌های نفتی (۱۰ مورد) برای سومین هفته متوالی، نشان می‌دهد تولیدکنندگان شیل همچنان تحت فشار قیمت‌های پایین نفت هستند.