یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.



رشد بورس با دو نشانه
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۸۰ واحدی (۲۹/ ۰درصد) همراه شد تا زیان هفتگی خود را تا سطح کمتر از ۲/ ۰درصد کاهش دهد. هرچند سطح معاملات پایین و کمتر بودن قیمت آخرین معامله‌ها از قیمت پایانی، تداوم رشد شاخص را مبهم نشان می‌دهد، اما سطوح قیمتی پایین سهام همراه با دو چاشنی عوامل رشد روز گذشته بودند. در این میان، افزایش دو روز اخیر قیمت جهانی کالاها (نفت خام آمریکا به سطح ۵۰ دلار بر بشکه نزدیک شد) و همچنین رشد نرخ دلار تا سطح ۳۵۰۰ تومانی مهم‌ترین عواملی هستند که تا حدودی می‌توانند به بهبود وضعیت بخش عمده‌ای از صنایع بورسی (حدود ۵۰ درصد ارزش بازار سهام را شرکت‌های کالایی شامل می‌شوند) را بهبود بخشد. با این حال، جای خالی سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، خروج از رکود بازار سهام را دشوار نشان می‌دهد.



مقاومت سقف ۳۵۰۰ تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ ۳۴۹۰ تومان معامله شد. همچنان شاهد رشد تقاضا هستیم که روند روزهای گذشته نیز بر تداوم این امر تاکید داشت و باعث لمس سطح ۳۵۰۰ تومانی در لحظاتی از معاملات شد. با این حال، رشد تقاضا تا حدی نبوده است که مرز ۳۵۰۰ تومان را بشکند. به نظر می‌رسد دلار نسبت به سقف روانی ۳۵۰۰ تومانی واکنش نشان می‌دهد، به‌طوری که با نزدیک شدن به سطح مزبور در روزهای گذشته، شاهد کاهش حجم معاملات بودیم. روند تاریخی نرخ دلار نشان می‌دهد شکستن سطح ۳۵۰۰ تومان از دی ماه سال ۹۳ بی‌سابقه است و انتظار حفظ این سقف قیمتی در روزهای آتی نیز می‌رود. پیش‌تر به کاهش فعالیت صرافی بانک‌ها اشاره شده بود که انتظار می‌رود با تداوم حرکت دلار نزدیک به مرز ۳۵۰۰ تومان شاهد افزایش فعالیت این بازارسازها باشیم.



رشد متاخر سکه با اونس
دیروز، هر سکه طرح جدید با افزایش ۸ هزار تومانی به قیمت ۹۳۳هزار تومان معامله شد. در حالی که دلار بدون تغییر مانده بود، اونس طلا روند صعودی اخیر خود را حفظ کرد و رشد قیمتی سکه را رقم زد. با این حال، همچنان سکه روند کُندی را در مقایسه با بازارهای طلای جهانی و ارز طی می‌کند که بر ضعف تقاضا در این بازار تاکید دارد. به این ترتیب، اندازه حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به بیش از ۱۸ هزار تومان رسیده است. در این شرایط، نزدیک شدن به ماه محرم نیز احتمالا فشار بیشتری بر تقاضای سکه وارد کند. از سوی دیگر، دلار با سقف مقاومتی جدی مواجه است و احتمال رشد بیشتر آن ضعیف است و اونس طلا نیز رشد پرشتابی را تجربه نمی‌کند که نوسانات سکه را محدود خواهند کرد.



رشد اونس با سه اهرم
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۵۲ دلار معامله ‌شد. همچنان توجه معامله‌گران اونس به زمان افزایش نرخ بهره ازسوی فدرال‌رزرو است که ضعف آمار اقتصادی اخیر احتمال افزایش نرخ سود در سال جاری را تضعیف کرده است (عامل مثبت برای اونس) در روز سه‌شنبه اعلام بالاترین کسری تجاری آمریکا بیشترین در ۵ ماه گذشته، باعث کاهش شاخص دلار و تقویت اونس شد. همچنین گزارش اشتغال کمتر از پیش‌بینی‌ها و ضعف اقتصاد جهانی ذهنیت عدم افزایش نرخ سود را تقویت کرده است. در این خصوص، گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) از کاهش رشد جهانی اقتصاد خبر می‌دهد که باعث افزایش تقاضای محافظه‌کارانه اونس می‌شود. همچنین، در کوتاه‌مدت تقاضای فیزیکی طلا از سوی چین و هند به گفته تحلیلگران موسسه مالی UBS به‌رغم انتظارات، هنوز وارد بازار اونس نشده است که می‌تواند دیگر حامی فلز زرد باشد.



تغییر محدوده تعادلی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد نیم‌درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۶۸۹ تومان معامله شدند. این در حالی بود که در مقیاس هفتگی، اوراق مزبور افت ۳/ ۲ درصدی را تجربه کردند. مطابق انتظارات، پس از پایان تابستان (فصل تقاضای مسکن)، فشار قیمتی بر اوراق تسهیلات مسکن ناشی از ضعف تقاضا وارد شد. به‌طوری که بازه نوسانی اوراق مزبور از محدوده ۷۵-۷۰ هزار تومانی به ۷۰-۶۵ هزار تومانی کاهش یافته است. در این میان، اوراقی که زمان انتشار آنها جدیدتر است (مثلا اوراقی که در سال جاری منتشر شده‌اند) به سطح ۷۰ هزار تومانی نزدیک‌تر هستند و در مقابل اوراقی مثل «تسه۹۲۱۲» که کمتر از ۶ ماه تا انقضای قانونی آنها باقی مانده است در نزدیکی سطح ۶۵ هزار تومانی معامله می‌شوند. در هفته جاری نیز احتمال نوسان محدود اوراق مزبور بیشتر است.



رشد نفت با تقویت سمت عرضه
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. نفت روز چهارشنبه برای چهارمین روز متوالی رشد داشت. گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری آمریکا در هفته گذشته و پیش‌بینی کاهش تولیدات نفت شیل در گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) (متوسط ۹/ ۸ میلیون بشکه‌ای در ۲۰۱۶) عوامل رشد قیمت نفت شدند. در حاشیه نشست پول و نفت لندن، شرکت‌کنندگان کاهش تولیدات نفت‌های غیرمتعارف را با تداوم قیمت‌های پایین برآورد کردند. البدری، نیز پیش‌بینی کرد رشد تولیدات نفت‌های غیرمتعارف در سال ۲۰۱۶ صفر یا منفی باشد. با اینکه برآوردها حاکی از تضعیف سمت عرضه است، اما گزارش صندوق بین‌المللی پول(IMF) با چشم‌انداز کاهش تقاضا به ویژه از سوی اقتصادهای نوظهور، مانع از رشد پرشتاب قیمت‌ها می‌شود و دید بلندمدت قیمت نفت را پایین نگه داشته است.