یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

برآیند صفر حرکت شاخص
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ۹ واحدی در ۶۴ هزار و ۲۰۶واحد متوقف شد. با وجود رشد شاخص در ساعات ابتدایی معاملات، در ادامه نماگر بازار با افت قیمت سهام روی مدار نزولی قرار گرفت. با این حال، بار دیگر موج حمایت حقوقی‌ها مطابق روزهای اخیر، به رشد دماسنج بازار سهام در لحظات پایانی کمک کرد. در این میان، مشارکت بالای حقوقی‌ها در خرید سهام و در مقابل حضور کمرنگ آنها در نقش فروشنده بیانگر حمایت مناسب این بازیگران بورس است. به این ترتیب، ریزش قیمت‌ها در بورس تهران پس از توافق هسته‌ای (افت بیش از ۵/ ۷ درصدی شاخص کل)، بار دیگر قیمت‌ها را برای خریداران جذاب کرده است. بر این اساس، با وجود افت قیمت جهانی کالاها، امیدواری برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از رفع تحریم ها، نگاه‌های میان مدت به بورس را تقویت کرده است.


ورود به کانال ۳۴۰۰ تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۳۵ تومانی به قیمت ۳۴۰۰ تومان معامله شد. همان طور که پیش تر اشاره شد، افت قیمت جهانی نفت و کالاها در هفته‌های اخیر، نگرانی‌ها را برای تضعیف سمت عرضه در بازار ارز به وجود آورده بود. روز گذشته، در کنار افزایش تقاضای ناشی از نگرانی‌های مزبور، افزایش تقاضای درهم در امارات و همچنین تقاضای دلار در بازار سلیمانیه عراق (کمتر بودن نرخ دلار در این بازار نسبت به بازار تهران) جهش قیمتی دلار تا ۳۴۰۰ تومان را رقم زد. همچنین، رابطه الاکلنگی سکه و دلار نیز مشاهده شد. به این ترتیب، افت قیمت سکه بار دیگر رشد قیمت ارز را تقویت کرد. در ادامه معاملات گرچه با عرضه صرافی بانک‌ها، نرخ دلار به صورت مقطعی کاهش یافت اما موج افزایش تقاضای پدیدآمده ناشی از عوامل مزبور بار دیگر موجب رشد قیمت شد.



تقابل عوامل مثبت و منفی در سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۱۰ هزار تومانی به قیمت ۹۲۰ هزار تومان معامله شد. در حالی‌که دلار با رشد قیمتی مواجه شد، اما ریزش قیمت اونس بر سکه فشار وارد کرد. خوش‌بینی‌ها نسبت به رشد قیمت اونس در هفته‌های اخیر، افزایش حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) تا سطح ۲۰ هزار تومانی را به دنبال داشت. در این شرایط، قرار گرفتن اونس روی مدار نزولی در روزهای اخیر چشم‌انداز صعودی قیمت آن را تیره کرده است. قیمت دلار با وجود نوسانات قیمتی در سطح ۳۴۰۰ تومان باقی ماند. به این ترتیب، با وجود جهش دلار، با کاهش خوشبینی‌ها به رشد قیمت اونس طلا مقدار حباب سکه در روز گذشته تا سطح ۱۰ هزار تومان کاهش یافت. انتظار تقویت سمت عرضه با رشد دلار وجود دارد که انتظار رشد قیمتی را کاهش می‌دهد.


طلا زیر فشار دلار پرقدرت
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلا به قیمت ۱۱۳۱ دلار معامله شد. اقدامات انبساطی بانک مرکزی چین (کاهش نرخ سود، کاهش نرخ ذخیره قانونی و تزریق ۱۴۰ میلیارد یوآن به بازار بین بانکی) هرچند نتوانست مانع افت بازار سهام چین شود (بی‌اطمینانی سهامداران) اما سایر بازارهای سهام جهانی را با رشد مواجه کرد. این امر باعث کاهش نگرانی از وضعیت اقتصاد جهانی و در نتیجه کاهش تقاضای محافظه‌کارانه برای طلا شد. از سوی دیگر، آمار مثبت اقتصاد آمریکا (شاخص اعتماد مصرف‌کننده و خرده‌فروشی) موجب رشد شاخص دلار و در نتیجه افت قیمت طلا شد. هرچند این اقدام، احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو را مجددا تقویت کرد (عاملی منفی برای طلا)، اما کارشناسان معتقدند شانس انجام این اقدام در ماه سپتامبر پایین است؛ بنابراین، امیدواری به تداوم سیاست‌های انبساطی به‌عنوان تقویت‌کننده وضعیت اقتصادی، تقاضای طلا را کاهش داد.


بازگشت «تسه»ها از کف
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲(تسه۹۲۱۲) با رشد ۵/ ۱درصدی به قیمت ۷۰ هزار و ۶۷۳ تومان معامله شدند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، افزایش سقف وام‌های جدید باعث جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن تا ۲۳۰ میلیارد تومان در محل صندوق سپرده یکم شده است. در این میان، ارائه پیشنهاد افزایش دوباره سقف وام مسکن (با ارائه تسهیلات جدید برای این وام‌ها) از سوی بانک مسکن به بانک مرکزی، بار دیگر انتظارات برای کاهش تقاضا در «تسه»ها را افزایش داده است. در نتیجه، روز سه‌شنبه همراه با کاهش تقاضا افت قیمتی «تسه»ها به کمترین قیمت از فروردین سال ۹۳ را شاهد بودیم. در این شرایط، مطابق با انتظارات بازگشت قیمتی این اوراق از کف را شاهد هستیم. کاهش سود واقعی با افت قیمت اوراق فعلی باعث شده که با وجود فشار عوامل مزبور همچنان تقاضای خرید برای «تسه»ها باقی بماند.


نوسانات اندک نفت زیر ۴۰ دلار
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴۵/ ۳۹ معامله می‌شد. بانک مرکزی چین سه‌شنبه با کاهش نرخ سود و نرخ سپرده قانونی که اقدام انبساطی دیگر چین محسوب می‌شود، تا حدودی آرامش را به بازارهای جهانی بازگرداند (امیدواری برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور) و در نتیجه به قیمت نفت کمک کرد. با این حال، نگرانی‌ها از تقویت سمت عرضه، از جمله انتظار ورود نفت کشورمان به بازار در ماه‌های آینده، همچنان مشاهده می‌شود. برآیند این مسائل باعث نوسانات محدود دلار زیر سطح ۴۰ دلاری شده است. از سوی دیگر، برآورد موسسه نفت آمریکا (API) کاهش ۳/ ۷ میلیون بشکه ذخیره نفت تجاری آمریکا را برای هفته منتهی به ۲۳ آگوست نشان می‌دهد که در صورت مطابقت با آمار رسمی اداره اطلاعات آمریکا (EIA) می‌تواند محرکی مقطعی برای رشد قیمت نفت باشد.