یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
سقوط آزاد بورس با بازگشایی نمادها
روز گذشته، شاخص کل بورس تهران افت سنگین ۱۰۴۴ واحدی (معادل ۶/ ۱ درصد) را تجربه کرد و پس از ۱۳ روز معاملاتی کانال ۶۴هزار واحدی را شکست و در رقم ۶۳ هزار و ۴۶۸ واحدی ایستاد. در یک اقدام شجاعانه، هشت نماد مهم بورسی بازگشایی شدند و همان‌طور که انتظار می‌رفت شوک سنگینی به بازار سهام وارد کردند. در این میان، هفت نماد کشف قیمت شدند و در مجموع ۹۹۸ واحد اثر منفی بر شاخص کل گذاشتند که بیان می‌کند حدود ۶/ ۹۵ درصد از افت شاخص کل را این نمادها رقم زدند. توجه به شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها در محاسبه این شاخص) که تنها افت ۰۶/ ۰ درصدی را تجربه کرد نیز بیان می‌کند افت قیمت‌ها در بازار سهام نه تنها بیانگر تعمیق رکود نیست، بلکه بازار آمادگی لازم برای رفتاری متعادل را کسب کرده است.

دومین روز ثبات در کانال 3400 تومانی
طی معاملات روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت ۵ تومانی به نرخ ۳۴۰۰ تومان معامله شد، هر چند در کف بازار قیمت‌هایی بیش از این مقدار نیز مشاهده می‌شد، اما کماکان عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع رشد بیشتر قیمت‌ها می‌شد. از سوی دیگر، معامله‌گران سه عامل دیگر را در افت قیمت دلار مهم ارزیابی می‌کردند. نخستین مساله رسیدن تعداد سناتورهای موافق «برجام» به ۴۲ نفر و امکان فیلی‌باستر (تایید برجام بدون نیاز به رای‌گیری در سنا) موجب امیدواری بیشتر معامله‌گران به اجرایی شدن توافق شد. همچنین سخنان اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر مقطعی بودن نوسانات قیمت ارز و شنیده‌هایی مبنی بر لغو یکجانبه تحریم سوئیفت بانکی توسط یکی از بانک‌های آلمان موجب آرامش بیشتر روز گذشته قیمت دلار شد. با این حال، ریزش‌های بیشتر با توجه به تقاضای فعلی دور از انتظار است.



افت سکه همگام با دلار
روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت ۹۱۶هزار تومان معامله می‌شد. این در شرایطی بود که طلای جهانی تقریبا روند باثباتی را سپری می‌کرد، در نتیجه افت نسبی نرخ دلار بر قیمت سکه فشار وارد کرد. اونس طلا که چند روزی است روند کم نوسانی را سپری می‌کند، در انتظار نشست آینده فدرال رزرو و در نتیجه سیگنالی مشخص از زمان افزایش نرخ سود است؛ در نتیجه به نظر نمی‌رسد در این روزها بتواند تاثیر محسوسی روی قیمت سکه داشته باشد. از سوی دیگر، دلار هرچند با افزایش تقاضا همراه است؛ اما فضای کنترلی در این بازار اجازه جهش‌های ناگهانی را نمی‌دهد. به هر حال، نزدیک شدن به پایان تابستان و همزمانی آن با عید قربان می‌تواند عاملی باشد که حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را حفظ کند.



بی‌توجهی اونس به عوامل اثرگذار
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا تقریبا بدون تغییر و به قیمت ۱۱۲۰ دلار معامله می‌شد. این در حالی است که بازارهای رقیب، یعنی سهام و شاخص دلار با رشد مواجه بودند و اثر چندانی بر قیمت طلا نداشتند. روزهای پیشین نیز به بی توجهی اونس نسبت به عوامل مثبت (آمارهای ضعیف اقتصادی چین و افت شاخص دلار) اشاره کرده بودیم؛ این امر تاکید می‌کند بازار طلای جهانی که به شدت با کاهش فعالیت معامله‌گران نیز همراه شده، در حالت انتظاری برای نشست آینده فدرال رزرو به سر می‌برد. به نظر می‌رسد تعیین تکلیف زمان افزایش نرخ سود توسط این بانک، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت فلز زرد است. هرچند امیدهایی به افزایش نرخ سود تا پایان سال جاری وجود دارد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند تا پایداری بیشتر اقتصاد جهانی، فدرال رزرو نباید چنین اقدامی را انجام دهد.



جهش پنج درصدی «تسه»ها
پس از ریزش‌های قیمتی در بازار اوراق تسهیلات مسکن در هفته‌های گذشته و شکست کف ۷۰ هزار تومانی، این هفته شاهد افزایش قیمت «تسه»ها بودیم. به این ترتیب، در مقیاس هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه۹۲۱۲) با رشد ۱/ ۵ درصدی مواجه و به قیمت ۷۳ هزار تومان معامله شدند. پیش از این نیز انتظار می‌رفت با کاهش سود واقعی این تسهیلات به دنبال افت قیمت ها، تقاضا افزایش یابد. همچنین، دور پایانی تقاضا در اواخر تابستان نیز یکی دیگر از عوامل تقویت قیمت‌ها در این بازار محسوب می‌شود. با این حال، رشد قیمت‌ها و فاصله گرفتن آنها از سطوح ۷۵ هزار تومانی دور از انتظار است. گواه این امر را می‌توان عدم عبور این اوراق از سطح قیمتی مزبور از پایان فروردین سال جاری عنوان کرد. بنابراین، روند کم نوسان «تسه»ها محتمل ترین سناریو پیش روی این اوراق محسوب می‌شود.



اهرم سهام در بازار نفت
نفت خام آمریکا که طی دو هفته اخیر توانسته بود از کف قیمتی فاصله بگیرد، روز گذشته نیز به دنبال رشد بازارهای سهام مثبت باقی ماند (دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت WTI به قیمت ۴/ ۴۵ دلار معامله می‌شد). هرچند مازاد عرضه در بازار نفت همچنان باقی است و آمار موجودی نفت تجاری آمریکا (امکان پوشش آن در این گزارش نبود) می‌تواند روی قیمت‌ها فشار وارد کند؛ اما دیروز، رشد بازارهای سهام خوش‌بینی به اوضاع اقتصاد جهانی و در نتیجه تقاضای نفت را افزایش داد. بازارهای سهام اروپا به دنبال آمار مناسب اقتصادی آلمان (سه‌شنبه) مثبت شدند و بازارهای سهام آسیا بر اثر خوش بینی به سیاست‌های انبساطی ژاپن (برنامه کاهش مالیات‌ها که توسط نخست‌وزیر این کشور اعلام شد) و چین (رئیس‌جمهور این کشور اظهار کرد برای حفظ رشد اقتصادی سیاست‌های انبساطی مالی انجام می‌دهد) رشد کردند.