یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام



پیدایش نخستین محرک بورس
دیروز، شاخص کل بورس با رشد ۱۳۸ واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) در ۶۱ هزار و ۴۳۴ واحد متوقف شد. در این میان، رشد بیشتر شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها در محاسبه آن)، همچنان به فضای مثبت موجود در بازار اشاره دارد. تصویب طرح جزئیات برجام با رای مجلس، به اراده سیاسی موجود برای اجرای این طرح اشاره داشت. با وجود واکنش سرد بازار در ابتدای انتشار خبر، در ادامه با امیدواری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور، به تدریج افزایش تقاضا در بازار را شاهد بودیم. پیش تر به فضای انتظاری موجود در بازار اشاره شده بود، این فضا ناشی از تعدیل اثر احتمالی عملکرد ضعیف شرکت‌ها با امیدواری‌های موجود بود. در این شرایط، انتشار صورت‌های ۶ ماهه در روزهای آتی، در شرایطی که قیمت جهانی کالا نیز از کف فاصله گرفته‌اند، می‌تواند به بهبود وضعیت بورس کمک کند.


بازار ارز




سیگنال برجام به بازار ارز
دیروز هر دلار آمریکا با افت ۱۵ تومانی به نرخ ۳۴۷۵ تومان معامله شد. تصویب جزئیات طرح برجام در جلسه روز گذشته مجلس و نزدیک شدن به مراحل اجرایی این طرح، عامل فشار بر نرخ دلار در روز گذشته بود. فعالان بازار انتظار تقویت سمت عرضه دلار و افزایش ارزش پول ملی را پس از برداشته شدن تحریم‌ها دارند. با این حال، از روزهای پس از توافق هسته‌ای (۲۳ تیر) افزایش تقاضا در بازار ارز را شاهد بوده ایم. پیش تر به افزایش حجم واردات و صادرات در شهریور نسبت به ماه قبل بر اساس آمارهای گمرک اشاره شده بود که به روند افزایش تقاضا در ماه‌های اخیر تاکید دارد. تقاضای موجود در کنار احتمال افزایش تقاضای آربیتراژی (تفاوت نرخ دلار در بازار داخل نسبت به کشورهای همسایه) در قیمت‌های پایین تر عامل حمایتی از قیمت دلار محسوب می‌شود.


بازار سکه





فشار بازارهای اثرگذار بر سکه
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ۱۰ هزار تومانی به قیمت ۹۳۷ هزار تومان معامله شد. نرخ دلار با تصویب برجام در مجلس افت کرد. طلای جهانی نیز در ساعات ابتدایی معاملات، افت ۱۵دلاری را تجربه کرد. پیش تر به بی اطمینانی فعالان بازار سکه نسبت به رشد قیمت در بازارهای اثرگذار اشاره شده بود. بنابراین و در حالی‌که در ادامه معاملات افت قیمت اونس تا حدودی تعدیل شد، اما قیمت سکه بدون تغییر باقی ماند. در شرایط کنونی قیمت بازاری سکه حدود ۱۳ هزار تومان کمتر از ارزش ذاتی است (حباب منفی سکه). نزدیک شدن به ماه محرم و انتظار کاهش تقاضای سکه همچنان عامل فشار بر قیمت‌ها است. با وجود افت نرخ دلار، انتظار ادامه روند کاهشی این نرخ دور از انتظار است، عوامل بنیادی نیز از قیمت اونس طلا حمایت می‌کنند.


بازار طلای جهانی





شناسایی سود در اونس
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۶۰ دلار معامله ‌شد. شناسایی سود از سوی معامله‌گران اونس پس از صعود به بیشترین قیمت در سه ماه گذشته (۲/ ۱۱۶۹ دلار) عامل افزایش فروش و فشار بر قیمت اونس بود. با این حال، همچنان تضعیف احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا از سوی فدرال رزرو در سال جاری و در پی آن تداوم ضعف شاخص دلار از قیمت طلای جهانی حمایت می‌کند. در ادامه هفته، انتشار آمار نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا می‌تواند وضعیت روشن‌تری از زمان نهایی افزایش نرخ سود ارائه کند. در این شرایط، آمار تراز تجاری چین کاهش واردات بیش از پیش‌بینی‌ها را نشان می‌داد. این موضوع می‌تواند بار دیگر تقاضای محافظه کارانه طلا را افزایش دهد و همچنان تردید فدرال رزرو برای اجرای سیاست انقباضی را با توجه به ضعف اقتصادهای نوظهور باقی نگه دارد.


بازار اوراق مسکن



بازگشت «تسه»ها به کف ۹۲
روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند (تسه۹۲۱۲) با افت ۸/ ۳ درصدی به قیمت ۶۱ هزار و ۶۸۱ تومان معامله شدند (کمترین قیمت از پایان سال ۹۲). از اوایل زمستان ۹۲ همراه با افزایش سقف وام از محل اوراق تسهیلات مسکن جهش قیمتی ۲۰ هزار تومانی در مدت زمان کمتر از یک ماه رقم خورد (رشد قیمت از سطح ۴۰ به ۶۰ هزار تومان). در شرایط کنونی جذابیت وام مسکن از محل سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن (با سقف وام بیشتر) در کنار کاهش تقاضای مسکن در فصل پاییز فشار قیمتی بر این اوراق را افزایش داده است. در این خصوص، علیرضا توکلی، رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس، نیز تداوم رکود حاکم بر بازار مسکن و همچنین احتمال کاهش دوباره نرخ سود بانکی را از عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها عنوان کرده است.


بازار نفت





تداوم فشار عوامل بنیادی بر نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا ۲/ ۴۷ دلار معامله شد. شناسایی سود پس از صعود متوالی قیمت نفت تا سطح ۵۰ دلاری در روزهای گذشته، عامل افزایش فروش (به ویژه تکنیکال) و توقف مسیر صعودی این بازار شد. همچنین دیروز، واردات سپتامبر چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد کاهش یافت که بر ضعف تقاضای نفت تاکید داشت. از سوی دیگر، گزارش‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره بر کاهش رشد تقاضا در سال ۲۰۱۶ عوامل دیگر فشار بر قیمت نفت بودند. هرچند کاهش تولیدات نفت‌های غیرمتعارف به دلیل فشار قیمت‌های پایین از موارد مطرح‌شده در این گزارش‌ها و عامل خوش‌بینی به بازار نفت است، اما انتظار جایگزینی این نفت‌ها با افزایش تولیدات اوپک (به ویژه با لغو تحریم‌های کشورمان) نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای این بازار تصویر کند.